Het zijn de mensen, de unieke individuen, die het hem doen. Daar ben ik al jaren van overtuigd, maar vooral bij grotere organisaties blijkt dat nog niet doorgedrongen te zijn. Op zich ook weer positief, daarom kunnen zelfstandigen zoals ikzelf ons zo makkelijk onderscheiden en eenvoudig ons brood verdienen, maar toch… Op het RU jaarcongres van 2009 liet John Sullivan dit al zien. Een topper in een organisatie verdiend ruim 20 keer zoveel als de minste van je organisatie, voor je organisatie. Toch krijgt hij in salaris maar een paar procent meer. Zelfs als zou hij 2 keer zoveel krijgen, is hij nog 10 keer zo rendabel. Helaas kijken we in Nederland altijd heel erg neer op flinke salariseisen, wat rendementstechnisch gezien soms heel vreemd is. Daarom verbaas ik me ook over deze postings, maar de discussie en nuance van veel mensen is derhalve volkomen terecht. Een salaris maakt in principe niet uit, zolang je het maar waar maakt. Zoals Gijs Bos stelt: waarom zou je iemand geen 100.000 euro betalen als hij in het eerste jaar 1 miljoen bespaart? Natuurlijk moet je dat wel vaststellen en heel erg goed definiëren (daar zit bijna altijd het probleem). Dan doet ervaring er ook niet meer toe, het gaat om het resultaat. Ik heb bij een organisatie gezeten waar bijna iedereen in de sales een vast salaris had van 2k per maand, maar het gros naar huis ging met meer dan 100.000 per jaar vanuit bonussen. Als je verkocht, profiteerde je goed mee.

Wat ervaring leert…

Een mooie aanvulling hierop is op basis van deze posting. Wat ervaring leert, is dat ervaring niet leert. De ervaringen die veel online mensen hebben opgedaan de laatste 15 jaar, o.a. in het uitgeef vak, geven zeker geen garantie voor de mobiele toekomst. Men maakt soms weer vergelijkbare fouten. Zoals een quote van Jaap Meijers: “Gebrek aan innovatie is op zichzelf niet het probleem van onze gedrukte media. Het gaat om de mensen die er werken” Precies het punt dat ik wil maken. Innovatie komt uit mensen, niets meer, niet minder. Het zijn in onze geschiedenis altijd de unieke mensen die het verschil hebben gemaakt, in positieve en negatieve zin. Isaac Newton, Albert Einstein, Charles Darwin, unieke mensen met unieke talenten die het verschil in de mensheid gemaakt hebben. Over de negatieve unieke mensen zullen we het even niet hebben, die zijn er natuurlijk ook genoeg. Het zijn de unieke personen die het verschil maken, daarom ben ik ook blij dat de informateurs eindelijk tot de wijsheid zijn gekomen om vroeg al te praten over de poppetjes, want die moeten het straks gaan doen. Daarom verbaas ik me nog steeds over het feit dat in verkiezingsprogramma’s er nooit over de poppetjes gesproken mag worden, alsof het niet de minister is die uiteindelijk een hele grote stempel drukt op het beleid. Als dat namelijk niet het geval zou zijn, waarom worden ze dan regelmatig gewisseld? Waarom moest bijvoorbeeld Vogelaar dan het veld ruimen? Precies, het is wel de persoon die er toe doet.

Het zijn de mensen

Het zijn de mensen, de unieke individuen, die het verschil maken. Toch laten bedrijven deze vaak gaan (omdat het ‘scheve ogen’ zou geven salaristechnisch gezien bijvoorbeeld. Tevens moet je je afvragen of een recruiter deze mensen kan selecteren indien een recruiter geen achtergrond heeft in het vakgebied. Kan je een unieke top marketeer die je bedrijf gaat veranderen vinden als je nooit marketeer bent geweest? Kan je een unieke top IT architect definiëren als je niet zelf IT architectuur begrijpt? Ik betwijfel het. De beste selecteurs zijn misschien wel de ‘net niet’ toppers in het vakgebied. Zoals laatst een technisch directeur vriendje van me zei: ik ben zelf niet de beste IT architect, dat weet ik en omdat ik mijn eigen tekortkomingen ken kan ik ze wel heel goed vinden en selecteren.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


518 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën