Postbodes worden truckers?

Door Bas van de Haterd op 15-07-2010 08:09.

Zelf ben ik altijd een groot voorstander bij ontslagen en (tijdelijke) problemen om deze op te lossen door te zoeken waar het werk wel is. Zo begreep ik niet waarom financiële instellingen die personeel (tijdelijk) kwijt moesten niet hun personeel tijdelijk detacheerde bij de gemeentelijke kredietbank in het begin van de crisis. Zo vond ik het bijzonder slim van een mij bevriend bureau dat hij tijdelijk enkele mensen bij het UWV stalde in het begin van de crisis. Logische stappen waar er werk is en werk (tijdelijk) verdwijnt om daar samen te werken. Ook in de regio Eindhoven is dit overigens briljant gedaan middels talentpools in de hoogwaardige technologie, waar grote en kleine bedrijven samenwerkte. Nu lees ik dat de transportsector de 11.000 overbodige postbodes wil verleiden. Dat is toch een bericht met gemengde gevoelens.

Aan de ene kant stel ik: ja, logisch. Immers, men zegt dat er een groot tekort is aan truckers dat zou kunnen oplopen tot 60.000 man. Aan de andere kant is dit een branche die het al jaren verschrikkelijk zwaar heeft en eigenlijk relatief uitzichtloos is. Het rendement van deze sector is al jaren minimaal en vaak negatief, ook in goede tijden. Ook in de crisis hebben ze veel mensen moeten laten gaan, wat niet bepaalt een teken is van personeelstekort. Er is veel buitenlandse concurrentie die het veel goedkoper en beter doet. De toekomst van een trucker is dus niet heel rooskleurig. Help je veel mensen hier niet mee van de regen in de drup?

Dan heb ik het nog niet eens over de vraag of je als Nederland zijnde je je wel zou moeten willen focussen op transport en logistiek. Als we de laatste jaren één ding gezien hebben met het file probleem is dat dat niet onze sterkste kant lijkt te zijn. De ligging is dan wel ideaal, de rest totaal niet.

Dus hoewel ik aan de ene kant denk: ga waar het werk is, vraag ik me aan de andere kant af: is er wel echt werk? Of is dat ook van tijdelijke aard en zitten ze over een paar jaar weer met hetzelfde probleem?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


310 views | Reageer (6 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Postbodes worden truckers? | RecTec -- Topsy.com()

  • Geen slecht idee. Ik denk dat een redelijk groot deel van de bezorgers best wat kan voelen voor een baan als chauffeur. Beide zijn uitvoerende functies binnen de logistiek waar het gaat om het “bezorgen”. Het Internet vormt een belangrijke reden waarom er steeds minder brieven verstuurd worden, maar veroorzaakt door de webwinkels ook een toename in het versturen van pakjes. Transport is zeer conjunctuur gevoelig. Als er minder wordt gekocht, wordt er ook direct minder vervoerd. Ook zijn de marges vrij klein, waardoor de cyclus werven-ontslaan-werven redelijk drastisch uitpakt. Die onzekerheid en het feit dat je een groot aantal uren per week moet maken, kan oud-TNT-ers ervan weerhouden deze overstap te maken.

  • Hoepstra

    sukkel

  • Hoepstra

    Postbodes zijn te lui dat ze uit de ogen kijken, en dat moet trucker worden?
    Pakjes vervoeren?……briefje brengen?……………..PIPO!!!

  • Hoepstra

    reactie opnieuw verwijderd omdat het in strijd is met uitgangspunten van reacties. Schelden en name-calling is niet toegestaan op dit blog.

  • Voor 'hoepstra' wiens reacties zijn verwijderd, wij hebben enkele uitgangspunten voor reacties: http://www.rectec.nl/uitgangspunten-reacties-re… Eén daarvan is dat schelden niet is toegestaan. Reacties zijn derhalve verwijderd.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën