N.a.v. de discussie over de vacature video van Coolblue is het nog maar eens duidelijk geworden hoe anders mensen kunnen denken over professionaliteit. Wat is de ideale manier van een kandidaat laten solliciteren? Ik heb het al eerder gezegd: die bestaat niet. Er is namelijk nooit een one-size-fits-all.

Echter blijkt uit onderzoek dat een e-mail adres doorgaans meer op prijs wordt gesteld dan formulieren, hoewel de voorkeur per sector wel weer wat verschil kan geven. Toch is dit volgens velen onmogelijk te verwerken. Op zich overigens verbazingwekkend aangezien er behoorlijk wat W&S bureaus het wel accepteren, terwijl die toch ook duizenden vacatures per jaar afhandelen.

De opmerking van een anonieme gast in de discussie spreekt boekdelen: ik solliciteer niet bij bedrijven die alleen maar formulieren laten invullen, het killt de creativiteit.

Recent sprak ik ook een hele goede mid dertiger. Sporen verdiend in de nieuwe media, aan het rond kijken naar een nieuwe uitdaging. Twijfelt nog tussen in loondienst blijven of weer zelfstandig worden. Had al een aantal keer best een aardig bedrijf gezien, maar toen ze bij het sollicitatieformulier aankwam besloten dat ze er niet wilde werken. ‘Alles wat ik moest invullen staat ook in mijn CV, dat ga ik toch niet opnieuw invullen?’ Uiteindelijk besloten maar haar CV te sturen naar enkele bureaus. Waarschijnlijk komt ze straks dus gewoon bij één van die partijen terecht, maar tegen veel, veel hogere kosten. Het interne proces ging immers voor, tenzij een bureau met de CV aan komt zetten natuurlijk.

Kosten en efficiency

Het grote argument is meestal kosten. De kosten voor het verwerken zijn te hoog, je moet er teveel mankracht voor inhuren. Een bijzonder argument, want de kosten voor het inhuren van een W&S bureau voor één plaatsing per maand zijn altijd hoger dan die voor het inhuren van een full time recruiter. Mocht je gewoon puur CV’s willen inkoppen kan je daar nog een werkstudent voor inhuren ook. Echter is dit meestal ‘een ander potje’ wat duidelijk maakt dat het niets met kosten te maken heeft, maar met een verkeerde manier van een bedrijf organiseren.

E-mail of formulier

E-mail wordt door de meeste sollicitanten op prijs gesteld, echter, de meeste is lang niet allemaal. Ook is het niet per sé nodig en kan het vanuit proces gedachte heel goed dat een formulier toch de voorkeur heeft. Een formulier op zich is niets mis mee, helaas gaat het om de manier waarop de meeste formulieren zijn ingericht waar het mis gaat.

Een formulier hoeft niets extra’s te vragen dan de basis gegevens. Een naam, e-mail adres en telefoonnummer zijn doorgaans genoeg. De CV voeg je toe en met tekstextratie zoals die van Textkernel in Nederland kan je alles heel makkelijk verwerken. Dat kan je zelf doen (je eigen systeem in) of al op de site laten doen. Bij het laatste leg je dus zelfs de controle optie bij de kandidaat, waar ook niets mis mee is. Veel partijen haken vaak af op de kosten hiervoor, maar wederom in vergelijking met één of enkele hires via een bureau kom je er al weer snel uit.

Voor kleinere organisaties, waar geen duizenden mails binnen komen, ben ik meestal een voorstander van het aanbieden van e-mail als een optie. Je kan ook beide aanbieden, dat is natuurlijk het meest kandidaat vriendelijk. Je systeem moet daar natuurlijk wel voor ingericht zijn, want als je kandidaten geen reactie krijgen is dat wel weer een stapje erger.

Conclusie

Er is geen best case omdat elke organisatie anders is en een andere behoefte heeft. Hoewel het aanbieden van beide opties als je dit verwerkt krijgt wel de kandidaat in controle houdt. Er zijn ook worst cases, de 7 pagina’s sollicitatie formulier waar je alles los moet invullen dat al in je CV staat bijvoorbeeld, ze zijn er nog steeds.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


371 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën