Waarschijnlijk heeft u er wel van gehoord, mobiel internet is booming. Mobiel internet is de ‘next big thing’, mobiel internet is een game-changer.

Dat laatste klopt wat mij betreft 100%, het is een game-changer. Het verandert het spel. De vraag is alleen hoe het spel verandert. Wat we nu in heel veel gevallen zien is dat men veel roept over mobiel internet en vervolgens er exact hetzelfde mee doet als met gewoon internet. Het pushen van informatie, het mogelijk maken van solliciteren met je mobiel. Echter, is dat een verandering van het spel?

Internet was een game-changer, dat zien we nu, maar de eerste 5 tot 10 jaar zagen we vooral webwinkels ontstaan die gekopieerd waren van fysieke winkels. De ‘horseless carriage’ gedachte zogezegd. De eerste auto’s waren ook een kopie van de koets, alleen zonder een paard.

Internet

Bij de opkomst van het internet werd ook gezegd dat het een game-changer was. Dat klopt, maar de eerste jaren waren webwinkels gelijk aan gewone winkels, maar digitaal. Pas later kwamen de grotere assortimenten, winkels in gigantische niches, het aanbieden van 2e hands artikelen naast nieuwe artikelen, de reviews van producten en het openstellen van het platform voor andere verkopers.

Ook is pas sinds 2005, met web 2.0, het internet een beetje begonnen te ‘leven’. Het eerste wat we deden wat onze folders digitaal maken en online zetten. Een game-changer, maar we speelde hetzelfde spelletje.

Mobiel internet

Wat zien we nu met mobiel internet? Precies hetzelfde. De zelfbenoemde guru’s roepen dat het alles veranderd en komen vervolgens met precies de producten en diensten die nu op het normale internet worden aangeboden voor de mobiel. Niets in het spel is veranderd, terwijl het toch een game-changer is?

Op dit moment wordt met mobiel internet exact dezelfde fout gemaakt als in de begindagen (1995-2000) met het gewone internet. We doen wat we al kennen, maar dan op een kleiner scherm. Onze websites maken we geschikt voor mobiel.

Mobiel recruitment

Natuurlijk moeten een aantal partijen hier wel flink in investeren. Kranten en nieuwsdiensten hebben veel baat bij mobiel en ook brokers zullen mobiele diensten moeten bieden. Daar zit ook toegevoegde waarde voor de eindklant. De vraag is: wat doet dit met recruitment en arbeidsmarktcommunicatie?

Momenteel nog heel weinig. Pas als het spel verandert wordt het namelijk interessant. Wanneer een toestel bijvoorbeeld always-on GPS heeft en dus altijd weet waar je bent kan je heel goed advies geven hoe je flink op reistijd kan besparen doordat je dagelijkse routes in kaart worden gebracht en gecombineerd met vacatures op locatie.

Een andere mogelijkheid is het makkelijk plannen van een kopje koffie doordat je toestel weet waar je bent en dat ook van andere mensen die je als ‘interessant’ hebt aangemerkt. Recruiters zouden Linkedin profielen kunnen taggen (in plaats van concreet benaderen) waar ze in de toekomst misschien een baan voor zouden hebben. Laagdrempelig contact leggen als beide een uurtje over hebben en bij elkaar in de buurt zijn (hier zou een dienst als Foursquare of Facebook places een rol kunnen spelen).

Al een tijd geleden heb ik de voorbeelden gegeven van Layar applicaties (gewoon of 3D) om rondleidingen te geven op bijvoorbeeld bouwterreinen voor nieuwe werknemers. Wat doen we hier? Wat is de achtergrond van de werkzaamheden? Hoe komt het er straks uit te zien? Dat kan natuurlijk zowel bij speciaal georganiseerde rondleidingen (soort open dag voor kandidaten) als via een standaard layar voor iedereen (zie hoe dit eruit komt te zien en wat er achter zit, download de …. layar). Daar kan je mogelijk van gewone ge├»nteresseerden (vaak vakidioten) kandidaten maken.

Conclusie

Als we momenteel naar mobiel recruitment kijken kan je alleen met Augmented Reality (Layar) al echt leuke dingen doen. Dat is al zo ver dat er potentieel in zit, omdat daarmee het spel veranderd is. Informatie bieden, met visuele effecten, op plekken waar dat vroeger niet kon.

Alle andere applicaties zijn niet echt ‘game changing’ op dit moment. De techniek is voor recruitment nog niet ver genoeg, dat wordt pas spannend als je een always on GPS hebt, wat voorlopig nog even te ‘eng’ is vanuit privacy oogpunt.

Ook zal je zien dat tegen die tijd er veel meer bekend is over de platformen en je niet voor elk platform een aparte applicatie hoeft te ontwikkelen, maar het veel goedkoper allemaal in de browser kan.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


195 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categori├źn