Onlangs las ik het bericht Slim personeelsbeleid waarin wordt gesteld dat je personeel zou kunnen of moeten selecteren op basis van twitter en de hoeveelheid volgers. Zo wordt er een fantastisch voorbeeld geschetst van een man met 700.000 volgers. Toen deze man zijn volgers een link naar een game Tweete om te testen, schoten de verkopen uiteindelijk daarna hard omhoog. Zo wil elke ondernemer natuurlijk wel zijn mensen kunnen vinden en aannemen, maar is dit in de praktijk ook haalbaar?

In principe moet dit natuurlijk kunnen. Iemand met een dergelijk aantal volgers heeft gewoon invloed op de markt zolang die volgers volgen om de content en niet om ‘maar te volgen’. Helaas heb je die er natuurlijk ook bij zitten als die maar niet de meerderheid vormen.

Realiteit

Wanneer je echt kijkt naar toptalent en ervan uitgaat dat die ook allemaal gebruik maken van Social Media zou dit zeker een goeie of slimme qualifyer kunnen zijn voor het aannemen van personeel. Kijk bijvoorbeeld naar Jeremiah Owyang van de Altimeter Group, iemand met veel invloed op zijn volgers op het gebied van de Social Media en aanverwante markt. Of kijk naar Gordon Lokenberg of Jeroen Kneppers, de übertwitteraars van eigen bodem, die aardig wat invloed hebben op hun netwerk van volgers en de Nederlandse markt op het gebied van Mobile Marketing, Google optimalisatie en e-Recruitment. Zo zijn er natuurlijk nog meer te bedenken. Maar zelfs Gordon of Jeremiah hebben nog geen 700.000 volgers. Nog niet eens 1/10e daarvan. Wat overigens nog niet wil zeggen dat hun netwerk niet groot genoeg is.

Misschien wat vroeg

Verder is de realiteit ook nog niet zover dat al het toptalent een twitter of social media profiel heeft en dat vervolgens ook op de juiste manier in gebruik heeft. En dan dus met nadruk op ‘al’. Puur selecteren op twitter lijkt me dus wat overmoedig en zal een hoop ander talent wat eveneens goed is, of zelfs uitstekend, op dit moment nog uitsluiten. Een dergelijk selectiecriterium zal momenteel waarschijnlijk al snel moeten resulteren in het aanpassen van je search.

Voordelen

De voordelen van toptalent met veel twittervolgers, of moet ik zeggen ‘twoptalent’, maar dat klinkt toch niet zo lekker, is de directe invloed die ze hebben. Dit kan op verschillende gebieden tot uiting komen. Zo kan hun invloed direct tot uiting komen in additionele of verhoogde verkopen zoals bewezen in het artikel, maar ook op het gebied van personeel. Door positief over een bedrijfscultuur te tweeten of anderszins via Social Media te communiceren kunnen topkandidaten meer geïnteresseerd raken om voor een onderneming te komen werken. Wij hebben er zelf in ieder geval nog niet op geselecteerd als vereiste, al zou ik dat graag doen.

Tevens kan het zijn dat een groot bereik onder volgers kan leiden tot meer product informatie of ideeën omtrent de te volgen koers van product ontwikkeling vanwege de ontvangen replies. En zo zijn er ongetwijfeld nog meer te verzinnen.

Twitter als personeelsbeleid

Wanneer de combinatie in een kandidaat moeilijk te vinden is, is het altijd nog mogelijk de twitteraar zelf te creëren. Want wat let je om in je personeelsbeleid te stellen dat medewerkers gebruik moeten maken van twitter. Tuurlijk je kan het niet verplichten. Zie de discussie die van de Haterd onlangs had in zijn artikel Linkedin verplicht voor een recruiter, maar als je het in je personeelsbeleid opneemt en de kandidaat in kwestie wil zich niet aan het beleid conformeren zal je hem niet aannemen. Maar het blijft ingewikkeld, want hoeveel volgers iemand gaat krijgen blijft van te voren moeilijk in te schatten.

Als ik kijk naar onze eigen situatie bij PeopleXS dan zouden goeie kandidaten met een twitter of social media presence de voorkeur krijgen boven dezelfde goeie kandidaten zonder die presence. Simpelweg omdat het om personen gaat die onze visie t.a.v. techniek en gebruik van nieuwe media kanalen binnen het vakgebied niet alleen delen, beter nog, zij voeren hem ook uit op die manier. De praktijk blijkt voor ons alleen dat nog niet iedereen met de wereld wil communiceren. Sommigen mensen hechten erg veel waarde aan hun privacy, waar ik begrip voor kan hebben natuurlijk. Dus verplicht personeelsbeleid zie ik het nog niet worden. Lang niet iedereen binnen PeopleXS gebruikt twitter voor de buitenwacht. Het hele team is wel aangesloten op yammer, zeg maar onze interne twitter tool om op de hoogte te blijven van elkaars activiteiten. Iets dat overigens erg goed werkt.

Slim idee

Een slim idee? Ja, dat vind ik het zeker wel. Alleen de tijd zal nog moeten bewijzen dat toptalent ook echt volop gebruik maakt van twitterfeeds om het grote publiek enthousiast te maken over producten, informatie, bedrijven, banen en andere zaken. Ik geloof er dus zeker wel in en zie genoeg voorbeelden om me heen die al effectief kunnen zijn. Om het nu een make/or break te maken op het gebied van personeelsbeleid en selectiecriteria vind ik nog wat aan de vroege kant. Als bedrijf zet je wel een vooruitstrevend statement neer wanneer je het wel doet, maar de perfecte combinatie van toptalent en toptwitteraar wordt naar mijn mening moeilijker om te vinden, in een toch al moeilijke markt. Wanneer je die kandidaat wel vind zou ik hem of haar zeker aannemen.

Over de Auteur

Eelco Scheltinga Eelco is mede-oprichter van het in 1999 gestarte PeopleXS. PeopleXS is een on-demand applicant tracking & talent management system wat binnen de standaard volledig flexibel ingericht kan worden. Co-creation met de klant is een speerpunt in de ontwikkeling van het product. Eelco heeft een brede ervaring opgedaan als COO & Consultant bij het oplossen van recruitment vraagstukken en het neerzetten van een gedegen oplossingen op dit gebied. Momenteel houdt hij zich, naast zijn verantwoordelijkheid als CFO, bezig met creatieve oplossingen binnen talent management en is zeer geintresseerd in 'Social Recruiting' en persoonlijke ontwikkeling.


877 views | Reageer (6 reacties)
  • Paul van oosterhout

    Het kan ronduit gevaarlijk zijn om dit te doen omdat je de informatie stroom over je merk en bedrijf wel wil stimuleren maar ook reguleren. overigens mag het niet als selectietool gebruikt worden, dat is discrimineren en staat los van de invulling van een functie of vereiste competenties, Tenzij je dit in een functieprofiel opneemt.
    Ik wil overigens wel twitteren maar dan ga je ook betalen, per tweet betalen ;p)

  • @eelcoscheltinga de grote vraag is: wat zeggen Twittervolgers over iemand. Zoals @indirareynaart net op Twitter al zei: niet veel over de kwaliteiten van een persoon. Het zegt wel iets over zijn of haar marketing potentieel, immers, de 700.000 volgers bieden een enorm potentieel, net als de paar duizend van Gordon bijvoorbeeld.

    Wel moet je natuurlijk duidelijk weten of het ook doelgroep is en hoe de interactie met die doelgroep is.

    Voor mij zegt het aantal volgers wel iets over hoe interessant deze persoon is of in ieder geval hoe interessant deze persoon tweet. Het heeft ook een beetje met de diversiteit van de persoon te maken, hoewel dat zowel positief als negatief is. Ik heb volgers vanuit recruitment perspectief, vanuit personal brand.nl, vanuit werken nieuwe stijl, vanuit mijn wielrenpassie, maar daardoor haken er ook weer veel mensen af omdat er ook veel tweets bij zitten die niet relevant zijn voor bepaalde groepen.

    Dus wat zegt het? Het geeft iets aan over het marketing potentieel van zo'n medewerker en mogelijk ook over het probleem oplossend vermogen. Toen ik gisteren een mindmap app zocht, binnen 10 minuten meer dan 10 suggesties. Programmeurs met problemen kunnen zo ook werken. MIT geeft niet voor niets aan dat mensen met een groot digitaal netwerk 7% effectiever zijn dan hun collega's. Toch moeten we wel stellen dat het een pré is, geen vereiste. Bij inhoudelijk gelijke geschiktheid kan het een voordeel zijn.

  • @Bas @indirareynaert dat was nou precies mijn punt met de 2e paragraaf. Het aantal volgers zegt niet direct iets over de twitteraar. Mits zij hem volgen op inhoud. Wanneer een dergelijk persoon echt om de inhoud wordt gevolgd heeft hij invloed, anders niet. Zie ook het voorbeeld verderop in het artikel met Jeremiah Owyang. Ik denk dat hij zeker op inhoud wordt gevolgd. Tuurlijk er zitten ook automatische volgers bij ongetwijfeld.

  • English version now also on http://www.peoplexs.com/communities/en/blogs/hr

  • @Paul: waarom is het tegen de wet? Waarom is dat discrimeneren? Dat begrijp ik niet.

  • Pingback: Tweets die vermelden Twitter als selectiecriterium in het personeelsbeleid. | RecTec -- Topsy.com()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën