Moment van bezinning

Door Bas van de Haterd op 02-07-2010 07:57.

Een vertrekkende medewerker, een ideaal moment om eens te kijken naar werk- en taakverdeling en een analyse te doen of het niet optimaler kan. Helaas is het meestal stress, want er moet snel iemand geworven worden, dus laten we het oude profiel maar uit de kast halen of erger nog, een kloon zoeken van de persoon die er nu zat. Een moment van bezinning, waar recruitment en lijnmanagement even bij elkaar gaan zitten om te kijken of het profiel wel in het huidige tijdsbeeld past, of het wel een realiseerbare vraag is, is er helaas meestal niet bij.

Soms wordt er nog wel even gekeken naar bepaalde profielkenmerken, er zit nu bijvoorbeeld een Academicus en een HBO’er kan ook. Dit kan soms tot bijzonder hilarische situaties leiden, maar daarover later meer. Een vertrekkende medewerker is een goede tijd om even een moment van bezinning te nemen en niet klakkeloos meteen de procedure uit te zetten. Die 2 extra dagen zal het probleem niet zijn, maar er kunnen wel veel betere kandidaten uit komen.

Niet bestaande opleidingen

De bijzonder hilarische situaties waar ik het in de introductie over had zijn o.a. het vragen naar niet bestaande opleidingen. Ik heb er, jaren geleden toen ik zelf nog een baan zocht, ooit een overzicht van gemaakt. Gemiddeld kwamen er toen toch wel een paar vacatures in het marketing vakgebied alleen per maand online waarin een opleiding werd gevraagd die niet bestond. Commerciële bedrijfskunde bijvoorbeeld, destijds in ieder geval enkel een WO studie, maar dan in de HBO variant (bestaat dus niet). Ook heb ik ooit Bestuurlijke Informatiekunde zien langskomen op HBO niveau (destijds een specialisatie aan één Universiteit), men zocht gewoon een bedrijfskundige informaticus.

Hoewel je met alle studies en het bos aan studierichtingen niet meer mag verwachten dat iemand het complete overzicht nog heeft, vind ik van een recruiter toch wel dat die het werkveld waarvoor hij/zij werft dient te kennen. Als er dan een bijzondere functie tussendoor komt die niet ‘standaard’ is in de organisatie kan je tenminste even checken of wat online staat over die studie aansluit bij wat je zoekt.

Eenpersoonsfunctie

Soms kom je ook advertenties tegen waarvan je denkt, er is één persoon die aan dat profiel voldoet en die heeft blijkbaar net ontslag genomen. Zo hadden we er een tijd geleden één op marketingfacts jobs waarbij ik de adverteerder ook heb gewaarschuwd dat hier geen geschikte reactie op zou komen, aangezien de persoon niet bestaat. We hadden het niet meer over het schaap met de vijf poten, maar eerder over een duizendpoot. De opdrachtgever was uiteraard niet van plan iets te veranderen (het was een W&S bureau en die hadden afspraken gemaakt met hun opdrachtgever) en uiteraard was men achteraf zeer teleurgesteld in het resultaat.

Opleiding zoals de voorganger

Een ander voorbeeld wat ik recent online ben tegengekomen was de nieuwe directeur van de KNVB. Een behoorlijk publieke functie, waar in het functie profiel nadrukkelijk stond dat het een jurist moest zijn. Opvallend, want volgens mij is dat niet het meest essentiële kenmerk van deze persoon. Het feit dat de huidige directeur toevallig een achtergrond als jurist had wil toch niet zeggen dat de nieuwe directeur dat ook moet hebben. Deze functie kan op veel verschillende manieren ingevuld worden, net als die van Bondscoach van Nederland bijvoorbeeld. Marco van Basten wilde ook bij meer betrokken zijn dan Dick Advocaat (we herinneren ons dat TV gebeuren waarschijnlijk nog wel).

Een moment van bezinning is in al deze gevallen van belang. Even met het lijnmanagement gaan kijken wat nu echt essentieel is of hoe bepaalde functies anders en misschien wel beter ingevuld kunnen worden. Hierbij speelt de recruiter voor mij een essentiële rol. Ten eerste als kritische vragensteller (is dit echt nodig, wat kan weg uit dit profiel, moeten we het op deze manier doen) en ten tweede als kennisdrager (zorg dat je marktcijfers hebt, weet hoeveel mensen er ongeveer beschikbaar zijn met die criteria, geef inschattingen m.b.t. de kosten, etc).

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


378 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën