Op het NIMA congres 2010: The Case, heb ik onder andere het verhaal van Centraal Beheer’s ‘wegwijs in HRM’ portal bij mogen wonen. Een initiatief waar ik van de buitenkant niet heel erg van onder de indruk was, maar nu beter begrijp wat de doelstellingen zijn en waarom de keuzes gemaakt zijn zoals deze gemaakt zijn.

Ook is het denk ik vanuit deze case goed mogelijk om te leren wat er komt kijken bij het opzetten van een eigen community, waarbij het HR vakgebied in dit geval de doelgroep was. Een (kort) verslag van de sessie.

Laat ik beginnen met te stellen dat ik, ook na de sessie, nog niet extreem onder de indruk ben van de cijfers over de community. De portaal wegwijs in HRM heeft momenteel 1.600 actieve leden en groeit met zo’n 25 registraties per week. Men doet zo’n 500 terugkerende bezoekers per week. Ter vergelijking, dit blog heeft ongeveer 7.000 unieke bezoeken per maand.

De reden dat ik dit aantal van 1.600 actieve leden ook niet heel hoog vind is de klantenbase van 14.000 klanten die Centraal Beheer heeft op HR gebied. Minder dan 10% hiervan is dus actief, aangezien er ook een groep niet klanten in de totale database van 1.600 zitten.

De kosten voor de portal waren totaal zo’n 130.000 euro. Dat klinkt misschien veel, maar zeker voor Centraal Beheer begrippen vond ik dit heel erg meevallen. Als je het vergelijkt met een gewone goede recruitmentsite is dit bedrag ook niet bijzonder hoog.

De doelstelling is om snel naar de 3.000 actieve leden te gaan en 250 nieuwe contracten te sluiten. Dit laatste zijn dan zogenaamde instapcontracten, die de werkgever niets kosten, maar korting voor werknemers oplevert.

De doelstelling

De doelstelling van Centraal Beheer is natuurlijk heel plat om meer verzekeringen te verkopen in het HR segment. Dat wil dus zeggen: pensioen verzekeringen, aanvullende WAO verzekeringen, etc.

Voor nieuwe relaties gaat het er vooral om dat men klant wordt en vervolgens in wat men noemt ‘het dialoog programma’ terecht komt. Dit programma is in eerste instantie vooral zenden (aanbiedingen doen). De dialoog is offline, persoonlijke verkoop is namelijk nog steeds het primaire kanaal waarop Centraal Beheer steunt bij de verkoop van de grootzakelijke HR verzekeringen.

De keuzes

Voor mij opvallend was de make-or-buy keuze. Men heeft gekozen voor een eigen platform terwijl er doorgaans toch veel logischer gekozen kan worden voor het inhaken op een bestaand platform. De keuze hiervoor komt omdat men direct wil kunnen koppelen met klanten en hun account manager. Dat wil zeggen dat op de profiel pagina voor klanten meteen een koppeling is met de account manager bij CB, waardoor je deze direct vragen kan stellen. Dit was op een extern platform nog veel lastiger te realiseren geweest.

Wel heeft men, inmiddels, gekozen voor een koppeling met Linkedin. Hierdoor kan je dus met je Linkedin profiel inloggen en je profiel verrijken. Voor CB is dit van belang omdat meer informatie ze in staat stelt betere aanbiedingen te doen. Iemand die HR adviseur is en employee benefits in de portefeuille heeft doe je andere aanbiedingen dan een HR adviseur met Arbo of pensioen in portefeuille. Dit is informatie die men niet deelt in de HR community, maar wel op Linkedin. Indien je mensen de kans geeft dit via Linekdin te delen (je behoudt zelf controle wat je wel en niet deelt) gebeurt dit wel merkt CB.

Ook is, zoals helaas typerend bij een grote organisatie, het geheel aangevlogen zoals een ‘normaal’ project. Wel budgetten vrij maken, maar geen mankracht. Het is allemaal nog ‘erbij’ doen. Men heeft wel de interne HR afdeling gemobiliseerd om ook vragen te beantwoorden, de account manager die natuurlijk een direct belang hebben en de communicatie afdeling die dit geheel coördineert.

Leermomenten

Voor mij zijn er een aantal leermomenten uit deze case te distilleren

– Een eigen platform opzetten kan, vanwege allerlei zaken, een goede optie zijn. Zorg echter altijd vanaf moment 1 voor een koppeling met externe platformen zoals Linkedin

– Budget zonder mankracht is duurder dan budget met mankracht. Ik geloof sterk dat dedicated mensen op een community een veelvoud aan rendement oplevert t.o.v. de kosten, mits je uiteraard zoals CB een duidelijk verdienmodel hebt.

– Automatiseer wat je kan, zoals ook CB het nieuws via een feed binnenhaalt. Sla echter niet door in de automatiseren. Enkel plat nieuws bieden is geen meerwaarde, de menselijke component (maar daar heb je weer mankracht voor nodig) is dat wel.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


537 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën