De doorbraak van QR codes?

Door Bas van de Haterd op 28-06-2010 07:57.

De laatste tijd is er al het nodige geschreven en geëxperimenteerd met zogenaamde QR codes. Barcodes voor mobiele telefoons zogezegd. HRlog schreef al een tijdje terug over het potentieel, ARA heeft als gepoogd stagiaires te werven met deze codes en afgelopen week ontving ik een persbericht dat Randstad met de HvA hier ook een pilot mee hebben uitgevoerd. Deze pilot hield in dat op allerlei plekken, via posters en flyers en zelfs placemets, QR codes bij banen werden geplaatst. Volgens het persbericht zijn de codes zo’n 900 keer gelezen (ik neem aan dat men gescand bedoeld) en heeft dat geleid tot 300 registraties.

Wat is een QR code?

Voor wie het nog niet weer, heel in het kort, is een QR code een barcode die een mobiele telefoon makkelijk kan scannen en dan naar de juiste URL kan leiden. Ze bestaan al meer dan 10 jaar, waardoor het zeker geen nieuwe technologie is, maar worden nog maar heel beperkt gebruikt.

Met een klein, gratis, programma’tje kan je camera van je mobiel deze code herkennen en direct naar een URL gaan. Zo heb ik QR codes gekregen voor mijn nieuwe boek, super leuk, maar niemand die het begreep.

Het probleem van QR codes

Het grote probleem van QR codes is dat niemand ze begrijpt. Zoals ik al zei: de technologie bestaat al ruim 10 jaar. Toen ik nog studeerde was er bij een bioscoop waar ik veel heen ging al sprake dat men dit ging invoeren, een QR code kan je namelijk ook op je mobiel zelf hebben. Dan heb je je kaartje dus in je mobiel zitten. Ook is er destijds op LowLands al mee geëxperimenteerd, maar wederom, men begreep het niet.

Niet dat er veel aan te begrijpen is, maar een QR code bij een advertentie is voor de gemiddelde Nederlander gewoon nog steeds een misdruk. Als je in de trein een advertentie laat zien met een QR code reageren de meeste mensen met: wat is dat voor een inktvlek?

De doorbraak

Zoals bij bijna alle technologie is er dus een tipping point nodig. Iets waardoor de grote massa het gaat gebruiken. Hoewel ik dat nog niet binnen 3 of 6 maanden zie gebeuren zijn er nu wel zaken in gang gezet waardoor ik een grootscheepse doorbraak van QR codes verwacht.

Zo vernam ik niet lang geleden dat o.a. Douwe Egberts er over nadenkt QR codes te gaan gebruiken voor het spaarsysteem. U weet wel, die DE punten die in ongeveer 85% van alle laden in Nederland liggen. Aangezien praktisch elke Nederlander de DE punten kent en in de meeste huishoudens deze gespaard worden is dit een gouden doorbraak mogelijkheid voor QR codes.

Handig voor recruitment

QR codes zijn verschrikkelijk handig voor recruitment. Waarom? Omdat het de sollicitant helpt en daar gaat het uiteindelijk om. Een mooie advertentie in de krant? QR code erbij, even scannen, later terugkijken. Een advertentie op een abri? QR code erbij zodat de wachtende bij het bushokje even een herinnering kan plaatsen aan zichzelf daar later naar te kijken. QR codes zijn voor recruitment ideaal en de ultieme verbinding tussen online en offline.

Belangrijk is echter wel dat je die QR codes dan niet direct doorstuurt naar de gewone site. Daar zijn twee hele belangrijke redenen voor.

1) de meeste van die sites zijn niet geschikt voor mobieltjes.
2) je wilt niet direct online solliciteren met je mobiel.

Vooral dat tweede is van groot belang, aangezien het eerste nog kan worden aangepast (hoewel je dan wel een modern ATS moet hebben). Men wil niet solliciteren met de mobiel, dat biedt voor de werkzoeker op dit moment totaal geen meerwaarde. Dus zorg voor een unieke landingpage waar je b.v. de vacature naar jezelf kan mailen (ja, lekker old school, maar dat is toch wat de meeste doen), hem kan bookmarken, jezelf een uur later een SMS met reminder kan sturen en dergelijke zaken. Net als trouwens bij de QR codes van mijn boek, waar je hem niet enkel kon bestellen bij Selexyz, maar ook een twitter search kon doen of hem op je verlanglijstje kon zetten.

Conclusie

Momenteel zijn QR codes nog niet je van het in recruitment, maar de mogelijkheden zijn zeer groot. Als we praten over ‘mobiel recruitment’ zijn QR codes, hoe simplistisch ook, de mogelijkheid om meerwaarde voor de sollicitant te bieden. Momenteel is het allemaal nog klein en beperkt, dus verwacht er niet te veel van. Er zijn echter ontwikkelingen in de markt, de non recruitment markt, die ineens een doorbraak van deze technologie kunnen forceren. Als dat zo is, zorg dat je er klaar voor bent.

Dus experimenteer er nu vast mee, probeer verschillende landingspagina’s uit, kijk en meet wat sollicitanten daadwerkelijk willen, dan ben je als organisatie klaar voor de toekomst al de doorbraak er echt is.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


909 views | Reageer (8 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën