Na geen enkele recessie is het aandeel print ooit teruggekomen op het niveau van voor de recessie, zo sprak recent één van de grote mannen uit de dagblad industrie. Tijdens een recessie let men op de kosten, probeert men wel andere zaken uit en die blijken vaak goed te werken.

De laatste cijfers over de online mediabestedingen van het IAB lijken ook dit keer weer het geval. Ondanks de zware tijden in 2009 zijn de online media bestedingen in Europa gestegen met 4,5%. Weliswaar veel minder dan de 20% van 2008, maar veel beter dan de daling van de traditionele media met 18% (zo laat Dutchcowboys ons weten).

In Nederland zijn de online media bestedingen ‘slechts’ 1,9% gestegen tot een totaal van 815 miljoen euro. Online is nu goed voor zo’n 24% van de totale advertentiemarkt. Nederland is qua online advertising al een heel volwassen land, gezien het feit dat het gemiddeld slechts 18% in Europa is. Dit verklaart ook waarom de groei relatief minder is, veel overstap is al voor de crisis gemaakt.

De omzet per advertentiesoort was in Nederland als volgt:
Search : 410 miljoen
Display : 205 miljoen
Classifieds : 175 miljoen
Overig (e-mail, mobilein game advertising) : 24,5 miljoen

Toch is er nog veel groei mogelijk. Het MKB gebruikt bijvoorbeeld nog relatief weinig online media en is vaak nog huiverig, ook op recruitment gebied. Na de crisis zal de print media in ieder geval niet meer terugkomen op het niveau van voor de crisis en de stappen naar online zijn weer in versneld tempo gezet.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


339 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën