Het blijft lastig, zo lijkt het. Een HR strategie die draait om de kwaliteit van mensen. De arbeidsmarkt slaat om, voorzichtig zoeken we weer mensen, maar iets doen met het bestaande personeel is te lastig. Men vreest een exodus van toptalent, maar is niet bereid hier iets aan te doen.

Nu zal ik niet de eerste zijn die zegt dat salarisverhoging de manier is om mensen te behouden, want dat is het niet. Salaris is mogelijk een dissatisfier, als het te weinig is, maar nooit een satisfier. Wel verbaas ik me al jaren over het feit dat organisaties ‘geen geld voor loonsverhogingen’ hebben, maar vervolgens bij vertrek wel iemand via een detacheerder voor 3 keer het bedrag in dienst nemen. Ander potje hoor je dan… Geen beleid denk ik dan.

Opvallend is dat het onderzoek van Robert Half wel stelt dat men zegt loyaler te zijn met meer geld.

‘Uit ons onderzoek blijkt dat meer dan 43 procent van de managers zegt dat ze zouden blijven als ze meer salaris krijgen aangeboden. 13 procent blijft als er een bonus of bonusverhoging in de pijplijn zit.’

De ervaring is dat hier doorgaans een grote discrepantie zit tussen ‘wat onderzoek aantoont’ en daadwerkelijk gedrag. Het is namelijk vaak een korte termijn pleister, maar als je overweegt weg te gaan zit er vaak meer dwars. Erkenning kan je uitgedrukt willen zien in geld, maar meestal zijn andere vormen van erkenning veel belangrijker.

Ook is bewezen dat top talent vaak een factor 10 tot 100 productiever kan zijn dan ‘gewone’ mensen. Als je daadwerkelijk zo’n talent hebt moet je volgens mij alles doen die te behouden. Als extra geld daarvoor nodig is, moet dat te vinden zijn. Immers gaat het uiteindelijk om de productiviteit die iemand heeft en wat hij of zijn toevoegt aan het bedrijf.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


373 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën