Femke Halsema stopt (tijdelijk) met Twitteren. Ze stelt:

Nu zijn dit voorlopig ook mijn laatste tweets. Om een kwetsbaar formatieproces alle kans te geven en het inhoudsloze gebabbel niet tot grote(re) hoogten te brengen, meld ik me even af. En ik hoop zo snel mogelijk goed(!) nieuws te kunnen brengen.

Is dit nodig? Verstandig? Logisch? Alexander Pechthold vindt blijkbaar van niet, die Tweet gewoon door en Erwin Blom is ook duidelijk: @FemkeHalsema Voelt alsof twitteren in verkiezingstijd slechts een campagnemiddel was dat aan de kant wordt gezet nu resultaat binnen is.

Halsema reageert op de Tweet van Erwin Blom (nadat ze gestopt is) met: @erwblo Flauw. Ik meld me tijdelijk af en geef daar ook een goede reden voor. De verkiezingen zijn ook al even geweest en ik twitter nog.

Maar toch moet je je afvragen: is dit nu juist slim? Of juist niet?

Steeds vaker wordt Twitter gezien als een marketingtool, een marketingmiddel. Femke Halsema heeft er al een handje van om niet al te veel te reageren op vragen of tweets haar kant op. Het is, in tegenstelling tot Maxime Verhagen, voor haar meer een ‘zend’ kanaal dan een communicatiekanaal. Dat terwijl twitter toch duidelijk tweeweg communicatie als doel heeft. Niet dat Maxime Verhagen reageert op alle Tweets en vragen zijn kant op, dat is niet haalbaar voor iemand in zijn positie, maar hij reageert een stuk meer.

De stop van Halsema is in dit kader dus ook niet onlogisch. Het is voor haar nooit een communicatiemiddel geweest, maar een marketingkanaal. Omdat het zenden nu niet goed uitkomt stop je daar mee, logisch vanuit een marketing gedachte. Als het een communicatiekanaal is zou je informatie kunnen inwinnen ook, hoewel ik toegeef dat dat in een delicaat proces als dit heel lastig en dodelijk gevaarlijk kan zijn.

Goed nadenken

De grap is dat dit natuurlijk een proces is waar we in het bedrijfsleven elk moment van de dag ook in zitten. Het gaat eenvoudigweg om de vraag: wat kan ik wel en niet de wereld in slingeren? Wat is vertrouwelijk en wat niet? Een kwestie van gezond boerenverstand gebruiken. Eén van de zaken die ik in mijn social media / personal branding trainingen en workshops altijd benadruk is dat het belangrijkste wat elke medewerker nodig heeft het verstand is om zelf na te denken. Wat zijn de mogelijke gevolgen en consequenties van een blog, tweet of communicatie.

Je zou verwachten dat Femke Halsema met al haar ervaring dat inmiddels geleerd zou hebben, maar blijkbaar vertrouwd ze zichzelf op dit gebied nog niet. Zelf vind ze, zoals ze aangeeft in de tweet naar Erwin Blom toe, dat ze een goede reden heeft. Dit is typisch een geval van: ik vind iets, dus het is zo. Misschien heeft ze een goede reden, als ze weet dat ze zelf niet te vertrouwen is om geen vertrouwelijke informatie uit te geven heb je die zeker. Echter, als anderen dat niet vinden is dat natuurlijk ook hun goed recht. Ik schreef er al in mijn stukje over social media etiquette over dat de basis is respect voor elkaars meningen.

Dus kan je zomaar stoppen met bijvoorbeeld Twitter? Ik vind eigenlijk van niet. Met een marketingkanaal kan je stoppen, met een communicatie kanaal niet. Twitter is als de telefoon, die zet je ook niet zomaar even een paar maanden uit. Je kan wel bepalen waar je wel en niet over tweet en dus gewoon goed nadenken wat de mogelijke consequenties kunnen zijn.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


2.700 views | Reageer (4 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën