Eén ding waar Bas Schepers, de marketing manager van Continu en ik elkaar meteen op vonden was het feit dat het de details zijn die het verschil vaak maken. Daarom is er bij de nieuwe recruitmentsite van Continu ook de nodige aandacht geweest voor wat op zich kleine details lijken, maar oh zo belangrijk zijn.

Ook hierin speelde vaak de statistieken van de eerdere sites een belangrijke rol. Bijvoorbeeld bij de vraag voor welke browsers getest moest worden en geoptimaliseerd. Zo bleek uit de cijfers over de bezoekers van de drie oude sites twee dingen. Ten eerste was Internet Explorer met afstand de grootste en samen met Firefox goed voor meer dan 95% van alle gebruikte browsers door de bezoekers. Ten tweede gebruikte nog een behoorlijk groot deel een hele oude versie van Internet Explorer, namelijk de wel bekende versie 6.

Browser compatability

Uit de cijfers zijn dus twee dingen afgeleid. Ten eerste dat de site getest en geoptimaliseerd zou worden voor IE en Firefox. Hoewel zowel Bas Schepers als ikzelf fervent Chrome gebruikers zijn was het financieel niet te verantwoorden ook deze browser in eerste instantie toe te voegen aan het lijstje. Niet de persoonlijke wensen van de opdrachtgevers, maar de kandidaat moet centraal staan.

Uit de huidige cijfers zien we wel een groei in het aantal bezoekers met Chrome, iets dat dit standpunt mogelijk doet veranderen. De site werkt namelijk voor 99% goed, maar er zitten enkele schoonheidsfoutjes in met Chrome die later mogelijk aangepast moeten worden.

Internet Explorer 6 was echter een groter probleem, want veel van de basisfunctionaliteiten werken niet in deze browser, met name rondom het zoeken van vacatures. De hoeveelheid bezoeken met deze browser was echter te groot om te negeren. Vandaar dat er een detectie op de site zit die een waarschuwing geeft als iemand met IE6 probeert te site te openen. De bezoeker krijgt dan een bericht dat de site niet goed werkt in de bestaande browser met de mogelijkheid deze meteen de updaten naar een nieuwe versie.

Het goed testen van een website in verschillende browsers blijft een essentieel onderdeel van elke nieuwe site. De oude analytics zijn hierbij essentieel om te kijken wat je bezoekers het meest gebruiken en vervolgens keuzes te maken. Het is onmogelijk om op alle browsers te testen, de site van Continu heeft momenteel > 95% IE en Firefox, maar de overige 5% is verdeeld over tientallen broswers, waarbij Chrome nog een paar procent inneemt. Met name een hele reeks aan verschillende mobiele telefoons hebben allemaal enkele bezoekers per maand.

De 404 pagina

Een ander belangrijk aspect is de 404 pagina. Dit is de pagina die men krijgt als ze zoeken naar een pagina op www.continu.nl die niet meer bestaat. Dit komt bij vacaturewebsites regelmatig voor omdat vacatures offline gehaald worden, maar nog wel gelinkt zijn vanuit andere sites of geïndexeerd in Google. Omdat een vacature die niet meer bestaat naar verwachting de belangrijkste reden is dat men op de site komt en geen pagina vindt is besloten deze pagina direct door te verwijzen naar de vacature zoekpagina, uiteraard met een speciale melding.

De standaard melding ziet er uit zoals deze hier naast staat. Laten we eerlijk zijn, de melding die we hieronder hebben gemaakt ziet er dan toch al een stuk netter uit, niet?

Vestigingen

Een ander detail is de manier waarop we met vestigingen omgaan. Natuurlijk geven we alle vestigingen aan op een kaartje en de informatie die erbij hoort, dat is logisch. Een routebeschrijving kan er natuurlijk bij, maar gekozen is om dit dynamisch te doen. In andere woorden, maak een route vanaf je eigen huis met Google maps of met 9292 ov.

Daarnaast staan bij elke vestiging ook de meest recente vacatures van de vestiging. Aangezien de informatie aanwezig was (een vacature is gekoppeld aan een consultant die is gekoppeld aan een vestiging) was er geen reden dit niet te doen. Tevens heeft de snelzoekbox aan de linkerkant van de site een extra optie: alle vacatures van deze vestiging. Een klein detail, maar waarom zou je het niet doen als het kan?

Alle consultants staan met hun gegevens op de site, inclusief een foto om het persoonlijker te maken. De consultants mogen uiteraard zelf kiezen of ze met hun mobiele nummer en Linkedin profiel op de site willen. Er is geen consultant die daar bezwaar tegen heeft gehad. Er zijn wel nog enkele consultants zonder Linkedin profiel, dat is namelijk geen verplichting bij Continu.

Eén van de details van de vestigingenpagina is de foto van de vestiging zelf. Persoonlijk merk ik dat ik als ik op zoek ben naar een plek waar ik nog nooit geweest ben, een foto mij ontzettend helpt met het vinden ervan. In plaats van ergens 4 keer langs rijden herken ik het pand, wat veel irritatie kan schelen. Een klein detail, maar weer een kleine plus in mijn optiek.

Conclusie

Veel van de grote, algemene zaken zijn redelijk bekend. Het gaat vaak om de uitvoering ervan, de executie, de details. Een site is pas goed als de bezoeker hem ook goed kan zien, daarom is het testen op verschillende browsers die de bezoekers gebruiken essentieel. Continu heeft bijna geen bezoekers die met Safari op een Mac de site bezoeken, dus daarop hoefde men niet te testen. Een grafisch bedrijf zal dat veel meer hebben, maar moet zich er niet blind op staren enkel op die browser te testen.

Natuurlijk moet een organisatie zich ook niet altijd 100% blind staren op de statistieken. Ik herinner me uit het eerste jaar van Digitaal-Werven nog een grote ICT reus die een linux beheerder zocht, maar waar je met Firefox onder Linux niet kon solliciteren omdat het systeem dat niet accepteerde. Waarschijnlijk waren Linux bezoekers een minimaal deel van hun totale bezoek, maar ook daarop had getest moeten worden in dat geval.

Verder zijn het kleine details die het doen. Een eigen 404 is heel eenvoudig te maken, dus waarom zou je het niet doen? Informatie over vacatures per vestiging is vaak al vastgelegd, dus waarom zou je het niet delen? Kleine details kunnen misschien wel het verschil maken.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


149 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën