De afgelopen twee weken heb ik de trouwe lezers door het hele proces mee genomen dat is komen kijken bij de nieuwe recruitmentsite van Continu Detachering, Werving & Selectie. Vandaag het (voorlopig) laatste artikel in deze serie: de conclusies.

Persoonlijk ben ik trots op wat we als team hebben neergezet en denk ik dat alle betrokken partijen trots op hun werk mogen zijn. Zowel de opdrachtgever (een groot onderschat element is een goede opdrachtgever) als de bouwers, de SEO adviseurs en de grafische ontwerpers. Maar nu genoeg veren gestoken, wat zijn mijn conclusies en leermomenten van dit project?

  1. Het is van groot belang bij de start duidelijke en ambitieuze doelen te stellen. We wilde iets bijzonders maken, dat was het uitgangspunt. Dan kan je daarop teruggrijpen als budgetten beperkend werken.
  2. Het moest de meest kandidaat centrale recruitmentsite van Nederland worden. Ambitieus, maar ook helder geformuleerd. In het proces is het regelmatig voorgekomen dat bepaalde besluiten zijn teruggedraaid of niet zijn doorgevoerd vanwege de opmerking: ‘dat is niet kandidaat centraal, nu moet de kandidaat zich aan ons aanpassen’.
  3. Er is altijd een spanningsveld, bijvoorbeeld tussen SEO en Usability (gebruiksvriendelijkheid). Door de initiële afspraken ging het gebruiksgemak meestal voor, maar de SEO mocht nooit uit het oog verloren worden. Dit heeft onder andere meer druk op de SEO partij gelegd omdat enkele van hun suggesties moesten worden aangepast naar varianten die de gebruiker minder in de weg zaten.
  4. Tussen techniek en grafisch ontwerp kunnen ook spanningsvelden ontstaan, waarbij soms grafisch ontwerp kleine dingen bedenkt die technisch een vermogen kosten, maar eigenlijk niet heel relevant zijn. Ook is het oppassen dat bepaalde zaken niet tussen wal en schip vallen, zoals bijvoorbeeld het interactie-ontwerp. Toch zijn het deze details die het verschil vaak maken, op de grote zaken let iedereen wel goed op.
  5. De deadline was heel erg hard bij dit project, maar vanwege verschillende redenen is het project begonnen dan de bedoeling was. Daardoor was vooraf al duidelijk dat de deadline niet gehaald ging worden. In de eerste week is besloten welke onderdelen van de site secundair waren en in fase 2 (de vier weken nadat de site echt live moest zijn) gemaakt konden worden. Op die manier stond er dus een goede site live op de deadline en is de slagroom toegevoegd in de weken erna. Ondanks dat dit soms juist de leuke dingen waren ook voor de programmeurs om te maken, eerst moest het essentiële werk af.
  6. Innovatieve tools zijn leuk, maar de basis op orde hebben is belangrijker.
  7. Het gedrag van de doelgroep is soms heel anders dan je verwacht. Dit op basis van harde cijfers analyseren en daarop je site aanpassen is de enige juiste weg. Het feit dat de projectleider en de opdrachtgever van de bouw van de website fans van Google Chrome als browser zijn is niet relevant als er geen andere bezoeker met die browser op de site komt. Het feit dat de meeste bezoekers op meerdere vacatures tegelijk solliciteren is een teken dat je dat moet faciliteren, ook al vind je dit een vreemd fenomeen.
  8. Als het kan, het niets of bijna niets extra’s kost en het wel mogelijk iets kan opleveren, moet je het doen. Als je de vacatures per vestiging al hebt opgeslagen, kan je die bij de vestiging tonen. Zo zijn er nog tientallen kleine dingen.
  9. Kill your darlings. Je kan niet alles vooraf helemaal perfect doordacht hebben, dus iedereen moet open staan voor veranderingen in de plannen, ook al is het iets waar je sterk voor voelt. Vasthouden aan iets waarbij je niet elke uitzonderingssituatie hebt bedacht doet vaak meer schade dan een alternatief accepteren.
  10. De organisatie zelf moet bereid zijn zich soms aan te passen aan de nieuwe realiteit. In een aantal gevallen zijn bedrijfsprocessen van Continu veranderd vanwege de nieuwe site. Niet omdat de techniek dat voorschreef, maar omdat door de nieuwe site het besef kwam dat bepaalde zaken beter anders gedaan konden worden. Zo is de organisatie op bepaalde punten efficiënter geworden en zijn bepaalde processen prettiger geworden voor kandidaten.
  11. Uiteindelijk kan de site nog zo goed lijken, the proof of the pudding is in eating it. De bezoekcijfers vallen bij de lancering van een nieuwe site tijdelijk altijd terug (vanwege de daling van Google verkeer), hoe goed je ook met redirects werkt. De stijgende weg is echter gevonden en ook het aantal sollicitaties zijn geen klachten over. Het feit dat binnen 10 minuten na live gang de eerste sollicitatie binnen kwam was erg prettig. Blijkbaar was de site goed navigeerbaar voor tenminste één werkzoeker.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


149 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën