Adidas verwacht 6 miljoen euro te kunnen besparen op hun recruitment de komende jaren (tot 2013). Dit primair door veel meer in-house te doen en veel minder gebruik te maken van headhunters. Dat hebben we natuurlijk eerder gehoord en dergelijke cijfers zijn altijd op papier heel goed haalbaar, de praktijk is vaak weerbarstiger.

Toch is het goed mogelijk. In 2006 al sprak ik het hoofd recruitment van SABMiller (een grote brouwer, o.a. eigenaar van Grolsch). Alleen op het hoofdkantoor in Engeland bespaarde men 800.000 pond per jaar op recruitment door actief Linkedin in te zetten in hun werving. Men was van 100% inzet van headhunters naar 30% gegaan.

Adidas geeft nog niet expliciet aan dat Social Media de kern van hun nieuwe strategie is, eigenlijk zijn ze daar nog niet eens. Men is enkel nog bezig de basis op orde te krijgen.

Als ik het artikel goed lees, zie ik vooral dat men een ATS wil gaan inzetten om zowel de interne doorgroei te promoten alsmede het eigen personeel in te zetten om te werven. Eigenlijk hele basale zaken dus, waarmee men al verwacht 6 miljoen te kunnen besparen.

De vraag is dan: waarom is het ooit zo uit de hand gelopen? En hoe ga je voorkomen dat dit weer gebeurt als de arbeidsmarkt aantrekt?

Ook heb ik vragen bij het uitrollen van één wereldwijd systeem. Ik ben er doorgaans geen fan van, alleen al het feit dat dit veelal inhoudt dat een sollicitant meerdere talen op een wervingssite tegenkomt (b.v. Nederlandse vacaturetekst, tot je gaat solliciteren) zal het nodige talent doen afhaken.

Aan de achterkant een systeem dat wereldwijd het talent inzichtelijk maakt binnen het bedrijf ben ik helemaal voor. Ik zou echter zelf de regio’s hun eigen keuzes in systemen en sites laten maken.

Verder ben ik erg benieuwd hoe social media hierin een rol gaan spelen. Zeker is dat dergelijke bedrijven miljoenen kunnen besparen. De vraag is of ze het talent hebben op recruitmentgebied om deze besparingen daadwerkelijk te effectueren. Een pro actieve recruitmentafdeling opzetten blijkt bij veel corporates toch elke keer lastig.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.328 views | Reageer (5 reacties)