Boekrecensie: Bloghelden

Door Bas van de Haterd op 30-07-2010 08:08.

Waarom bespreken we een boek over de geschiedenis van bloggen op een blog over recruitment? Omdat Bloghelden volgens mij een must-read is voor iedereen die iets met bloggen doet of wil doen of  bezig is met social media in recruitment.

De reden dat dit een must-read is, is niet omdat het een briljant boek is met vernieuwende ideeën of geweldige concepten. Het is een geschiedenisboek, over de historie van bloggen in Nederland, over het begin, de mensen en spelers en ontwikkeling. Misschien dat de meeste van de RecTec lezers zich er geen bal in interesseren, maar juist daarom moeten ze het lezen. Want om goed naar de toekomst te kijken moet je de geschiedenis kennen en daar soms lering uit trekken. Ook kan je op deze manier beter begrijpen waar bepaalde zaken vandaan komen, waarom bepaalde reacties zijn zoals zijn.

Bloghelden bestaat wat mij betreft uit twee delen. Een deel geschiedschrijving, dat loopt tot 2005. De eerste blogs, de eerste bloggers, de eerste weblogmeetings. Bijzondere uitspraken zijn bijvoorbeeld dat je in die tijd ‘het internet uitgelezen had’. Dat kon toen nog. Of de laatste post van één van de eerste bloggers: er zijn nu 70 blogs in Nederland, het wordt hier te vol, ik stop.

Bloghelden is geschreven door één van mijn bloghelden: Frank Meeuwsen. Frank is samen met Frank Janssen en Marco Derksen één van de drie mensen geweest die mij aan het bloggen hebben gekregen en daarmee een grote invloed op mijn leven hebben gehad. Die meeting waar dit gebeurde staat nog precies beschreven in het boek, waarbij staat: ‘een aantal van de toehoorders zou na die meeting zelf starten…‘ Daar was ik er dus één van.

Bij het lezen merk ik dat ik, ondanks mijn start eind 2004, begin 2005 een heel groot deel van de geschiedenis van de blogosphere niet kende. Ik geloof dat historisch perspectief een groot goed is bij heel veel beslissingen, juist omdat je kan leren van de fouten die anderen gemaakt hebben en begrijpt waar anderen vandaan komen. Dat is wat Bloghelden mij gegeven heeft. Voor iedereen die nog veel later met social media is begonnen, en in de HR/recruitment wereld waren Michel Rijnders en ik met HRlog de eerste met een blog) is het zeker goed om dit stukje geschiedschrijving tot je te nemen.

Leermomenten

De belangrijkste leermomenten uit het boek, want ook die zitten er in, zijn denk ik dat heel veel blogs, ongeacht de populariteit, vaak een beperkt leven beschoren zijn geweest. Zelfs Geenstijl is een tijdje gestopt geweest, wegens succes, gebrek aan tijd of desinteresse gestopt. Ik schreef een tijdje terug al iets over mieren als organisatiestructuur. Eén van de zaken die me daar ook opviel was dat deze koloniën accepteerde dat ze eindig waren, niet probeerde te overleven koste wat het kost. Iets waar ik bij steeds meer organisaties me van afvraag of het wel verstandig is. Meer en meer begin ik te geloven in het eindige van organisaties en projecten, iets wat bij blogs heel erg duidelijk is geweest. Het zijn gedachten die bij veel meer projecten zouden moeten gelden denk ik, moet iets wel de ‘tand des tijds’ doorstaan of is het gewoon goed om iets te doen en te stoppen als het mooi is geweest?

Bloghelden is voor mij een goed naslagwerk waarin de geschiedenis van een fenomeen goed wordt beschreven. Hoe zijn we met web 2.0 gekomen tot waar we zijn en waarom gelden bepaalde ongeschreven regels zoals ze gelden? Eerlijk is eerlijk, met name de eerste helft van het boek gaat daar over. Het tweede deel, wat meer Frank’s persoonlijke relaas is over de Dutch Bloggies, About:blank en weblogmeetings is voor de meeste non-insiders denk ik minder interessant. Hoewel op het eind zijn visie wel weer hout snijd. Ik laat jullie daarom graag achter met een quote uit die visie, waarom Twitter een behoorlijk deel van de reacties op blogs heeft overgenomen: conversaties verschuiven altijd naar de plek die het meest sociaal is.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


236 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën