Eigenlijk weten we het al lang, de kwaliteit van zoekopdrachten is extreem belangrijk. Ik doel dan niet op SEO, het feit dat je hoog in Google scoort. Ook dat is heel belangrijk, maar ik doel nu op de kwaliteit van de zoekmachine van uw corporate recruitmentsite.

Ook daar geldt namelijk dat er kandidaten vooral naar de eerste resultaten kijken. Zeker wanneer een organisatie veel vacatures online heeft is de ordening van extreem belang. Om dit handen en voeten te geven heb ik de cijfers van één van mijn klanten, welke anoniem wenst te blijven, even op een rijtje gezet. Ter indicatie, dit W&S bureau heeft ruim 35.000 unieke bezoekers per maand die meer dan 200.000 pageviews genereren. Ook heeft men in totaal op elk moment meestal meer dan 1.000 vacatures online staan, waarbij het dus van groot belang is dat de site de potentiële kandidaat naar de juiste vacature weet te leiden.

Van zoeken naar vinden

Bij deze analyse laat ik even heel veel dingen buiten beschouwen. Er komt behoorlijk veel verkeer via Google binnen bijvoorbeeld die direct op de vacature komen. Vanuit die vacature kan men op veel verschillende manieren weer verder naar andere vacatures, maar ik focus me nu even puur op de zoekresultaten, aangezien dat de essentie van deze blog is.

Als we naar de totaal resultaten kijken zien we dat bij deze organisatie de resultaatpagina de 2e pagina van de hele site is, net na de homepage en zelfs boven de ‘zoekpagina’. Dat kan omdat er vanuit verschillende plekken gezocht kan worden en er ook iframes met zoekboxen op externe sites staan.

Opmerkelijk scherp is de daling in het aantal mensen dat de tweede pagina bekijkt, waarna het wederom scherp daalt naar de 3e resultaatpagina, daarna vlakt de daling wat af, maar zitten we nog maar op 10% van de aantal eerste resultaatpagina weergaves.

Conclusies

Dit kan natuurlijk tot meerdere conclusies leiden. Immers is het goed mogelijk dat we bij het bepalen van de relevantie criteria dermate goed ons werk gedaan hebben dat meer dan 2/3 van de kandidaten de vacature vind die hij of zij zoekt. Hoewel ik graag wil geloven dat wij dergelijk goed werk gedaan hebben is het aantal sollicitaties na de eerste pagina niet even hoog als het aantal mensen dat niet op de 2e pagina komt.

De andere conclusie is dat het zoekgedrag op een corporate recruitmentsite of site van een W&S bureau niet significant verschilt van dat van Google en andere normale zoekmachines. Zelf heb ik in het verleden bij ilse gezeten (de Nederlandse zoekmachine) en ook daar zie je dergelijke grafieken (naar resultaat ook, 1e resultaat krijgt een veelvoud aan kliks van het tweede en zo verder).

Hoewel we het volgens mij allemaal wel weten, lijkt het toch nog vaak niet helemaal doorgedrongen bij veel organisaties hoe groot het belang is van een goede zoekmachine op de eigen recruitmentsite als je meer dan 1 pagina aan vergelijkbare vacatures hebt. Te vaak hoor ik nog: ze staan allemaal op de site en ze komen vanzelf wel boven. Zoeken, meten, optimaliseren en blijven ‘tweaken’ aan je interne zoekmachine is essentieel om de juiste kandidaten van je site ook zover te krijgen dat ze solliciteren.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


459 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën