Nederland kent zo’n 200.000 zelfstandig gevestigde interim-professionals. Generalistische interim-managers (op alle management echelons) en interim-specialisten (HR, ICT, financials, inkoop, facilitair) die een paar maanden tot soms langer dan een jaar bij een organisatie actief zijn. Voor een project of op een bestaande functie. Deze groep heeft per jaar 1 tot 3 opdrachten nodig. Opdrachten die ze uit hun eigen netwerk verkrijgen (ongeveer 50%) of via bureaus. Rechtstreeks bemiddeling via internet tussen opdrachtgever en interimmers vindt nog nauwelijks plaats (minder van 5%). Dat terwijl er, al langere tijd, heel wat sites zijn die dat tot stand proberen te brengen. Een overzicht van alle aanwezige sites plus een analyse van het effect dat ze hebben op de markt, in twee delen.

Interim opdrachten van bureaus op het net
De ontwikkeling van internet en interim loopt opvallend parallel. Beiden komen begin jaren ’80 voorzichtig op. Na een lange aanlooptijd exploderen beide fenomenen in de tweede helft van de jaren negentig.

Op het moment dat internet door een breder publiek gebruikt wordt, stijgt ook de vraag en aanbod van interimmers hard. De eerste bemiddelingsbureaus voor interim-managers komen met sites waarop ze openstaande opdrachten vermelden. Gevestigde namen als FunktieMediair en K+V doen dat als eerste, zo rond ‘98/’99. Andere bureaus, met name de bureaus met roots in de werving & selectie of detachering, volgen snel. Traditioneel grote namen in de interim wereld blijven het gebruik van internet voor het ‘werven’ van interim-managers verafschuwen. Zij geloven meer in de kracht van het eigen, exclusieve netwerk, niet zelden met veel ‘old boys’.

Sites als alternatief voor bureaus
Niet lang daarna komen ook de eerste online initiatieven gericht op het bemiddelen van interimmers. Wat bemiddelingsbureaus doen, kan ook met internet, is vaak de gedachte van de initiatiefnemers. Leg een database met CV’s aan, laat opdrachtgevers daarin zoeken en maak een mini-jobboards met opdrachten waarop interimmers kunnen reageren, al dan niet exclusief voor ingeschreven leden.

Het waren in eerste instantie vooral interimmers zelf die soort sites op zetten. Zo ontstaan sites als:
· Interim-netwerk (een van de eerste, betrouwbare site)
· Flexmanager (database met met name managers),
· Freep (opgezet als netwerk voor interimmers om opdrachten aan elkaar door te kunnen spelen)
· Adinterim
· Offsite (onooglijke maar handige site die opdrachten verzamelt van andere sites, ook bureaus)
· Freelance.nl, dat met meer dan 100.000 ingeschreven interimmers de grootste database claimt te hebben.

Het zijn sites die al een tijd bestaan en die hun plek(je) in de ‘interim economie’ hebben veroverd. Vaak zonder dat het oorspronkelijke concept is aangepast, waardoor ze er na een paar jaar soms wat verouderd uit zien. Een merkbaar marktaandeel in de directe bemiddeling tussen opdrachtgevers en interimmers hebben ze niet veroverd.

Sites opgezet door grote partijen
Vervolgens kwamen er een paar jaar geleden een paar grote organisaties met hun initiatieven voor het online bemiddelen van interimmers:
· InInterim, van Intermediair eigenaar VNU Media
· Associates, opgezet vanuit ABNAMRO.
· Myler, opgezet door o.a. Achmea en Manpower.

Groots opgezette sites, met opdrachten, CV database, nieuws en tips voor interimmers (met name InInterim) en administratieve functies voor het afhandelen van contracten (Associates en Myler). Site die echter niet kunnen tippen aan de aanvankelijk hoog gespannen verwachtingen van de initiatiefnemers. InInterim werd omgebouwd van ‘interim vacature-bank’ a la Intermediair tot een tamelijk levendige online-community site met 17.000 leden, maar met weinig opdrachten. Associates is recentelijk verkocht aan ICT bemiddelaar HeadFirst en leunt nog zwaar op de ABNAMRO als het gaat om opdrachten (veelal ICT). Manpower stapte recent uit Myler (wat me geen goed teken lijkt); Myler verdient ondertussen zijn geld niet aan het bemiddelen van interimmers (er staan nauwelijks opdrachten op de site) maar aan het organiseren van de administratie voor grote inlenende organisaties (met name Achmea zelf).

Veel nieuwe sites
Ondertussen blijven ook anderen proberen het concept te lanceren voor het maken van de match tussen opdrachtgever en interimmer. Vaak opgezet door weer interimmers zelf of oud-medewerkers/managers van bemiddelingsbureaus. Een overzicht, waarbij ik er vast een paar over het hoofd heb gezien (aanvullingen zijn welkom).

· 123freelance
· 4-freelancers (alleen ict)
· Dotconnectgroup (met verschillende doelgroepsites)
· Freelance professional bank.com
· Freelancer.nu (veel ict)
· Freelanceopdrachtenbank
· Freelancetoday
· Freelancekompas.nl
· Interim-jobs
· Interimplatform
· Interim klik (financials)
· Interimbank
· Interimzoeker
· Interimview
· Interim-projecten
· jobs4freelancers.eu
· pooq.nl (vrijwel uitsluitend ICT)
· You2b (o.a. overzicht opdrachten van bureaus plus bureau reviews)
· Zoekeeninterimmer
· het zelfstandige collectief (vooral opdrachten op uitvoerend niveau)

Het is een breed scala aan sites, de één professioneler opgezet dan de ander; de een ook actiever en relevanter dan de ander. Vaak met een beperkt aantal opdrachten, waarvan opvallend veel ICT (bij ICT-ers zitten er regelmatig 2-3 tussenschakels voordat iemand wordt ingehuurd).

Recentelijk kwamen daar nog wat groter opgezette en ambitieuze sites bij als:
· Interimpuls (degelijke site inclusief back-office mogelijkheden voor de administratie van evt zelf ingehuurde interimmers);
· PlanetInterim (breed opgezet met een CV-databank, opdrachten van andere sites, marktplaats, services voor interimmers);
· VictorMundi (naast opdrachten [nog heel beperkt] ook service-site voor interimmers, met de ambitie om over 5 jaar 300.000 gebruikers te hebben – wereldwijd);
· Brightlinq (site met uitgebreide mogelijkheid tot profilering voor de leden, die daar wel voor moeten betalen).

Organisaties met eigen wervingsite voor interimmers
Een andere, opvallende, ontwikkeling is dat organisaties zelf jobboards opzetten om interimmmers aan te trekken. Sites waar de organisatie zelf haar opdrachten openbaar aanbiedt om vervolgens te kiezen uit een vaak niet onaanzienlijke stroom reacties. Achter zo’n site zit ook een systeem voor de afhandeling en contractering.

Het UWV was in dit genre een van de eerste met haar veel besproken UWV-Marktplaats. Dit concept, ontwikkelt door ABNAMRO-dochter Brightbox, vindt navolging van andere overheden als het Havenbedrijf Rotterdam, SVB (lift mee met UWV) of gemeentes (bijvoorbeeld marktplaatsdesk van aantal middelgrote gemeenten in Oost/noord Nederland plus de Provincie Drenthe). Andere overheden bereiden zich voor om dit op eenzelfde manier te gaan organiseren. Bijna allemaal apart, dat dan weer wel.

Dat vooral overheden dergelijke sites op zetten heeft te maken met een poging kosten te besparen en de wens om ZZP-ers meer kans te geven binnen de regels van de aanbestedingen. Dat een dergelijk concept ook geschikt kan zijn voor organisaties in andere branches mag duidelijk zijn. Diverse aanbieders van deze oplossingen (bijv. Staffing Management Services) proberen de markt klaar te maken voor het zelf aantrekken van interim professionals.

Succesvol?
Er zijn dus veel sites die zich op een of andere manier bezig houden met het bemiddelen van interimmers. Maar zijn ze ook succesvol? Vaak niet. Althans niet als het gaat om het fundamenteel ‘aanvallen’ van de positie van de bemiddelingsbureaus, want dat is toch waar het veel van de sites om te doen is (wat blijkt uit de marketingteksten op de site).

Dat ligt deels aan de opzet van de sites, deels aan de nog ‘luie’ houding van de opdrachtgevers en aan de negatieve ervaringen die gebruikers van deze sites hebben. Hierover meer in deel 2 van dit artikel.

Over de Auteur

Hugo-Jan Ruts Hugo-Jan Ruts is zelfstandig interim-manager en adviseur. In zijn opdrachten werkt Hugo-Jan Ruts op het snijvlak van management, marketing en HRM. Hij doet dat vanuit verschillende rollen: interim(project)manager, co-manager, business-coach of adviseur. Zowel bij zijn voormalige vaste functies als bij zijn interim opdrachten is Hugo-Jan Ruts vooral actief bij HR-dienstverleners. O.a. W&S-, interim- en trainingsbureaus. naast het uitvoeren van interim-managementopdrachten adviseert hij in die sector over strategie, personal branding, internet en social media. (zie voor meer info: http://nl.linkedin.com/in/hugojanruts). Op 'RecTec' schrijft Hugo-Jan Ruts met name over recruitment van interim-managers en interim-professionals. Hij is verder initiatiefnemer van www.zipconomy.nl, het kennisplatform over de interimmarkt.


2.382 views | Reageer (6 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën