Recruitment 3.0

Door Bas van de Haterd op 18-08-2010 09:13.

De laatste tijd lees je ineens weer regelmatig over recruitment 3.0, wat dan vaak niet meer is dan de volgende stappen in recruitment. Voor mij is recruitment 3.0 verbonden aan het web 3.0, waar ik al eerder over geschreven heb. Wat is  web 3.0? Het kan omschreven worden als de volgende fase van het web, maar dat is wat mij betreft te vaag. Ik houd het graag op de originele omschrijving, het semantisch web. Kort samengevat: is het semantisch web niet meer enkel woorden, maar ook de betekenis van die woorden. Semantiek staat immers voor woordbetekenis.

Om dit goed uit te leggen is een eenvoudig voorbeeld misschien handig. Het woord Madonna zal bij de meeste lezers van dit blog het idee van de popster oproepen. Echter kan ik er ook de verschillende schilderijen mee bedoelen en dan hebben we het nog niet over de plaats in België gehad. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor Zeeland, bedoel ik de provincie of de plaats?

Technologie

Het semantisch web heeft hier een oplossing voor. Via technieken als RDF of Topic Maps wordt de informatie toegevoegd aan de woorden die we gebruiken, zodat we weten welke betekenis ze zouden moeten hebben. Ook kan er veel meer informatie aan worden toegevoegd, waarvan een prachtig voorbeeld in Engeland te vinden is waar men alle muziek in kaart brengt. Van de originele componisten tot de verschillende uitvoeringen, de opname locaties, etc. Plots kan je dus niet meer alleen zoeken op De Vier Jaargetijden van Vivaldi, maar binnen die informatie ook naar welke dirigent in welke concerthal bij welke opname was betrokken.

Web 3.0 gaat dus meer over de betekenis van woorden en de kennis die daar achter schuil gaat dan de tekst alleen. Daar waar web 1.0 vooral ging over de tekst en web 2.0 over de interactie. Je zou kunnen stellen dat Wolfram Alpha één van de eerste voorzichtige experimenten is met het semantisch web. Deze zoekmachine gaat veel verder dan Google in het presenteren van de informatie, zoek bijvoorbeeld maar eens op unemployment in Europe.

Recruitment 2.0

Toen de term recruitment 2.0 opkwam waren er ook veel mensen die dit de nieuwe manier van recruitment noemde en alles er onder schoven, ongeacht of het nieuw was of dat het iets te maken had met web 2.0. Inmiddels is het meeste ‘nieuwe’ wel web 2.0 gebaseerd, namelijk op interactie. Natuurlijk is het bouwen van talentpools ‘an sich’ niets nieuws, met elkaar communiceren is de essentie van de mensheid. De tools die we daarvoor gebruiken en de mogelijkheden die het heeft gegeven om kostentechnisch verantwoord met grotere groepen te communiceren is wat web 2.0 heeft gerealiseerd. Recruitment 2.0 gaat derhalve dus ook over social media inzet in recruitment. Van Twitterende recruiters tot in Linkedin wervende recruiters, maar vooral ook organisaties die bouwen aan relaties met toekomstige werknemers en referral hiring naar een volgend niveau hebben gebracht.

Recruitment 3.0

Wat zal recruitment 3.0 ons dan brengen als we web 3.0 als uitgangspunt nemen? Het is natuurlijk altijd een glazen bol, maar het semantisch web zou on in theorie de mogelijkheid tot matching moeten geven. Immers weten we niet alleen meer welke functie iemand heeft gedaan, maar ook de inhoud van die functie bij die organisatie.

Het NGI (Nederlands Genootschap voor Informatici) was hier 10 jaar geleden als zijn tijd ver in vooruit met het NGI model. Dit model koppelde functies aan omschrijvingen, competenties en taken. Op die manier waren functies ineens vergelijkbaar. Wanneer dit voor meerdere sectoren gedaan zou worden is het mogelijk om niet sec te kijken of iemand ‘senior’ is, maar dat ook te koppelen aan daadwerkelijke prestaties.

Een ander voorbeeld hiervan vinden we in de game industrie, waar al jaren een wereldwijde database is, vergelijkbaar met de veel bekendere uit de film industrie: IMDB. Bij IMDB gaat het vooral over acteurs en actrices, in de game industrie zitten daar de designers, programmeurs, story tellers, etc. in. Welke games heeft men aan gewerkt en wat heeft men gedaan. De perfecte recruitmentdatabase zeg maar.

Matching wordt dus veel beter automatisch mogelijk met Recruitment 3.0, omdat we niet enkel meer kijken naar een term, maar ook de inhoud van die term. Dat geldt ook de andere kant op, we zullen inhoud moeten geven aan de nu vaak inhoudsloze termen in vacatures (geen 9 tot 5 mentaliteit, open cultuur, etc). Deze holle frasen zouden in theorie inhoud moeten krijgen bij het semantisch web. Ook op dit gebied is dan dus betere matching mogelijk.

Andere toepassingsmogelijkheden zullen er ongetwijfeld ontstaan, maar het is nogal koffiedik in de toekomst kijken en dat blijft lastig.

Wanneer?

Wanneer begint dit stadium van ‘de derde internet variant’? Ook dat is nooit exact te zeggen, maar de eerste fase van het web heeft ongeveer 10 jaar geduurd (1995 – 2005). We zitten nu midden in de web 2.0 fase, die dus waarschijnlijk ook zo’n 10 jaar zal duren, tot 2015. Nu de eerste experimenten met het semantische web al gedaan worden is het niet onlogisch te verwachten dat we binnen 5 jaar daadwerkelijk dit grootschalig kunnen gaan toepassen. Dan zal het, net als met web 2.0, nog wel 5 jaar duren voordat er daadwerkelijk in de recruitment op enige schaal iets mee gedaan wordt. Dus het begin in 2015, toepassing op enige schaal zal in 2020 een feit zijn verwacht ik.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


792 views | Reageer (5 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën