Social Media strategie?

Door Bas van de Haterd op 19-07-2010 07:25.

Uit onderzoek blijkt dat 50% van de Amerikaanse bedrijven die starten met social media ook een social media strategie heeft, of zegt te hebben. Via Twitter gaf Menno Lanting meteen aan dat in Nederland dit slechts 18% is. Nederland lijkt dus ver achter te lopen, maar dan rest de vraag: wat is een social media strategie?

Een strategie is normaal de lange termijn doelstelling tussen missie/visie en de uitvoering. Social Media zijn in mijn optiek meer tools, dus horen eerder thuis in tactische / operationele activiteiten. Toch hebben ze ook een fundamentele impact op de manier waarop we business doen, de transparantie die er is en de manier waarop zaken gedeeld worden. Om maar eens een gevleugelde uitspraak van Petra de Boevere weer te herhalen: “als je niet sociaal bent, zijn social media heel vervelend.”

Dus wat is een social media strategie?

Social Media Strategie

Op de vraag: wat is een social media strategie gaf Menno Lanting het antwoord: voor mij zou het dan gaan over de acties (dus rond soc media) koppelen aan de langetermijn (bedrijfs)doelstellingen

Ik vraag me echter af in hoeverre acties (operatie) echt strategie zijn. Tenzij je het hebt over het opbouwen van een continue dialoog met je stakeholders. Dan gaat het echter niet zoveel om de middelen (de acties), maar om het feit dat je een dialoog aangaat met je stakeholders en hoe je hier mee omgaat.

Het belangrijkste van een social media strategie heeft volgens mij echter niets met acties te maken of met platformen, maar met de inrichting van de organisatie. Hoe ga je in je organisatie om met de nieuwe transparantie? Hoe richt je je organisatie in op deze nieuwe transparantie? Hoe richt je je personeelsbeleid in met de veranderende arbeidsmarkt? Hoe ga je om met intellectueel kapitaal en zelfstandige professionals? Hoe ga je om met zaken als crowdsourcing en co-creatie?

De echte social media strategie is volgens mij vooral organisatie-gericht. Want een dialoog aangaan is nu mogelijk, wenselijk, alleen als er intern niets gedaan wordt met de informatie die terugkomt kan je het beter niet doen. Een web care team is prachtig, maar als het enige wat ze doen uitleggen is waarom iets mis gaat (en niet de weeffouten in de organisatie aan de kaak stellen en oplossen) moet je je het nut afvragen.

Social media strategie of doelstelling?

De vraag zou in mijn optiek dus niet moeten zijn: heeft uw organisatie een social media strategie? Ik geloof niet dat de meeste organisaties klaar zijn voor een strategie die ze veel socialer maakt. Daar zitten namelijk nogal wat haken en ogen aan. Misschien is het formuleren van enkele lange termijn doelstellingen voor de meeste organisaties al meer dan genoeg. Hier kan je vervolgens acties aan koppelen en experimenteren. De strategie, hoe de nieuwe transparantie en communicatie met stakeholders de organisatie veranderd, komt dan vanzelf indien organisaties hier klaar voor zijn.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


649 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categori√ęn