Adidas verwacht 6 miljoen euro te kunnen besparen op hun recruitment de komende jaren (tot 2013). Dit primair door veel meer in-house te doen en veel minder gebruik te maken van headhunters. Dat hebben we natuurlijk eerder gehoord en dergelijke cijfers zijn altijd op papier heel goed haalbaar, de praktijk is vaak weerbarstiger.

Toch is het goed mogelijk. In 2006 al sprak ik het hoofd recruitment van SABMiller (een grote brouwer, o.a. eigenaar van Grolsch). Alleen op het hoofdkantoor in Engeland bespaarde men 800.000 pond per jaar op recruitment door actief Linkedin in te zetten in hun werving. Men was van 100% inzet van headhunters naar 30% gegaan.

Adidas geeft nog niet expliciet aan dat Social Media de kern van hun nieuwe strategie is, eigenlijk zijn ze daar nog niet eens. Men is enkel nog bezig de basis op orde te krijgen.

Als ik het artikel goed lees, zie ik vooral dat men een ATS wil gaan inzetten om zowel de interne doorgroei te promoten alsmede het eigen personeel in te zetten om te werven. Eigenlijk hele basale zaken dus, waarmee men al verwacht 6 miljoen te kunnen besparen.

De vraag is dan: waarom is het ooit zo uit de hand gelopen? En hoe ga je voorkomen dat dit weer gebeurt als de arbeidsmarkt aantrekt?

Ook heb ik vragen bij het uitrollen van één wereldwijd systeem. Ik ben er doorgaans geen fan van, alleen al het feit dat dit veelal inhoudt dat een sollicitant meerdere talen op een wervingssite tegenkomt (b.v. Nederlandse vacaturetekst, tot je gaat solliciteren) zal het nodige talent doen afhaken.

Aan de achterkant een systeem dat wereldwijd het talent inzichtelijk maakt binnen het bedrijf ben ik helemaal voor. Ik zou echter zelf de regio’s hun eigen keuzes in systemen en sites laten maken.

Verder ben ik erg benieuwd hoe social media hierin een rol gaan spelen. Zeker is dat dergelijke bedrijven miljoenen kunnen besparen. De vraag is of ze het talent hebben op recruitmentgebied om deze besparingen daadwerkelijk te effectueren. Een pro actieve recruitmentafdeling opzetten blijkt bij veel corporates toch elke keer lastig.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.285 views | Reageer (5 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Adidas verwacht 6 miljoen te kunnen besparen op recruitment | RecTec -- Topsy.com()

  • Je maakt een grapje zeker… Je adviseert Adidias, een wereldwijd bedrijf, om verschillende ATS'en te implementeren? Met als enige reden dat er geen pakketten zouden zijn die volledig meertalig ingericht kunnen worden? En kandidaten afgeschrikt zouden worden door een Engelstalig interface?

  • Natuurlijk maak ik geen grapje. Nee, dat is niet de enige reden, dat is één van de vele, vele redenen dat het kiezen voor een internationaal gecentraliseerd systeem niet werkt. Meertalig inrichten: ja, het kan, echter doet praktisch niemand het en zeker niet goed. Daarnaast heb je met één groot internationaal systeem één groot probleem: het is altijd het toppunt van middelmatigheid. Iedereen moet zijn kindje erin krijgen, iedereen moet zijn plasje erover doen en wat komt eruit: middelmatigheid.

    Deloitte is er niet voor niets in Nederland van afgestapt (hoewel ze daar helaas dermate weinig interesse hadden in dat deel dat ze het uiteindelijk nog matig hebben ingericht, maar dat is een ander verhaal).

    Het grote probleem is dat centraliseren per definitie niet werkt. In theorie allemaal leuk en aardig, in de praktijk werkt het nooit. Eigenlijk vergelijkbaar met de steeds grotere bedrijven, ook iets waar we over 10 jaar van zeggen: hoe hadden we ooit zo dom kunnen zijn.

    Dat is de les die we de laatste jaren (op elk vakgebied, niet enkel recruitment) geleerd zouden moeten hebben. Helaas zijn er nog erg veel mensen die in een afgesloten hokje leven en geloven in theorie en niet kijken naar de praktijk.

  • Leuke theorie maar ik kan ook vele vele redenen geven dat in de lucht houden of brengen van meerdere verschillende systemen een hele domme beslissing KAN zijn voor een organisatie. Ook geredeneerd vanuit een kandidaat perspectief!

    Bijvoorbeeld dat je geen wereldwijde zoekmogelijkheid meer kunt bieden maar moet gaan verwijzen naar elk afzonderlijk systeem / site. Bovendien als ik in de schoenen zou staan van Adidas dan zou ik juist kiezen voor een volledige Engelstalig back-office systeem (en career site) omdat de bedrijfstaal Engels is. Dat heet selecterend werven en versterkt een internationale positionering alleen maar. Dat is praktisch en goed…

  • Aangezien het aantal internationaal werkzoekende bij nagenoeg elke organisatie minder dan 1% is, is dat geen excuus. Hoewel veel bedrijven dat wel willen is dat niet geredeneerd vanuit de kandidaat. En je maakt precies mijn punt. Het kan selecterend werken om een site in het Engels te doen, ja, je selecteert veel talent eruit. Niet omdat die niet willen of geen Engels spreken, maar omdat het ook een teken van respect is om mensen in hun eigen taal aan te spreken, zeker in hun eigen land. Vervolgens praten recruiters het goed door te stellen dat het selecterend werven is en die andere mensen dus niet goed genoeg zouden zijn, daarom gaat het ook zo goed met al die bedrijven hè?

    De back office in het Engels kan best, maar nergens staat dat je de back office en front office in één systeem moet doen. Je recruitment systeem zou volgens mij een ander systeem moeten zijn dan je talent management systeem. Met koppelingen, maar ik geloof in een best-of-breed. Niet een middelmatigheid in alles.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08landmacht_tram_03landmacht_tram_06

Categoriën