Bijna een jaar geleden schreef ik hier voor het eerst over Foursquare, toen nog geheel nieuw. Het was de volgende stap die mobiel aan het maken was. Ik had er toen wel mijn vraagtekens bij en die heb ik nog steeds, zelf doe ik er steeds minder mee. Toch is Foursquare nu over de 2 miljoen gebruikers wereldwijd gegaan, nadat het pas 3 maanden geleden de 1 miljoen was gepasseerd. Men heeft inmiddels 20 miljoen dollar investering opgehaald en ook de concurrenten gaan hard (Gowalla lijkt in Nederland door Foursquare afgetroefd te worden, maar Brightkite en MyTown zijn in de US succesvoller, in Nederland bijna niet actief).

Wat hebben we hier als recruiters aan? Mobiele recruitment wordt pas interessant als het location based is. Foursquare (en consorten) zijn daar de eerste stap in, net als Layar trouwens.

Foursquare for recruitment

Hoe kan je dit nu inzetten voor werving? Laten we zo eenvoudig mogelijk beginnen. Wanneer iemand incheckt in een vestiging van je bedrijf (dus aangeeft dat hij of zij er is) kan je deze persoon een berichtje laten zien. Ook kan je zorgen dat dit bekend is bij je organisatie.

Een interessant voorbeeld hiervan is een restaurant in Ulvenhout (gehucht onder Breda) dat in de keuken ziet wie er incheckt, de avatar van deze persoon bekijkt en hem of haar een gratis glas wij aanbiedt. Immers geeft deze persoon aan zijn of haar volgers aan dat hij in het restaurant is, wat gratis reclame betekent.

Voor recruitment moet je hier natuurlijk zorgvuldig mee omgaan, een recruiter die naar beneden stormt om een klant een baan aan te bieden zal de plank misslaan. Echter een subtiele boodschap dat er nog vacatures open zijn in deze vestiging kan misschien wel.

Layar

Layar is een augmented reality browser, wat zoveel betekent als dat het een laag toevoegt aan wat je op je scherm door je camera ziet. Dus iemand die met een camera over een bouwplaats heenloopt kan daar additionele informatie krijgen van zaken die op die bouwplaats gebeuren.

Leuk wordt het als je Foursquare zou integreren met Layar. Of eigenlijk gewoon iemand attendeert op je Layar applicatie als iemand inlogt bij je bedrijf in Foursquare. Iets in de trend van: wil je de details hier weten, kijk dan even op onze Layar. Gemiddeld genomen zijn de geeks die in Nederland foursquare gebruiken ook wel op de hoogte van wat Layar is. Dit werkt, omdat Layar GPS gebaseerd is, nog niet in de meeste gebouwen, maar kan bijvoorbeeld voor uitzendbureaus een leuke toevoeging zijn.

Conclusie

Voorlopig is het nog allemaal heel basaal natuurlijk. De grote massa is er nog niet mee bezig, maar de investeringen zijn ook minimaal. Hiermee experimenteren en kennis opbouwen, reacties meten en kijken hoe je iets moet inrichten kan geen kwaad, maar in de toekomst wel zorgen dat je niet achter de feiten aanloopt.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


418 views | Reageer (2 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Recruitment, location based? | RecTec -- Topsy.com()

  • Hoi Bas,

    Interessant artikel! Wij zijn al geruime tijd bezig met het ontwikkelen van concepten op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie & augmented reality. Onze Companyspot Layar (http://www.dutchcowboys.nl/mobile/18925) was hier de eerste tryout voor. Het enorme succes daarvan (meer dan 40.000 bezoekers in alleen al eerste maand, zonder enige vorm van adverteren) laat zien dat deze initiatieven ook nu al wel zeer succesvol kunnen zijn als je naar de ROI kijkt. Dat gezegd is de uitdaging natuurlijk nog steeds om het onder de aandacht te brengen van de grote massa, maar gezien het innovatieve karakter hiervan hebben wij de ervaring dat de aandacht van de media hiervoor enorm is als je echt iets vernieuwends brengt.

    Momenteel zijn we in samenwerking met Tabworldmedia, een partner van Layar, bezig om de Companyspot Layar door te ontwikkelen naar een geheel vernieuwde versie, waarin we het allemaal een flinke stap verder brengen. Bezoekers gaan hierin kennis maken met bedrijven via een interactieve augmented reality beleving. Zodra e.e.a. ontwikkeld is geef ik je graag eens een preview, want we zijn altijd benieuwd naar feedback!

    Groeten,

    Koen Droste
    Companyspot.nl


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categori√ęn