Afgelopen week schreef ik al dat de wereld fundamenteel aan het veranderen is. Natuurlijk, de basis normen en waarden en motivatie blijft gelijk, we zijn mensen. De manier waarop we daar invulling aan geven verandert echter sterk.

Een voorbeeld van de verandering van macht vond ik bijvoorbeeld in het feit dat de Zwitserse centrale bank vorige week een wereldrecord heeft gevestigd met een interventie op de valuta markten… zonder enig effect. Men spendeerde 3,5 miljoen Zwitserse frank PER MINUUT gedurende VIER DAGEN met een effect van maar liefst 90 minuten. Ooit waren de centrale banken erg machtig, nu zijn ze een lachertje op de markten.

De wereld verandert, zoveel is duidelijk. Macht verschuift, ook op de arbeidsmarkt. De macht verschuift van de werkgever naar de werknemer. Dat wil niet zeggen dat je alles moet pikken, het moet een ‘symbiotische’ samenwerking zijn.

Recent trok iemand een mooie vergelijking tussen gewone relaties en arbeidsrelaties. Er moet een klik zijn, maar uiteindelijk moet je als man de vrouw het gevoel geven dat ze heel speciaal is. Bij een 100% gelijke behandeling kan je wel bij elkaar blijven, maar de vrouw zal de hele relatie blijven bitchen. De vrouw is in deze de werknemer. Natuurlijk moet er een klik zijn. Natuurlijk moet er een win-win zijn. Natuurlijk moet er ‘oprechte liefde’ zijn (ook bij een arbeidsrelatie), maar als werkgever (man) moet je de werknemer (vrouw) gewoon bijzonder laten voelen. Een werkgever moet dus gewoon af en toe de arbeidsvariant van ‘het bloemetje’ of de ‘romantische verrassing’ meenemen.

Arbeidsmarkt

De arbeidsmarkt verandert ook fundamenteel. De vergrijzing is een issue die we niet meer kunnen ontkennen, de uittreding van de baby boomers is dit jaar officieel begonnen en de komende 20 jaar zal er een krimp zijn van de arbeidsmarktpopulatie.

De mogelijkheden die de technologie bieden zijn ook niet meer te stoppen. Daarmee veranderen veel verhoudingen. Zoals ik afgelopen week een jonge medewerker hoorde zeggen: ‘ik hoor jullie vaak over werk-privé balans praten, maar dat loopt toch gewoon in elkaar over?’

De opkomst van de / worker (meerdere banen) en de part-time ondernemer zijn niet meer te stoppen. Leer juist van deze mensen, eis geen exclusiviteit.

De markt verandert fundamenteel, het zal geen revolutie zijn, maar evolueert rustig. De grote vraag is: gaat u mee in deze tijd? Of bent u als de Zwitserse centrale bank?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


423 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën