Facebook recruiting game

Door Bas van de Haterd op 27-07-2010 08:17.

Reckitt Benckiser is op dit blog al eerder aan bod gekomen met hun recruitment blog. De maker van o.a. Vanish, Strepsils en Veet probeert op allerlei manieren te experimenteren met nieuwe media en dat is natuurlijk te waarderen. Men heeft geen sterk employer brand (wist u dat het de naam was achter de eerder genoemde merken), maar doet zijn best. Nu met een nieuwe Facebook game, PoweRBrands. Volgens mij de eerste poging tot een recruitment specifieke social game op Facebook.

Social gaming

Op RecTec is al vaker gesproken over social gaming, wat een ongekend succes lijkt op Facebook gezien de aantallen. Daar liggen dan altijd recruitment toepassingen, waar Reckitt nu dus naar zoekt.

Het voordeel van deze toepassing boven alle anderen is dat een kandidaat zich niet hoeft te registeren. Je klikt twee keer, geeft toestemming en klaar. Opvallend in deze toestemming is o.a. dat je Reckitt ook toestemming geeft je te mailen. Op zich goed dat men die toestemming meteen vraagt, maar wel bijzonder. In de Zynga spellen is dat een aparte optie, je kan die spellen wel spelen zonder ze ‘SPAM’ toestemming te geven. Hier moet je dan je uit het hele spel terugtrekken.

Ik ben er van overtuigd dat er twee grote redenen zijn achter het succes van social gaming. De één is de eenvoud van meedoen en het feit dat het allemaal op elkaar lijkt. Je klikt twee keer en bent ingeschreven, geen lange formulieren, geen gedoe. Daarnaast blijf je in een ‘vertrouwde’ omgeving genaamd Facebook, waardoor je net iets meer tijd bereid bent te besteden om uit te zoeken hoe het werkt. Het sociale aspect speelt natuurlijk ook een grote rol, je ziet welke vrienden ook spelen en in de meeste spellen kan je dus met elkaar dingen doen. Dat aspect is overigens bij praktisch alle spellen nog het minst ontwikkeld.

poweRBrands

Powerbrands richt zich op marketing en sales mensen bij Reckitt. Wat men doet is dat ze je ‘taken’ laat uitvoeren die marketing gericht zijn. Bijvoorbeeld: er heerst griep, we hebben een tekort aan mensen, maar er moet point-of-sale materiaal voor strepsils gemaakt worden. Kan jij dat niet even doen?

Vervolgens stel je met ‘metertjes’ in welke verdeling je maakt. Wat doe je zelf, wat besteed je uit, ga je op zoek naar nieuwe agencies, etc. Met elke actie verdien je XP (punten) en geld, waarmee je je kantoor kan aankleden. Dat kan je met nieuwe bureaus, telefoons en schilderijen, maar ook met de producten van Reckitt.

Bedrijfscultuur

Interessant is dat er een hele, hele duidelijke bedrijfscultuur doorheen komt. Zo zijn antwoorden voor hen duidelijk ‘goed of fout’ met een bepaalde nuance. Men maakt duidelijk waar de organisatie voor staat. Bij één taak krijg je te horen dat je sales manager erg tevreden is en graag met je wilt praten. De vraag is: neem je je brand manager mee. Het antwoord: niet doen, dit is een kans, die moet je pakken.

Ook is duidelijk dat het inwinnen van informatie en overleg met collega’s niet heel erg op prijs wordt gesteld. Daar waar bij een bepaald vraagstuk ik veel tijd reserveerde voor overleg met collega’s over eerdere acties was dat niet de bedoeling volgens de ‘ideaal situatie’. Het commentaar was ook: bij Reckitt doen we het vooral zelf en gaan we er voor.

De cultuur die op mij over komt is er één van: zeer individualistisch, duidelijk doelgericht en kansen pakken, maar ook vooral kansen voor jezelf. Daar is niets mis mee natuurlijk, er zijn heel veel mensen die dat heel graag doen (hoewel er in Nederland denk ik heel weinig zijn die dat toe durven te geven). De game richt zich niet op Nederlanders, dat is wel belangrijk in deze.

Ook kan je je ‘collega’s’ taken geven. Zo heb ik net mijn enige ‘collega’ in de game de opdracht gegeven luchtverfrisser te gaan halen. Hij hoeft die taak niet te accepteren, maar ik krijg er straks weer coins en XP voor.

Conclusie

Het is zeer lovenswaardig dat Reckitt experimenteert met social media en volgens mij is het de eerste social media recruitment game. De manier waarop men de taken heeft ingedeeld is op zich wel erg grappig en geeft in ieder geval heel duidelijk de bedrijfscultuur weer bij mij. Het is dus een erg interessante cultuurtest ook. Het sociale aspect is zoals bij de meeste games erg ondergesneeuwd, wat weer heel jammer is. Zeker in dit geval (geen buren, maar collega’s) zitten daar veel, veel meer kansen.

Een office based game biedt denk ik zeker kansen, branded zoals deze is erg sterk. Zeer slim vind ik het feit dat Reckitt, een zeer onbekend bedrijf met bekende merken, op deze manier zijn employer brand ook koppelt aan de verschillende consumer brands die men heeft. Ook het duidelijk doorvoeren van de cultuur is sterk en tot slot het feit dat men echt wel een game heeft gemaakt en niet de vacatures hard pusht is zeer verstandig. Steker nog, je moet heel erg goed zoeken om de links te vinden, helemaal onderaan de game. Dat had ik persoonlijk dan misschien iets meer geïntegreerd met de game, met name de ‘real life careers’ hadden best een button ergens in het spel mogen krijgen.

Met dank aan ere.net

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


569 views | Reageer (6 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Facebook recruiting game | RecTec -- Topsy.com()

  • Interessante aanvulling. Zojuist de 2e dag 'gespeeld' en daar zie je hoe hypocriet de organisatiecultuur eigenlijk is. Daar waar bij heel veel zaken het beste antwoord 'ieder voor zich en god voor ons allen' is, staat ook weer een 'correct' antwoord dat als je een deadline hebt en een collega belt, je gewoon even 30 minuten vrij moet maken en niet mag vragen of hij/zij je later helpt met jouw deadline.

    De cultuur die men wil uitstralen is duidelijk heel erg gemaakt, dat is wel jammer. Het is duidelijk gemaakt vanuit bepaalde waarde van het management, vanuit een centrale communicatie rol, want hij spreekt zichzelf dus regelmatig tegen.

    Het blijf apart op veel manieren hoe men zich presenteert. Ook valt het me op dat men geen historie bijhoud, je gaat een level up of niet. Ik zou er juist iets aan bouwen om te kijken hoeveel men uiteindelijk matched met de organisatie.

  • Dag 3. Mijn eerste taak: het ontwikkelen van packaging. Ik ga geheel de mist in. De opdracht: to make something that blows the competition away. Ik maak dus de keuze redelijk wat te investeren in 'iets dat attractief test', veel in 'laat productvoordelen zien' en weinig in 'moet ook kosten efficiënt zijn'. 43% accuraat. De volgende vraag komt meteen op: men vond het te duur. Ben je bereid compromissen te doen? Nee, ik niet natuurlijk. 0 punten, don't be pig headed was de reactie.

    Reckitt laat zijn imago hier duidelijk zien: middelmatigheid en compromissen. Dat wist je eigenlijk al natuurlijk als je naar de producten kijkt, maar het is goed dat men dat dus bevestigd. Ik denk dat de cultuur van de game duidelijk naar buiten komt, wat goed is (en waar ik totaal op afknap).

    Grappig genoeg kreeg je bij een ander item, toen het niet ging over geld maar het geloof van je baas, juist bonuspunten als je je zin doordrukt. Het lijkt erop dat ze de standaard bedrijfscultuur bij grote organisaties helemaal helder hebben, geen ratio, gewoon op de gok de juiste politieke spelletjes spelen 🙂

  • Pingback: Reckitt social recruitment game op Facebook «()

  • Pingback: Reckitt social recruitment game op Facebook |()

  • Pingback: Inzet eigen middelen voor AMC | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën