Afgelopen week stond er op marketingfacts een goed artikel over retargeting, een begrip dat mij tot voor kort nog onbekend was.

Retargeting houdt, kort samengevat, in dat je specifieke advertenties laat zien aan mensen die al op een specifieke plek op je website zijn geweest. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mensen die een vlucht naar Rome hebben bekeken op een site, maar niet geboekt. Die kan je een advertentie (op de website van een ander) voorzetten: nu met 10% korting naar Rome.

Retargeting is dus het specifiek aanschrijven met een specifieke advertentie van mensen die al langs zijn geweest. Het opnieuw targetten van prospects zogezegd.

Recruitment toepassingen

De vraag of hier een wervingstoepassing in zit is lastig te beantwoorden. Mijn eerste gevoel zei ja, meteen gevolgd door een nee, of toch weer wel. Mijn twijfel komt voort uit het feit dat een beslissingsproces voor een baan een ander proces is dan voor een aankoop van een product of dienst.

Het eerste gevoel van: ja komt voort uit het feit dat er heel veel vacatures bekeken worden op corporate recruitmentsites, waar weinig conversie op zit. De vraag die dan gesteld moet worden is: waarom? Is dit omdat de site slecht is? Het sollicitatie-proces niet uitnodigt tot solliciteren (teveel velden, slecht verstopte sollicitatieknop, etc) of omdat de vacature toch niet aansprak?

Vanwege het feit dat veel sites nog voor veel verbetering vatbaar zijn zal het eerste regelmatig voorkomen. Dan kan retargeting heel erg handig zijn. Indien het tweede het geval is, de vacature is niet interessant, is het weggegooid geld. Hoewel je natuurlijk niet specifiek die ene vacature hoeft te tonen, maar ook gerelateerde vacatures in een advertentie onder de aandacht kan brengen.

Liggen er recruitment mogelijkheden bij retargeting? Misschien wel, er is zoals altijd maar één manier om erachter te komen: testen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


468 views | Reageer (3 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën