Al eerder schreef ik iets over wat we van Farmville kunnen leren. Inmiddels zijn we een 4 tal maanden verder en heb ik weer enkele lessen getrokken uit dit spelletje. Lessen die toepasbaar zijn voor bijvoorbeeld recruitmentsites.

Farmville kampt momenteel namelijk met een ‘saaiheidsfactor’. Veel mensen haken af, logisch, want het is niet meer spannend. Het nieuwe is er een beetje van af en de inhoud is heel beperkt. Farmville komt dus elke keer met nieuwe dingen om het leuk te houden.

Die dingen zijn heel eenvoudig, van ‘samen’ een nieuwe schuur opzetten tot ‘samen’ voor een groter geheel binnen een hele beperkte tijd gewassen zaaien en oogsten.

Opvallend daarbij is hoe snel de spelers het oppakken en hoe fanatiek men de eerste week is en hoe snel daarna dat aanvankelijke enthousiasme weer wegebt. Het is namelijk heel even leuk. De eerste ‘barn raisings’ waren enkel klikken, 10 buren in 3 dagen was genoeg. De huidige uitbreidingen moeten gedaan worden door een hele reeks goederen van buren te krijgen. Ook dat begint aanvankelijk snel en de eerste uitbreiding hebben de meeste snel voor elkaar. Inmiddels gaan er weken overheen om je paardenstal weer iets uit te breiden.

De introductie echter van de farmers market is niet zo heel positief ontvangen over het algemeen. Het was wat ingewikkeld, hoe werkte het nu? Wat deed het? Hoe kon je er nu iets mee? Het is/was niet heel duidelijk en daarmee zie je bijna niemand die er iets mee doet.

De lessen

De lessen die ik hieruit trek zijn als volgt.

  1. We willen steeds iets nieuws. Er is een hele korte aandachtsspanne, ongeacht of iets nu heel leuk is of niet.
  2. Het moet dan wel nieuw zijn, maar niet té nieuw. Dan moeten we na gaan denken en het hele idee is natuurlijk dat het handig, fijn en logisch is.
  3. Er bestaat misschien wel niet zoiets als ‘geweldig’, iets dat hele lange tijd leuk blijft. We nemen namelijk niet de tijd om iets ingewikkelds te begrijpen (online zeker niet) en daarmee kan men bijna niet boven het oppervlakkige gaan.

Websites moeten, om aantrekkelijk te blijven, continu vernieuwen. Leuke nieuwe dingen toevoegen, maar niet te nieuw of te ingewikkeld. Het moet steeds in het verlengde liggen van wat er al was en in de vorm waar het in zat. Een radicaal nieuwe site, ook bijvoorbeeld een jobboard, wordt door terugkerende bezoekers niet op prijs gesteld.

Voor werkenbij sites valt dit natuurlijk relatief mee, aangezien deze een relatief lage terugkerende bezoekersschare hebben. Hierbij is het dus verstandig om niet teveel af te wijken van het standaard werk dat online te vinden is qua look-en-feel en gebruik. Geen ingewikkelde tools, geen vreemde registratieprocessen, gewoon zoals we gewend zijn bij b.v. webwinkels en andere sites.

Als je een talentpool achtige omgeving optuigt is het belangrijk steeds te vernieuwen. Elke paar maanden iets nieuws, leuks te doen, maar wel heel dicht bij het origineel te blijven.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


394 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën