social media en arbeidsmarktcommunicatieIk heb eerder al eens geschreven over arbeidsmarktcommunicatie en social media. Mijn conclusie was dat het toepassen van social media niet ingewikkeld is, mits je de juiste voorbereidingen treft. Als je niet alle social media activiteiten zelf wil of kan uitvoeren kan het echter wat ingewikkelder aanvoelen.

Je hebt in je social media plan opgenomen wie je wilt bereiken, waar je ze kunt bereiken, wat je wilt bereiken en hoe je dit ongeveer wilt doen. Alleen, nu moet je nog van start gaan. Waar begin je? Ik vind dat als je social recruitment vanuit je organisatie wil activeren je niet zelf alle projecten moet initiëren en leiden.  Hoe zorg je dat de rest van je organisatie je mee gaat helpen? Kortom, hoe krijg je het vliegwiel in beweging? Faciliteer, verbind en help collega’s die social recruitment interessant vinden en kijk vooral of er bestaande initiatieven zijn waar je de social recruitment component aan kunt toevoegen. Wat denk je verder van dit stappenplan:

1.    Je hebt als eerste een overkoepelende social recruitment strategie nodig. Deze strategie moet iedereen binnen jouw organisatie die ‘iets’ met social media en recruitment wil doen richting geven. Het gaat in de strategie niet over welke platforms je wilt gebruiken, maar veel meer over hoe jouw organisatie tegenover social media staat. Bijvoorbeeld: wat willen we uitstralen, hoe en waarmee faciliteren we onze doelgroepen, waar kun je binnen de organisatie de benodigde tools en best practices vinden en hoe deel je de best practices die je opdoet.

2.    Introduceer deze strategie bij je collega’s. Je bent tijdens het schrijven van je social media plan en je social recruitment strategie ongetwijfeld in contact gekomen met diverse mensen die binnen jouw organisatie ook bezig zijn met social media. Begrijpen zij jouw strategie in één keer? Waar kun je ze mee helpen? Is er een link te maken tussen wat zij aan het doen zijn en jouw strategie?

3.    Stel algemene doelen voor het komende half jaar. Dit kan je waarschijnlijk zo overnemen uit je strategie. Deze doelen mogen niet te concreet zijn, want deze doelen wil je gebruiken om in grote lijnen richting te geven. Het is belangrijk om de mensen ‘die het werk doen’ zelf doelen en aanpak te laten bepalen en ze te ondersteunen waar je kunt.

4.    Laat aan iedereen binnen je organisatie weten wat jouw ideeën zijn en roep je collega’s op contact met je te zoeken (bijvoorbeeld via intranet en personeelsbladen). Leer deze geïnteresseerden meer. Zorg dat je collega’s die willen helpen, gemakkelijk toegang tot informatie/trainingen krijgen. Zij gaan er namelijk uiteindelijk met elkaar voor zorgen dat je iets gaat bereiken en dat het vliegwiel gaat draaien.

5.    Start met een klein groepje een project op kleine schaal. Bij voorkeur ben jij niet de projectleider van dit project, maar ondersteun je het team. Houd je organisatie op de hoogte van de vorderingen in dit project en vraag om hulp. Zorg dat mensen gemakkelijk toegang hebben tot je gedachtegoed en dat ze eenvoudig kunnen participeren.

6.    Zorg ervoor dat degene die nu social recruitment projecten met je doen eenvoudig anderen kunnen faciliteren. Leg verantwoordelijkheden zo laag mogelijk neer. Kom in contact en blijf in contact met collega’s die social recruitment projecten doen, hoe klein deze projecten dan ook zijn. Zorg dat er nieuwe projecten worden gestart door anderen. Praat regelmatig over je strategie en doelen binnen je organisatie.

7.    Meet en zie waar je wel of niet mee door wilt gaan. Je bent je strategie ooit begonnen om doelen te bereiken. Als het niet lukt zul je met je teams wat anders moeten proberen of je doelen bijstellen.

Trouwens, het kan geen kwaad om over een exit-strategie te denken voor bijvoorbeeld social media platforms of groepen waar je niet mee door wilt gaan. Voorkom dat je volgers teleurgesteld worden en communiceer duidelijk waarom je ergens niet mee doorgaat.

Over de Auteur

Ernst Schipper Ernst Schipper kijkt anders. Hij adviseert bij het creëren van onderscheidende communicatie die leidt tot meer resultaat. Adviseur in (online) arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met een fascinatie voor innovatie en social media. Ernst is (online) strateeg, employer brand consultant, interim arbeidsmarktcommunicatiespecialist, leidt brainstorms en geeft workshops


679 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën