Bij het kiezen van de titel voor dit vijfde deel van de serie heb ik me afgevraagd of het woord innovatief er wel in kon. Immers, hoe innovatief zijn de tools nu echt? Allemaal worden ze, in meer of mindere mate, al vele jaren gebruikt op veel verschillende plekken op het internet.

Toch zie ik een aantal zaken nog maar heel beperkt terug in de wervingswereld. De tools waar ik het dan over heb zijn zaken als een Tagcloud, gerelateerde vacatures en eerder bekeken vacatures. Vestigingen weergeven, zoals hier naast gebeurt, is gelukkig wel standaard geworden. Meestal in Google Earth, hier is vanuit design perspectief gekozen voor een eigen kaartje met de vestigingen, in het Continu molentje logo.

Tagcloud

Laten we beginnen met een item dat nog niet online is, de tagcloud. Het idee is om deze samen te stellen uit de woorden in de vacatures, uiteraard hoe vaker het woord voorkomt, des te groter het is. Het idee is dat kandidaten en consultants soms ander woordgebruik hebben. Hoewel je dit natuurlijk zoveel mogelijk probeert te voorkomen, recruiters moeten de taal van de kandidaten spreken, zal dit altijd een probleem zijn. Elke kandidaat is namelijk anders en gebruikt andere woorden voor andere functies. Door een tagcloud kan je weergeven welke woorden veel voorkomen en daarmee kandidaten helpen op bepaalde zoektermen te zoeken.

Er is hier dus ook expliciet niet gekozen voor de meest gebruikte zoektermen. Dit mede omdat deze termen natuurlijk al veel gezocht worden, wat twee nadelen heeft. Je kan namelijk de assumptie trekken dat als een woord veel gezocht is, er op de vacatures die aan de hand daarvan naar voren komen veel gesolliciteerd is. Dat is zowel voor het bedrijf als de kandidaat niet prettig, je wilt immers alle vacatures vervullen als bedrijf en zo min mogelijk concurrentie op een functie als kandidaat.

In de praktijk bleek het uit vacatures opbouwen van de tagcloud lastiger dan gedacht. Natuurlijk moet je bepaalde woorden uitsluiten van de tagcloud anders staat hij vol met ‘en, in, de, het, een’. Echter bleek dit in de praktijk lastiger dan verwacht waardoor momenteel gekeken wordt naar een praktische aanpak. Mogelijk dat het meer vaste woorden / categorieën worden zoals Newpeople dat doet, mogelijk dat er nog wat extra tijd wordt gestoken in het maken van de uitsluitingslijst.

Gerelateerde vacatures

Eén van de zaken waar ik persoonlijk erg trots op ben zijn de gerelateerde vacatures. Dit is het Amazon principe: hij die dit boek gekocht heeft, kocht ook….

Bij gerelateerde vacatures zijn we dus expliciet niet uitgegaan van tekstuele vergelijkingen of wat de adviseurs aan elkaar gerelateerd vonden, maar waar kandidaten naar keken. De reden hiervan is dat niemand beter weet hoe kandidaten deken en zoeken dan kandidaten zelf. De wet van de grote getallen zou hier een mooi gemiddelde van moeten maken. Voordeel hiervan is dat kandidaten dus bepalen of bijvoorbeeld functie relatie belangrijker is dan afstand of omgekeerd.

De combinaties die soms bij vacatures staan zijn ‘vreemd’ op het eerste gezicht. De combinaties van vacatures waar kandidaten naar kijken zet iedereen soms versteld, zeker omdat het niet om één persoon gaat als ze bij ‘gerelateerde vacatures’ staan, daarvoor zijn de bezoekersaantallen te groot. Zo staat bijvoorbeeld bij een interne vacature account manager werving en selectie bij Continu ook een projectleider groen en recreatie als gerelateerd, zoals hiernaast is weergegeven. Iets dat geen systeem aan elkaar zou koppelen waarschijnlijk, maar blijkbaar bekijkt menig sollicitant beide vacatures wel.

Door deze optie te bieden helpen we sollicitanten met andere vacatures te bekijken, waar ze misschien anders waren afgehaakt of opnieuw hadden moeten zoeken. Door de kandidaat als uitgangspunt te nemen in de relatie tussen vacatures komen er bijzondere combinaties tot stand die blijkbaar relevant zijn voor kandidaten.

Eerder bekeken vacatures

Eigenlijk een hele eenvoudige optie, maar toch kom je hem slechts zelden tegen: eerder bekeken vacatures. Eenvoudigweg de vacatures die je als kandidaat al eerder een keer bekeken hebt, mits ze nog online staan. Op die manier hoef je niet opnieuw te gaan zoeken naar die vacature die je even ‘geparkeerd’ had. Natuurlijk bieden we ook de optie om vacatures te bookmarken of op te slaan als interessant, maar laten we eerlijk zijn, dat doen we lang niet altijd als we dat hadden gewild.

Ook handig overigens mocht je browser chrashen of natuurlijk als je snel moet afsluiten omdat je baas ineens achter je staat.

Alert service

Iets dat de meeste sites gelukkig wel aanbieden, maar bij Continu hebben we gepoogd ook dit zo kandidaat centraal mogelijk te doen. Dus geen vaste categorieën waar je je op kan abonneren, maar je eigen zoekopdracht, met alle verfijn opties, kan je als alert instellen.

Dus zowel de zoekopdracht is helemaal kandidaat centraal, maar ook de manier waarop je de alerts wilt ontvangen. Dit kan zowel per e-mail, de meest gebruikte en voor de  hand liggende optie, maar ook per RSS. Bij de RSS feed hebben we zelfs de mogelijkheid een abonnement te nemen op de hele vacatures of enkel op de korte vacatures zodat je naar de site moet klikken om het geheel te lezen. Iedereen heeft zijn eigen manier om RSS te lezen. Zelf snel ik altijd koppen en lees ik alles het liefst op de site, maar ik ken ook genoeg mensen die hele artikelen graag in hun reader lezen. De kandidaat heeft de keuze.

Eén issue met betrekking tot de alertservice was het uitgangspunt dat je niet hoefde te registreren op de site om iets te kunnen doen. Geen accounts aanmaken, zeker niet als je nog geen relatie met het bedrijf hebt. Dan is de vraag natuurlijk: hoe kan je je weer uitschrijven. Immers heb je geen login en geen wachtwoord. De oplossing is dat in elke mail een automatische uitschrijflink zit, zodat je die specifieke alert kan uitschrijven. Het nadeel van deze optie is wel dat een kandidaat met meerdere alert e-mails zich meerdere keren moet uitschrijven als hij van allemaal af wil. Het gaat namelijk niet op e-mail adres, maar op alert. Ook het wijzigen van alerts kan niet direct, dat is met dit systeem een kwestie van de oude uitschrijven en een nieuwe aanmaken. Voor beide systemen valt natuurlijk iets te zeggen, het niet vooraf registreren heeft onze voorkeur gehad.

Een ander leuk detail van de alert service is de reminder. SPAM is juridisch natuurlijk vastgelegd, maar zit ook in ‘the eye of the beholder’. Als ik me ergens inschrijf voor een alertservice met een hele specifieke alert en pas 2 jaar later iets hoor beschouw ik dat wel als SPAM, want ik ben al lang vergeten dat ik me ooit heb ingeschreven. Daarom wordt elke paar maanden gekeken of bepaalde alerts geen vacatures hebben verzonden en indien dat zo is krijgt deze persoon een reminder met de vraag of hij nog steeds ingeschreven wil blijven (dan hoef je niets te doen) of zich wil uitschrijven (één klik ben je klaar). Zo houdt Continu ook het bestand schoon.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


218 views | Reageer (4 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Nieuwe recruitmentsite Continu (5): de innovatieve tools | RecTec -- Topsy.com()

  • Fraai dat je de RSS-feed helemaal op maat kan instellen. Kun je iets zeggen over het gebruik van RSS feeds door kandidaten? Hoeveel kandidaten maken hier gebruik van (relatief en absoluut gezien)? Geef je ook andere opties, bijvoorbeeld via email? Zoja, hoe vaak wordt dit ingesteld?

  • Ik zal je vraag doorzetten naar Continu, ik heb daar geen inzage in. De analytics heb ik zelf niet mee bemoeid (dat deed Adwise, die ook de SEO doen, al), dus geen idee of we de RSS feeds eigenlijk meten. Veel zal het niet zijn gezien de branche verwacht ik. RSS is daar totaal onbekend, echter, het kost niets extra's om het te doen, dus waarom zou je het niet doen?

    Uiteraard bieden we het ook aan via e-mail, zoals in het artikel al staat: zonder login of zo. Dat aantal wordt natuurlijk gemeten, maar ik betwijfel of ze die cijfers vrij geven uit concurrentie-overweging.

    De verhoudingen zal zonder twijfel extreem doorslaan naar e-mail aangezien dat op de oude site werd aangeboden en RSS nog niet. Dus daar iets over zeggen zou appels met koeien vergelijken zijn.

  • @Jacco

    ‘Meten is weten’ en met behulp van Google Analytics houden we op onze nieuwe website alle relevante traffic (waar dit technisch mogelijk is) dan ook nauwlettend in de gaten. Ik heb de cijfers onlangs nog bekeken en ondanks het feit dat de website op 17 mei live is gegaan en de tot nu toe opgebouwde data relatief beperkt is, zie ik toch al (voorzichtig concluderend) opmerkelijke verschillen.

    Je begrijpt dat exacte cijfers uit concurrentie overweging niet publiekelijk gemaakt kunnen worden, maar de RSS feed wordt veel meer gebruikt dan verwacht. Waarbij ik ook kan melden dat onze gebruikers ongeveer 3 keer zo vaak kiezen voor de hele vacatures dan voor de beperkte vacatures, maar beide functionaliteiten worden dus gebruikt.

    Geef dit voldoende antwoord op jouw vraag?


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën