Sollicitatiegesprek 2.0

Door Annemarie Appelman op 16-07-2010 07:21.

Mijn ‘personal branding’ campagne heeft veel teweeg gebracht. Niet alleen in netwerktechnische zin, maar ook bij mijzelf. Ik heb mijzelf gepresenteerd op een heel open manier, maar dat maakt me ook kwetsbaar. Toch reageren veel mensen heel positief en dat doet mijn zelfvertrouwen natuurlijk goed.

Ik heb deze week een eerste gesprek gehad en ik merk een heel belangrijk verschil met hoe het voorafgaand aan mijn campagne ging. De rollen zijn nu ineens omgedraaid. Ik word nu zelf uitgenodigd voor gesprekken en dat heeft een heel belangrijk effect. Ik ‘mag’ niet op gesprek komen, zoals dat door werkgevers vaak zo aardig wordt geformuleerd. Zij ‘willen’ nu graag met mij praten. Dat is gevoelsmatig heel anders als je naar zo’n gesprek toe gaat. De traditionele hiërarchie in een sollicitatiegesprek is op deze manier verdwenen. Het wordt een gelijkwaardig gesprek.

Het gesprek is nu ook heel anders doordat ik natuurlijk al heel transparant ben geweest op het internet. Degene die mij uitnodigt, weet eigenlijk alles al over mij. Dus de standaardvragen kunnen we meteen wegstrepen en focussen op de interessante onderwerpen. Zo vind ik het heel belangrijk om meer te weten over de visie van het bedrijf en het beleid. Hoe ziet de organisatie er idealiter over vijf jaar uit? Wat zijn de doorgroeimogelijkheden als ik daar zou gaan werken?

In traditionele sollicitatiegesprekken is het vaak zo dat de HR manager de vragen stelt en de controle heeft over het gesprek. Het gesprek is van tevoren eigenlijk al uitgestippeld. Er is weinig ruimte voor de sollicitant, behalve om de gestelde vragen te beantwoorden. Aan het einde van het gesprek wordt er dan nog wel beleefd gevraagd of je misschien ook nog vragen hebt, maar vaak ben je als sollicitant dan al je vragen alweer vergeten. Terwijl het juist heel erg belangrijk is om die interactie erin te houden. De open dialoog.

Voor de verhoudingen, om tot een kwalitatief beter gesprek te komen, denk ik dat gelijkwaardigheid de enige juiste manier is om een gesprek in te gaan. Niet hiërarchisch, maar gewoon twee mensen die wederzijds vragen kunnen stellen en een inhoudelijk gesprek kunnen voeren over een mogelijke match tussen sollicitant en bedrijf. Dan zullen sollicitanten zich meer op hun gemak voelen en eerder zichzelf laten zien. In een hiërarchisch gesprek geef je als sollicitant namelijk eerder sociaal wenselijke antwoorden. “Ik denk dat ze dit antwoord wil horen, dus zeg ik dat maar…”.

Hoe kan een HR manager nu zo’n gesprek creëren? Om tot beter inzicht en resultaat te komen? Is er een manier om voorafgaand aan het gesprek al meer informatie te ontvangen? En is er een manier om in de communicatie in de vacaturetekst en daarna naar de sollicitant de verhoudingen al enigszins anders uiteen te zetten? Wees creatief en kom tot betere gesprekken!

Over de Auteur

Annemarie Appelman Annemarie Appelman heeft op RecTec geblogd over haar personal branding campagne met als doel binnen 60 dagen een leuke baan vinden. Dit is gelukt, ze heeft een nieuwe baan, vandaar dat Annemarie niet meer als blogger actief is op RecTec.


1.760 views | Reageer (11 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Sollicitatiegesprek 2.0 | RecTec -- Topsy.com()

  • Tessa Faber

    Leuk om te lezen Annemarie!!
    Dat is inderdaad juist de kracht van personal branding…. dat gaat natuurlijk niet alleen maar over online zichtbaarheid, maar vooral ook over zichtbaar maken van jouw toegevoegde waarde!
    Iemand die goed nagedacht heeft hierover en dit ook echt durft te laten zien, is een veel gelijkwaardigere gesprekspartner in een sollicitatiegesprek.
    Traditioneel heeft de werkgever in zo'n gesprek inderdaad toch altijd een soort machtspositie, waardoor een sollicitant niet altijd goed uit de verf komt. Een gesprek als gelijkwaardige partners is veel beter voor beide partijen! Veel mensen vergeten nog wel eens (zeker in deze barre tijden) dat je als sollicitant echt wel wat te zeggen en te kiezen hebt.
    Je hoeft niet vogelvrij verklaard te worden op de arbeidsmarkt …. als je voor jezelf duidelijk hebt wat jouw verhaal is, hoef je alleen nog maar het gesprek aan te gaan!!
    Ben benieuwd hoe het je vergaat!!
    Tessa

  • Fiona Stoop

    Hallo Annemarie,
    Wat een geweldig stuk tekst. Gogogo girl!
    Groet
    Fiona

  • Hi Tessa,

    mooi geformuleerd! “Het zichtbaar maken van jouw toegevoegde waarde”. 🙂

    Fijn dat je mijn stukje in ieder geval waardeert en ik hou je uiteraard op de hoogte!

    Met hartelijke groet,

    Annemarie

  • Dankjewel Fiona,

    dat is heel fijn om te horen als je nog niet zo lang blogt 😉

    Dank voor de steun!

    Met hartelijke groet,

    Annemarie

  • Volgens mij moet jij maar coach worden:-)

  • :-))

    En wie zou ik dan moeten coachen denk je?

    Mede sollicitanten of hr managers?

    Hartelijke groet,

    Annemarie

  • Marja Berkenbosch

    Je bent een geboren coach, je hebt een volledige wauw-factor. Duidelijke en heldere taal.Degene die met jou in zee gaat mag hier heel blij mee zijn.Marja

  • Claudia Brugman Werkdate

    Hallo Annemarie, zo is het, solliciteren gaat over gelijkwaardigheid. Rollen en functies zijn misschien anders maar een sollicitatiegesprek is een gesprek tussen mensen, door mensen en over mensen.
    Wat de vacatureteksten betreft kan ik me ook in vinden. Dat is een van de redenen waarom ik Werkdate ben gestart. Vooraan in het proces transparanter en duidelijker zijn over wat je wilt, vraagt en biedt. En tijdens het sollicitatieproces een ontvangstbevestiging, bij afwijzing een uitleg waarom je niet door bent ipv. van een zeer algemeen, of zelfs helemaal geen brief of mail. Niks nieuwe werken, wel menselijk werken heel natuurlijk. Al gaat dat helaas nog niet overal op.
    Ik hoop ook dat sollicitanten de'sociaal'wenselijke antwoorden thuis laten en zichzelf durven laten zien. Goede blog!

  • Hoi Annemarie,

    De vraag stellen is hem beantwoorden 🙂 Gezien jouw visie, waar ik het 100% mee eens ben, zou je een goede coach zijn voor de HR-Managers. Ik zit ook in het sollicitantenschuitje en de andere zijde heeft nog veel te leren. Dit mede ingegeven door de markt, waarbij het kennelijk niet nodig is op gelijke voet te praten, ruimte te geven, laat staan behoorlijk te behandelen. Je opmerking over overgekwalificeerd is mij ook duidelijk herkenbaar. Net als reistijd. Laat mij zelf de beoordeelaar zijn van wat wel of niet wenselijk of haalbaar is….

  • Pingback: How I did it. | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën