WerkenbijHeineken live

Door Bas van de Haterd op 10-08-2010 22:18.

De nieuwe werken bij site van Heineken is live. De oude site was volledig in flash, niet vindbaar in Google dus en was ook niet heel gebruiksvriendelijk, dus tijd voor een vernieuwing was het wel. Heineken is natuurlijk een bijzonder werkgeversmerk dat al jaren een grote aantrekkingskracht heeft op de arbeidsmarkt, daar zal dus als het goed is veel budget voor zijn. Tijd voor een evaluatie.

Op het eerste gezicht een overzichtelijke site, mooi dat men echte mensen gebruikt, maar dat mag niet verbazingwekkend meer zijn. Wel mis ik een beetje het verhaal. Jammer, Heineken heeft volgens mij zo’n mooi verhaal als bedrijf en dat zie ik niet meteen terug.

Jouw werkgever

Onder het kopje jouw werkgever staat, klein en ver weggestopt, een klein stukje historie. Een paar zinnen, meer niet. Een gemiste kans, want Heineken is natuurlijk van een familiebedrijf tot een multinational uitgegroeid. 150 jaar historie omschrijft men in exact 5 zinnen. Dan maakt Johnnie Walker daar toch iets mooiers van.

Verder een overzicht van de merken, de bedrijfsonderdelen, een lap tekst over duurzaamheid en een groep werknemers in verschillende vakgebieden (goed) die allemaal een verhaaltje vertellen in tekst (jammer). Niet dat alles altijd in films moet, maar ik mis toch een beetje het gevoel.

Vakgebieden

De vakgebieden zijn ingedeeld vanuit het perspectief van Heineken, de organisatie. Op zich niet vreemd, behalve dat er wel één heel vreemd vakgebied in zit. Communicatie, juridisch, facilitair. Nu weet ik niet hoe je tot zo’n combinatie komt, maar als je dit toch ziet is volgens mij de eerste vraag die iedereen zich zou moeten stellen: tijd om de organisatie anders in te delen? Communicatie staat los van marketing, wat lastig is als je marketingcommunicatie medewerker zou willen worden, maar de combinatie is toch ook op zijn minst vreemd te noemen. Nu zie ik redelijk wat organisaties van binnen en vanuit Werken Nieuwe Stijl heb ik ook met de nodige facilitaire afdelingen contact gehad, maar nog nooit heb ik ze in combinatie met juridisch gezien.

Ook bijzonder aan deze combinatie is dat het het design volledig overhoop haalt bij het zoeken naar vacatures, zoals de onderstaande screenshot laat zien. Dat is overigens de enige categorie waarmee dat gebeurt, waarbij ik het onbegrijpelijk vind dat je dat op een site doorvoert als het ook nog eens je design verknald. Ik weet uit ervaring hoe lastig dit kan zijn (de branches en sectoren bij continu waren ook problematisch op dit gebied), maar daar ging het om een hele reeks die te lang was en hebben we bij sommige die veel te lang waren dus de namen aangepast op de site (zodat het design minimale problemen hadden, waarbij de interne naam iets afweek of afgekort was).

Onder elk vakgebied staat weer omschreven wie we zijn, wat we doen, wie we zoeken. Mooi gedaan, hoewel ook hier de uitwerking weer veel tekst is en zeker bij ‘wat we zoeken’ wel heel erg standaard is. ‘Heineken zoekt zowel generalisten als specialisten’ zeg me natuurlijk niets. Ook bijzonder irritant is dat de back knop op dat deel van de site niet meer werkt, dan ga je terug naar het algemene ‘onze vakgebieden’ stuk, niet de vorige pagina binnen het vakgebied waar je net geweest was.

Jouw carrière

Plezierig om te zien is dat men duidelijk de procedure omschrijft. Gewoon helder en duidelijk, hoewel hij omschreven is op een manier waarop ik betwijfel of hij ook wordt uitgevoerd. “Bij de uitnodiging ontvang je naast de gebruikelijke informatie over datum, tijd en locatie” In deze tijden dat ik er van uit dat de afspraak in overleg gemaakt wordt, dat zelfs een partij met zo’n sterk Employer Brand als Heineken niet zo arrogant is zomaar een gesprek in te plannen en als het niet uitkomt hoef je niet meer te komen. Hoewel, het bij sommige organisaties nog voorkomt weet ik uit ervaring.

Verder is het carrière stuk opgedeeld in 3 delen, MBO, HBO en WO. Hier vallen twee dingen op. Ten eerste geen LBO of VMBO. Die zit namelijk wél in de vacaturebank (onder de naam LBO nog) en daar heeft men ook een vacature in. Ten tweede de scheiding tussen HBO en WO, iets waar ik me nog altijd over verbaas dat bedrijven dat nog steeds doen, ik dacht altijd dat we daar in de vorige eeuw wel achter waren dat die opleidingen anders waren, niet per definitief minder. De meeste HBO’ers, zeker de betere, zullen hier direct op afknappen. Voor WO’ers is dit wel weer positief denk ik. De trainees zijn dus zeker enkel WO’ers, in ieder geval helder.

Het onderscheid stage, starter, professional is goed, helaas vergeet men erbij aan te geven na hoeveel jaar je bij Heineken van een starter naar een professional gaat, wat volgens mij toch wel een beginnersfout genoemd kan worden. Als ze even naar werkenbijdeloitte hadden gekeken hadden ze gezien hoe makkelijk en prettig dat is.

Onder de verschillende links weer extreme lappen tekst die enkel met tussenkopjes zijn gescheiden, maar niet navigeerbaar zijn. Tekst is duidelijk de favoriete vorm van communicatie op de site, jammer, want de Heineken reclames zijn meestal erg flashy. Bij het stukje sollicitatietips dan de eerste video. Na ruim een minuut (van de 2 minuten durende video) is er dan daadwerkelijk ook de eerste tip over solliciteren bij Heineken. Dat laatste is erg goed (men heeft het over echt de tips voor Heineken), maar waar die minuut ervoor goed voor is? De tips daarna: solliciteer gericht en bereid je goed voor zijn nogal open deuren. De derde tip is erg grappig, blijf vooral je zelf, maar ze eindigen met ‘pas bij onze kernwaarden en die noemen ze ook’. Ik ben helemaal voor ‘blijf jezelf’, maar daarna die kernwaarden noemen waar je aan moet voldoen vind ik dan erg vreemd, want dat is niet iedereen.

Ontmoet ons

Ontmoet ons is een mooi idee, lekker drempel verlagend. De uitvoering is zeer matig.

Een event is genoemd zonder verdere info. Het is net als bij een vacature, volgens mij is naast een titel, datum en locatie ook een hele korte omschrijving handig. Als je het vervolgens open klikt komt er dus iets extra’s, waarna je nog een keer moet klikken op nog een klein beetje extra informatie met daarin een link naar de organisator van het event (die overigens dezelfde kleur heeft als de tekst, waarmee niet duidelijk is dat de link klikbaar is). Ik weet niet wie dit ontwerpen heeft, maar de gebruiker had men duidelijk niet in gedachten bij dit ontwerp.

De recruiters

Dan hebben we nog ‘ontmoet onze recruiters‘. Rechts van de site een link naar Linkedin, Facebook, Hyves en Youtube. Geen van allen naar een recruiter account, maar de algemene bedrijfsaccounts. Ook bij de recruiters zelf, geen eigen mail adres, maar een algemeen vacature adres. Op zich goed dat er mail wordt vermeld, maar als je de recruiters met naam noemt, waarom zo onpersoonlijk. Ook geen links naar hun eigen Linkedin profiel. De foto’s maken iets goed, de omschrijvingen wat men doet ook, maar allemaal wel heel beperkt. Ook hier is het niet alsof het niet al heel goed gedaan is, men had hier ASR als voorbeeld kunnen nemen.

Vacatures

Dan de kern van de site, of wat het zou moeten zijn. De vacatures.

Je kan een zoekterm ingeven en dan eventueel verfijnen op de categorieën die Heineken heeft. Er is niet aangegeven hoeveel vacatures overblijven, wat tot veel frustratie kan leiden als er regelmatig 0 in zitten. Een gemiste kans, niet erg kandidaat gericht.

De opleidingen zijn ook bijzonder interessant gesorteerd, op alfabet. HBO, LBO, MBO, WO, net als de niveaus (professional, stage, starter, traineeship). Volkomen logisch toch, het alfabet als uitgangspunt en niet het niveau?

Mogelijkheden om een search te doen en op de hoogte te blijven als er wel vacatures open komen zijn er niet. Blijkbaar ben je welkom om te solliciteren of niet welkom. Open sollicitaties worden dan nog wel actief gepromoot (waarvoor hulde), maar als ik mijn CV niet wil achterlaten omdat ik zelf in controle wil blijven en gewoon een e-mail of RSS alert wil hebben is dat niet toegestaan. Wel heeft men een nieuwsbrief…

Als ik op de solliciteerknop klik krijg ik een disclamer waar ik kriegel van wordt, hoewel het op zich netjes is dat men duidelijk maakt dat men een SaaS systeem gebruikt (wie niet?), de server dus niet van Heineken is (tja, die van RecTec ook niet van mij, heeft iemand nog eigen servers dan tegenwoordig) en dat je gegevens een jaar bewaard worden (dat is erg netjes te vermelden).

Dan begin ik aan het proces en ik schrik, dat zijn best veel pagina’s.

Gelukkig heeft men de meeste velden niet verplicht gesteld. Alles wat normaal in een CV staat hoef je niet los in te tikken, maar men heeft er wel velden voor. Bijzonder slecht is het frame in een frame, waardoor ik twee scroll balken heb.

Ook de vragen verbazen me. Je motivatie, vooruit. Het tekst blok is wel erg klein en nodigt niet echt uit om te tikken. Hoeveel tekens heb ik? Hoe weet ik dat ik straks niet ineens zonder ruimte zit?

De andere vragen verbazen me.

  • Beschrijf een situatie waarin je een nieuw initiatief hebt ondernomen en concreet ten uitvoer hebt gebracht
  • Geef aan in welke situatie je een moeilijk besluit hebt genomen en hoe je tot het oordeel bent gekomen
  • Beschrijf een situatie waarin je een groep mensen hebt aangestuurd, welke problemen je hierbij bent tegengekomen en hoe je die hebt opgelost

Ook de manier waarop de foutmelding wordt weergegeven is niet echt goed (kan natuurlijk aan Chrome liggen, nog niet de meest gebruikte en daarmee geteste browser), maar alleen de tekst al ‘andere waarde’ geeft aan dat een IT’er hier aan het roer heeft gezeten.

Tot slot mag ik mijn CV bijvoegen. De grote vraag die ik derhalve heb: waarom zo’n slecht proces? Waarom is het zelfs voor grote organisaties nog steeds niet mogelijk te beginnen met een CV upload en via extractie (als je dat dan per sé wilt) de gegevens te laten zien en aanvullen?

Wat mis ik nog?

Op het gebied van arbeidsvoorwaarden staat wel wat, maar daar is veel meer over te vertellen. Verder is het qua informatie wel goed denk ik, maar er zit niets achter.

Het verhaal, het prachtige verhaal van Heineken komt nergens terug. Employer branding is storytelling en nergens kom ik iets tegen van het verhaal van Heineken. Vijf hele zinnen worden besteed aan de geschiedenis, geen film (terwijl men weet ik uit ervaring prachtige bedrijfsfilms heeft), niet. Het hele gevoel blijft achterwege.

Er is geen kaart op de site te vinden. Nu weten de meeste Nederlanders waar Rotterdam en Amsterdam liggen, maar Bunnik en Zoeterwoude zijn lang niet voor iedereen bekend. Jammer dat Heineken zelfs iets eenvoudige als een kaartje laat liggen.

De personalisatie heb ik het al eerder over gehad, een gemiste kans. Als je met de recruiters op de site komt, waarom dan niet een voorbeeld nemen aan bijvoorbeeld ASR.

De testimonials zijn allemaal in tekst. Tekst is duidelijk de geliefde vorm van communicatie, beeld wordt er een beetje bij gebruikt op de site, video’s heb ik één kunnen vinden. Vorig jaar gaf Ronald tijdens Digitaal-Werven met zijn monotone begin en het oplezen van de wetenschappelijke literatuur over communicatie aan waarom het uitmaakt hoe je iets communiceert. Toch is dit blijkbaar nog niet bij iedereen doorgedrongen.

Innovatie is helemaal achterwege gelaten. Geen chat optie, geen enkele interactie, geen blog, geen kijkje in de keuken, geen webcam in de fabrieken, niets. Een organisatie hoeft van mij niet alle innovaties meteen toe te passen, maar iets innovatiefs of interactiefs had ik wel verwacht.

Conclusie

Ik probeer het laatste jaar vooral te focussen op het positieve en de site is een stuk beter dan de vorige. Toch vind ik het een teleurstelling, iets anders kan ik er niet van maken. Het straalt niets uit van het prachtige bedrijf dat Heineken is, het hele verhaal wordt vergeten, de personalisatie is halfslachtig gedaan, er zit niets innovatiefs in het lijkt wel of zoveel mogelijk tekst het motto was. Het sollicitatie-proces valt me op zich nog mee, hoewel ook daar nog veel te verbeteren is.

Van een organisatie als Heineken, met zo’n employer brand, waar zoveel mensen spontaan op afkomen zou de corporate recruitmentsite toch hét belangrijkste middel moeten zijn in hun recruitmentstrategie. Ik had dus gehoopt iets bijzonders te zien, vooral ook omdat het verhaal van Heineken zoveel mooier is en meer aanspreekt dan dat van de meeste andere bedrijven. Helaas is in vergelijking met andere sites die dit jaar live zijn gegaan het een teleurstelling.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.180 views | Reageer (3 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën