Al eerder spraken we op dit blog over Farmville, een ongekend succes. We kennen allemaal waarschijnlijk wel de cijfers uit de Did you know video’s. Radio deed er 38 jaar over om een publiek van 50.000.000 mensen te bereiken, TV 13 jaar, het Internet 4 jaar, de iPOD 3 jaar en Facebook 2 jaar.

Farmville had 75 miljoen spelers in 9 maanden. Frontierville, een nieuwe game van Zynga, heeft 20 miljoen spelers in 1 maand! Of je de spelletjes nu leuk vindt of niet, er zijn lessen uit te trekken.

Hierbij heeft Farmville overigens wel miljoenen en miljoenen gebruikers, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat steeds meer boerderijen onbeheerd zijn achter gelaten. Er zit blijkbaar, zeker bij te weinig vernieuwing en teveel tijdsinvestering, ook een limiet op het spelen. Zynga lost dit volgens mij perfect op door steeds nieuwe spellen te lanceren waardoor Frontierville nu ineens 20 miljoen leden in een maand heeft gekregen, zodat men de spelers vasthouden, alleen in een iets andere omgeving.

De lessen

1) Bouw vooral op een bestaand platform. Ga geen nieuwe netwerken of communities lanceren, waar men zich weer voor moet inschrijven. Wat Neelie Kroes heeft gedaan met ME & EU is niet slim (understatement). Dat had een applicatie gebouwd op Facebook moeten zijn, liefst ook op Hyves en Netlog. Ook ikki, miljoenen investering en nog geen 100.000 accounts, bewijst dit.

2) Make it easy. Het moet extreem eenvoudig zijn, zowel om in te schrijven (1 klik bij Zynga games) alsmede om te beginnen. Het mag ingewikkelder worden na verloop van tijd. Ook moet het heel eenvoudig zijn om de eerste rewards te krijgen. In Zynga games ben je echt in een dag de eerste levels door, zodat je het gevoel hebt echt iets voor te stellen.

3) Houd niet vast aan wat is. Zynga begrijpt heel goed dat eenvoudige spellen ook niet heel boeiend blijven. Je kan heel lang vast blijven houden aan het feit dat je iedereen in je community wil hebben, maar men raakt vaak interesse kwijt. Zynga accepteert dat en begint iets heel nieuws en zet een hoop mensen over van A naar B.

4) Het social aspect werkt. Vrienden nodigen vrienden uit is een heel goed middel, dat is al lang bekend. Maar nooit was het zo eenvoudig als met Facebook en Hyves apps. Zeker als je vrienden je een welkomstkado kunnen geven.

5) Gaming is populair. Een spel element, hoe eenvoudig dan ook, werkt. Grappig genoeg niet alleen, of zelfs helemaal niet zo, bij de jongere generaties, bij de geeks en nerds. Het gros van mijn ‘buren’ in Farmville zijn vrouwen van boven de 40. Niet verbazingwekkend als je weet dat de gemiddelde social gamer een vrouw van 43 is.

Conclusie

Als iets extreem veel succes heeft, zoals de social games op Facebook, maar ook op Hyves, zijn daar lessen uit te trekken. Ook voor recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en talent pool management. Zou de IT managers game van Intel (prachtige recruitment en selectie game) zijn come-back gaan maken op Hyves of Facebook? Nu kan Intel (of wie het concept goed kopieert) daadwerkelijk een talent pool opbouwen. Waarom heeft de briljante game van All Options geen social game element op Facebook gekregen, maar een aparte login? Gemiste kans helaas. Social Gaming (en dat definieer ik breed, ook de Hyve tourpoule en WK poule vallen daar voor mij onder) heeft een grote aantrekkingskracht en veel mogelijkhden.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


355 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn