De waarde van een event

Door Bas van de Haterd op 01-07-2010 08:00.

Misschien niet direct recruitment gerelateerd, maar wel iets waar ook veel recruiters en HR mensen regelmatig mee te maken hebben: events. Wat is een event waard? Wat is de kwaliteit van een event? Lastige vragen die vaak onmogelijk vooraf te beantwoorden zijn. Een aantal zaken heb ik wel geleerd als frequent bezoeker én event organisator (ooit full time).

Een aantal observaties die je volgens mij bij evenementen in de gaten moet houden.

Je hebt grofweg 3 type events. Gratis en gesponsord, betaald of betaald en gesponsord. Daarin zijn ook nog enkele verschillende smaken te vinden, met name op het gebied van winstgevendheid.

Gratis gesponsorde evenementen zijn doorgaans van matige kwaliteit. Toch is de verwachting meestal hoog, wat mij elke keer verbaasd. Immers zou je na een aantal van deze evenementen toch beter moeten weten. Natuurlijk kan er soms een uitschieter tussen zitten, maar de praktijk is nu eenmaal: sponsoren verlagen de kwaliteit. Uiteindelijk zijn er natuurlijk die de regel bevestigen, waarvan TEDxAmsterdam de bekendste is denk ik.

Vaak zijn de not for profit events met sponsoren al iets beter. Daarbij doel ik niet per sé op mijn eigen Dutch Work Innovation serie, want ook daar ben ik persoonlijk nog steeds niet tevreden over de kwaliteit. Marketing Pioniers is echter een event dat doorgaans best de moeite waard is voor marketeers.

De tussenweg (betaald en gesponsord) ben ik zelf totaal geen fan van. Je betaald ergens voor, maar ondertussen is de kwaliteit meestal onder de maat. Wederom, er zijn uitzonderingen, maar ik houd het liever puur.

Betaalde events kunnen heel goed zijn. De vraag is dan altijd weer: wat moet een event kosten? Opvallend is hoe verschillend de perceptie van prijzen is. In HR en recruitmentland vind men 250 euro vaak al een behoorlijk bedrag voor een hele dag, waarbij ik kan zeggen dat dat kostentechnisch nauwelijks uit kan. In online marketingland is 1.000 euro een hele normale prijs voor een top 1 dags of meerdaags event. The Next Web bijvoorbeeld of PICNIC. Allemaal top events, met sponsoren anders kan het zelfs voor dat bedrag niet uit, maar inhoudelijk ijzersterk. De reden dat we dergelijke events bijna niet op HR en recruitment gebied hebben? Men is niet bereid er voor te betalen.

Waarde

Dat was echter de kosten van het event, niet de waarde. Wat levert een event nu eigenlijk op is de grote vraag? Mijn oud marketing docent stelde: een goed event heb je één of twee momenten waarvan je denkt: goh, zo had ik dat nog niet bekeken. Als het er nul zijn was het een klote event, als het er meer zijn heb je je vakgebied niet goed bijgehouden.

Heel vaak hoor ik na events: niets nieuws. Dat kan, hoewel de meeste mensen dan wel één of twee ‘ah ha’ momentjes hebben gehad. “Maar dat had ik zelf ook kunnen bedenken” is dan een veel gehoorde zin. Echter, je hebt het zelf niet bedacht, dus heeft het wel waarde.

Opvallend is dat daadwerkelijk baanbrekende ideeën vaak worden afgedaan als onzin. Dus als je iets nieuws hoort, is dat vaak heel erg eng en dus wordt het terzijde geschoven. Zo herinner ik de reacties op mijn missie werk over de opkomst van social media in 2006/2007 nog. Absolute onzin dat het recruitment proces fundamenteel zou veranderen door de vergrijzing en de social media….

De waarde van een event zit echter ook in wat je er mee doet. Soms kan één kleine tip, één kleine aanpassing bijvoorbeeld aan een corporate career site leiden tot enkele goede nieuwe sollicitanten. De kosten die daarmee bespaart worden (indien deze anders b.v. via een W&S bureau waren binnen gehaald) zijn dan snel duizenden euro’s. Dan heb je de paar honderd euro entree snel terug verdiend, niet? Echter merk je dat de meeste mensen weinig doen met de informatie die men op een event oppikt. Zo geeft b.v. de Lifehacking Academy elke keer ongelofelijk veel goede tips om slimmer en efficiënter te werken, maar als je je gedrag niet aanpast zal je er geen profijt van trekken. De uren die ik bespaar door mijn vakliteratuur in de auto te luisteren op CD is de entree fee in honderdvoud waard.

Grote namen

Een laatste observatie m.b.t. het bepalen of een event de moeite waard zou kunnen zijn. Hoeveel van de sprekers ken je al? Hoeveel zijn ‘grote namen’ en hoeveel ken je niet? Zelf ga ik steeds vaker naar events waar niemand die ik ken spreekt. Ik laat me verrassen en dan heb je pieken en dalen, maar het is in ieder geval iets nieuws. Als je bepaalde sprekers al meerdere keren gehoord hebt is het op zich toch logisch dat je niets nieuws hoort? Ook al is het een goed verhaal, vernieuwend zal het niet zijn. Andere sprekers, ook nationaal, die je juist niet kent kunnen misschien nog eens verrassen en met nieuwe voorbeelden of gedachten komen. Iets dat trouwens ook zeer leuk is aan het bezoeken van events buiten je eigen focusgebied.

Een nieuw initiatief op dit gebied is overigens de rating en vergelijkingssite voor sprekers: Speakonomy. Zeer recent gelanceerd, dus met nog relatief weinig content. Toch zullen deze ratings straks een goed beeld gaan geven van de sprekersmarkt (hoop ik). Ik zal mijn lezingen er in ieder geval op aanmelden en de bezoekers deze laten raten.

Tot slot nog één observatie: als je iets hoort dat echt baanbrekend is, doe het niet meteen af als onzin en zeg in ieder geval niet dat je niet iets nieuws gehoord hebt (iets nieuws is niet dat je het er ook mee eens moet zijn).

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


333 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën