Digitaal-Werven is inmiddels toe aan zijn vierde jaargang en zoals elk jaar is er weer wat rumoer rondom de mystery sollicitaties. Zoals elk jaar zijn hierop zowel positieve als negatieve reacties, wat het proces erg grappig maakt. Ook grappig is het feit dat er op RecTec vaak kritiek komt als ik blog over iets waar ik zelf bij betrokken ben, maar ik ook weer mail krijg over de vraag waarom ik niets heb geschreven over Digitaal-Werven en de mystery sollicitaties op RecTec.

Bij deze zal ik dus dit deel van het onderzoek even toelichten, waarbij ik nog geen resultaten kan geven omdat het onderzoek op dit gebied nog niet is afgerond.

Digitaal-Werven onderzoekt zo’n 350 organisaties in Nederland. Elke organisatie kan zich aanmelden, daarnaast nemen wij uit eigen overweging alle grote organisaties mee, de organisaties die veel in het nieuws zijn geweest omdat ze personeel zoeken en de organisaties die hoog staan in de verschillende lijsten van beste of meest aantrekkelijke werkgevers.

Deze organisaties onderzoeken wij allemaal gratis, het gros van dit onderzoek gebeurt zonder dat het bedrijf hier iets van merkt, namelijk door de website te beoordelen. Daarnaast doen wij ook aan ‘mystery solliciteren’. Dit leidt soms tot  negatieve gevoelens, vanwege het feit dat men tijd stopt in een kandidaat die niet blijkt te bestaan of het feit dat men zich ‘gecontroleerd’ voelt. Gelukkig leidt het ook regelmatig tot positieve gevoelens, zoals deze tweet.

In zijn vervolgtweet, toen ik vroeg of hij het serieus of sarcastisch bedoelde, gaf deze man aan dat hij alle vertrouwen heeft in zijn team en dergelijk onderzoek het scherp houdt.

Zo min mogelijk last

Natuurlijk proberen wij alle partijen zo min mogelijk tot last te zijn. De onderzoekers hebben dan ook de opdracht om een CV op te stellen die tot afwijzing zou moeten leiden en een zeer ongemotiveerde ‘brief’ erbij te doen. Dit leidt Digitaal-Werven weliswaar tot hogere kosten (meer CV’s en zo), maar je moet wel netjes blijven.

Tevens sturen wij alle organisaties die reageren een mail na dat het ging om een mystery sollicitatie. Dit doen wij omdat wij de databases niet willen vervuilen met fake-sollicitaties. Het is uiteraard deze mail die vaak tot irritatie leidt. Indien we dit niet doen had niemand immers iets geweten en wat het gewoon een afgewezen sollicitant geweest die nooit meer boven was gekomen.

Andere onderzoeksmethoden

Elk jaar spreek ik meerdere mensen over dit systeem, die enige vorm van irritatie hadden over de mystery sollicitatie. Velen opperen een andere manier van onderzoek, maar niemand heeft een goed antwoord op hoe het dan wel kan. Ik sta nog steeds open voor een andere manier, maar hij moet wel betrouwbaar zijn. Zo is het opvragen van de cijfers bij de bedrijven volstrekt onbetrouwbaar, omdat geen organisatie zal toegeven dat men sollicitaties niet beantwoord. Iets dat elk jaar opnieuw weer het geval blijkt. Ook ken ik geen organisatie die durft toe te geven dat ze de door henzelf gestelde reactietermijn niet halen, wat in de praktijk ook het geval blijkt.

Het aankondigen dat er een mystery sollicitatie aankomt vertekend de resultaten natuurlijk ook. Dit aankondigen in zijn algemeenheid in de media is wel een optie die mij aan staat, echter is dan altijd de vraag: welke media en hoe pakken die het op. Op RecTec is het aangekondigd, maar uiteraard leest nog niet heel recruitent Nederland dit blog.

Ik sta nog steeds open voor een andere manier van onderzoek, suggesties zijn meer dan welkom (zowel per mail als in de reacties), zolang de kwaliteit gewaarborgd blijft.

Uitschrijven

Natuurlijk is het ook mogelijk om als organisatie uit te schrijven voor Digitaal-Werven. Volgens de Nederlandse wetgeving is elke organisatie verplicht om gegevens te verwijderen indien hierom gevraagd wordt, dus ook Digitaal-Werven verwijderd organisaties die niet onderzocht willen worden. Tot op heden is dit één partij die dit expliciet heeft aangegeven.

De resultaten

De resultaten van de mystery sollicitaties? Zoals aangegeven kan ik over 2010 nog niets zeggen, ze zijn gewoon nog niet allemaal verwerkt. Wel kan ik de cijfers over de vorige jaren geven. In 2007 was het aantal organisaties die niet reageerde 50%, in 2008 was dit 16% en in 2009 33%. Hierbij moet aangemerkt worden dat we in 2007 allemaal open sollicitaties stuurde en vanaf 2008 gericht zijn gaan solliciteren. Deze cijfers geven aan dat er behoefte is aan dergelijk onderzoek, aangezien het niet reageren op een sollicitatie volgens mij nog steeds niet normaal is.

Daarnaast meten we in 2010 iets nieuws qua reacties, maar daarover later meer.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


254 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën