In de eerste zes artikelen in deze serie hebben we het gehad over het proces en de zaken die op de site staan, met de gedachten die daar achter zitten. In het proces, zeker in de brainstorm, zijn natuurlijk ook veel zaken ter sprake gekomen die niet op de site zijn gekomen. Sommige vanwege budget, andere vanwege andere redenen. Sommige nog niet, andere zullen er ook nooit op komen. Gezien de vertrouwelijkheid van de opdracht kan ik natuurlijk niet over alle zaken uitweiden. Deze blogs worden uiteraard gepubliceerd met toestemming van de opdrachtgever, aangezien elke opdracht zijn vertrouwelijkheid kent. Er zijn waarschijnlijk een aantal zaken die veel mensen misschien wel verwachten op een recruitmentsite, maar die bij Continu bewust (nog) niet zijn geïmplementeerd.

Video

De site kent opvallend weinig video, terwijl ik persoonlijk toch bekend sta als iemand die op zich vind dat video zaken kan toevoegen in het recruitment landschap. Toch is hier bewust niet voor gekozen omdat video vooral veel zegt als je ergens gaat werken. Het is een prachtig middel voor sfeer weer te geven, maar de mensen komen niet bij Continu werken, ze gaan naar opdrachtgevers. Daar wringt de schoen op twee plekken. Ten eerste zou je dus de medewerking van de opdrachtgever moeten hebben, maar nog belangrijker is dat in de meeste gevallen Continu (nog) niet in staat is bij veel vacatures de opdrachtgever bekend te maken. Men is wel bezig om dit steeds vaker en meer mogelijk te maken, maar de markt staat het nog niet altijd toe. Op zo’n moment voegt video dus weinig toe.

Wel wordt er bijvoorbeeld gekeken naar video’s om de sfeer bij Continu zelf weer te geven, voor interne vacatures. Omdat dit eenvoudigweg minder prioriteit heeft (Continu heeft momenteel 7 interne vacatures op meer dan 850 externe vacatures) is dit iets dat later zal gebeuren.

Natuurlijk heeft de site wel alle mogelijkheden om Youtube en Vimeo video’s te embedden, zodat dit geen probleem zal zijn. Als er video’s gemaakt gaan worden zal er uiteraard ook meteen gekeken worden of er bijvoorbeeld op een nieuwere, interactieve manier met video gewerkt kan worden.

Foto’s

Voor foto’s geldt deels hetzelfde als voor video. Foto’s van opdrachtgevers, de werkplekken, etc voegen veel toe. Echter is ook hier weer de medewerking van de opdrachtgever nodig en is de vraag of de opdrachtgever wel bekend gemaakt kan worden.

Verder kent de site geen stock fotografie en is alles zo persoonlijk mogelijk gemaakt. Foto’s van de panden, de medewerkers, etc. Mogelijk dat er in de toekomst nog Flickr widgets worden toegevoegd, bijvoorbeeld ook voor de interne vacatures.

Twitter en social media streams

De site kent geen social media streams. Er zit geen Twitter stream in van de twitterende Continu medewerkers (zoals Deloitte) of van de keren dat Continu genoemd wordt (zoals TamTam). Hoewel de manier waarop TamTam er mee omgaat (open laten zien wie wat over hun bedrijf zegt) mij meer aanspreekt dan Deloitte, heb ik bij beide mijn vraagtekens over de toegevoegde waarde.

Twitter is namelijk een zeer laagdrempelig communicatie-medium en dat is mijn inziens het probleem, het gaat om communicatie. Bij TamTam zie je dan nog de enkele opmerkingen die specifiek over het bedrijf gaan, maar het meenemen van tweets van medewerkers geeft je een mono conversatie. Alsof je één deel van een telefoongesprek hoort. Natuurlijk kan je dit deels filteren door de @replies eruit te filteren (dat zijn de berichtjes die je specifiek aan iemand stuurt, maar wel in de open tijdslijn), maar dan nog is de vraag wat het toevoegt. Ik geloof sterk dat een discussie gevoerd moet worden op het medium waar die gevoerd wordt. Een discussie over een blog zou onder het blog gevoerd moeten worden. Dat dit vaak op Twitter gebeurt is jammer en eigenlijk zouden die tweets als discussie onder het blog terecht moeten komen. Een discussie op Twitter moet je vooral op Twitter houden en niet proberen naar een blog of site te trekken.

Daarnaast is het de vraag of de doelgroep van Continu zit te wachten op deze informatie en begrijpt wat het is. Hoewel Twitter inmiddels zoveel in het nieuws is geweest dat iedereen het woord kent, vraag ik me af hoeveel mensen echt weten wat het nu is.

Wel biedt de site de links naar de verschillende Linkedin profielen en Twitter accounts, dat is voldoende social media integratie voor deze organisatie op dit moment.

Mobiele site

Iets dat er zeker moet komen en ook gaat komen is een mobiele site. Mede vanwege budgettaire beperkingen is dit geen top prioriteit. De huidige site krijgt minder dan 1% bezoek vanaf mobieltjes, waardoor de kosten voor een mobiele site lastig zijn te verantwoorden. Wanneer er een aparte mobiele site gemaakt zal worden zal dit moeten inspelen op de behoefte die kandidaten mobiel hebben. De vraag is of dat dan een site moet zijn waar de vacatures centraal staan, of bijvoorbeeld de vestigingen, contactgegevens en medewerkers.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


168 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën