Talentpools

Door Bas van de Haterd op 24-06-2010 07:50.

Op ERE stond een mooi stukje over building your talent network. Sodexo doet dit volgens de auteur uitstekend en ik moet toegeven dat ze inderdaad op een aantal plekken duidelijk laten zien dat ze het bouwen van een talentpool serieus nemen.

Een kandidaat 4 niveaus van interesse aangeven:
– Passief
– Net begonnen met rond te kijken
– Actief aan het rondkijken, maar nog wel in een vaste baan
– Onmiddellijk beschikbaar

Op zich is deze segmentatie erg goed. Voor alle stappen vraagt men een bepaald deel aan informatie die belangrijk is om contact te kunnen houden. Op deze manier wordt interesse tonen een stuk laagdrempeliger. Wat mij echter ook opvalt is dat ze de eigen recruitmentsite hiermee wel het centrum maken van hun wervingsstrategie, maar ook hun talent netwerk. Dat eerste is denk ik goed, het tweede heb ik mijn twijfels bij.

Social media

Over de strategie heb ik dus geen enkele opmerking te maken. Tenminste, ik ga er van uit dat men ook iets met die contacten doet, ze bij het bedrijf betreft en niet alleen eens in de zoveel tijd weer wat vacatures pusht. De uitvoering kan echter denk ik beter. Ik mis namelijk het hele social media aspect hierin.

Immers kunnen mensen op bijvoorbeeld Facebook (of in Nederland Hyves) ook uitstekend aangeven interesse te hebben in je bedrijf. Door ‘fan’ te worden van je bedrijf, zich aan te sluiten bij je Facebook groep of lid te worden van je Hyve. Hier kan je alle interactie hebben die je wilt, zowel privé als ‘in the open’, waarbij in veel gevallen de kandidaat kan kiezen hoe men die interactie wil. Ook heeft de kandidaat hier alle mogelijkheden zich op elk moment weer terug te trekken, hoewel ik betwijfel of velen dan snel zullen doen.

Een andere vorm van ‘interesse tonen’ kan via Linkedin company follow. Als bedrijf kan je zien wie je organisatie volgt en als er een functie vrijkomt kan je daar eens mooi in gaan grasduinen of er een volger is die aan het profiel voldoet. Om een indicatie te geven over het aantal volgers, Philips zit al bijna op 20.000 en ING op 15.000. Daar kan best wat potentieel tussen zitten. Dit is echter niet interactief en daarmee bouw je dus geen community.

Een van de geweldige zaken, tegelijk één van de grote nadelen, is dat het decentraal georganiseerd kan worden. Immers ligt bij het Sodexo model alle actie bij recruitment terwijl je veel meer interactie kan hebben als gewone medewerkers ook met kandidaten interacteren. 100 man hebben altijd meer tijd dan 10. Het nadeel is natuurlijk dat je dan wel personeel moet hebben dat enthousiast over je bedrijf is, maar als je dat niet hebt heb je een ander probleem denk ik.

Dat je vanuit deze social media deze mensen vervolgens naar je corporate recruitmentsite toe wilt brengen is waarschijnlijk wel logisch, aangezien je mensen alleen al om te verlonen straks in het systeem moet hebben. Tenminste, zolang CV’s nog essentieel zijn in het proces, waar langzaam gelukkig ook verandering in begint te komen.

Mogelijk dat je ook een eigen community wilt bouwen, zodat je naast de publieke en open communities ook iets extra’s kan bieden zonder dat de baas van de kandidaat mogelijk meekijkt. Dat is altijd een optie, maar denk bij het bouwen van zo’n community goed wat het doel is en vergeet niet het te integreren met de profielen die men al heeft. Men wil niet weer een profiel aanmaken.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


367 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën