Afgelopen week schreef ik al een stukje dat mobiel solliciteren voorlopig nog niet echt van de grond komt in Nederland op basis van de gegevens van de eerste 3 maanden die Deloitte nu een mobiele app heeft.

De reden dat het nog niet werkt is eigenlijk best logisch en heeft twee hoofdredenen. Ten eerste moet elke organisatie zich afvragen of een applicatie wel handig is of dat je gewoon moet zorgen dat je ‘in the cloud’ (gewoon je normale site) mobiel toegankelijk moet maken. Ik schreef hier eerder al een stuk over. Applicaties lijken nu nog interessant, maar uiteindelijk zal het meeste toch gewoon in de browser gaan. De tweede reden is zo mogelijk nog eenvoudiger: toegevoegde waarde.

Al jaren ben ik een zeer kritisch t.o.v. alle ontwikkelingen op het gebied van mobiel internet en met name mobiele werving. Zelf gebruik ik mobiel internet veel en fanatiek en het heeft zeker in bepaalde gevallen een toegevoegde waarde. Heerlijk even het laatste nieuws op nu.nl of nusport bijlezen in de bus terug naar huis. Twitteren is natuurlijk ook een typische mobiele bezigheid als tijdverdrijf. Aandelenkoersen zijn ook zoiets dat je graag altijd kan controleren en de mobiele versie van Alex om eventueel in te springen op ontwikkelingen gebruik ik ook regelmatig.

Maar wat is de toegevoegde waarde van mobiel in werving? Op dit moment eenvoudig weg nog (bijna) niets. Dus zullen gewone gebruikers het niet gebruiken. Toch komen er wel mogelijkheden. Bijvoorbeeld met QR codes bij advertenties, even snel inscannen en opslaan op je mobiel of doorsturen naar je mail. Helaas zijn deze mobiele barcodes nog lang niet zo bekend als we zouden willen, maar daar ligt zeker toekomst.

De andere toegevoegde waarde ligt in locatie gebaseerd. Als een applicatie bijvoorbeeld mij kan aangeven dat ik 25% van mijn tijd gemiddeld op plek X doorbreng en daar nu een functie is die voldoet aan mijn criteria kan dat heel interessant zijn. Ook bijvoorbeeld als het de routeinformatie in kaart brengt en iets dichter bij huis vindt. Hiervoor moeten echter een aantal grote hobbels genomen worden. De eerste is een ‘always on’ GPS. Net als we nu al always on internet hebben moet dat ook met onze locatie gebeuren voordat we dit kunnen toepassen. Natuurlijk zullen daar veel privacy issues eerst gaan spelen voordat dit er door is, maar het zal gebeuren. Een ander probleem is dat de batterijduur van de mobiele telefoons dan een stuk beter moet worden, want daar zit ook een groot probleem als je GPS altijd aan gaat staan.

Dan komen we dus op location based services voor recruitment, daar kan toegevoegde waarde liggen. Op Marketingfacts staat een goed artikel over de markt en de spelers in deze markt. Er zijn een aantal grote spelers al en de financiering van veel spelers is enorm. Heeft het ‘bekende’ foursquare (20.000 gebruikers in Nederland) 1,35 miloen dollar funding gekregen, where.com heeft 18,5 miljoen dollar en mytown zelfs 29,5 miljoen dollar aan funding.

Dit zijn dus spelers en ontwikkelingen om in de gaten te houden als het gaat om mobile recruitment. Verder houd ik me er voorlopig nog even ver van, de toegevoegde waarde voor de baanzoeker is er gewoon nog niet. Wel zou ik overigens zorgen dat je recruitmentsites mobiel toegankelijk zijn, als is het maar omdat de sollicitant even snel nog de vacaturetekst na wil lezen als hij zit te wachten, het adres wil controleren of een foto van de recruiter wil zien om zo een goede indruk te maken en de persoon meteen te herkennen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


411 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn