Onzichtbaar is goed

Door Bas van de Haterd op 26-05-2010 08:11.

In Nederland blijkt 4 op de 10 mensen van mening dat we de waterschappen kunnen afschaffen. Een interessante gedachte waar ik ook lang mee speelde, immers, wat doen ze nu echt? Tot ik mijn broer (hydroloog) daarover sprak en die zei: hoezo? Omdat ze hun werk goed doen? Wanneer hebben we voor het laatste grote overstromingen gehad? Een dijkdoorbraak is een drama, wat ook aangeeft hoe zelden dit voorkomt. Het drinkwater is in Nederland goed geregeld, de waterschappen hoor je niets van omdat ze hun werk goed doen.

Toen moest ik terugdenken aan de woorden van een jonge CEO van een gaming bedrijf. Hij was er even een aantal maanden tussenuit geweest omdat hij zijn studie toch wilde afronden. “Het beste besluit ooit” zo stelde hij. “Ik werd namelijk ineens gemist toen ik er niet was. Normaal geloof ik in onzichtbaar management, ik zorg dat de echte talenten bij ons bedrijf hun werk goed kunnen doen. Daardoor vragen velen zich echter af wat ik nu doe. Nu weten ze het, alles dat mis ging in mijn absentie.”

In veel gevallen hebben we rampen of drama’s of in ieder geval bijna drama’s nodig om de waarde ergens van in te zien. Stel dat iemand 3 maanden voor 11 september een wet had ingesteld dat alle vliegtuigdeuren van staal moesten zijn en niet open konden. Niemand had deze man dan geprezen voor zijn heldendaden, die duizenden levens gered zouden hebben.

Zo is het soms ook bij bedrijven. Soms zijn onzichtbare afdelingen wel heel erg nuttig, omdat ze onzichtbaar zijn. Immers zijn er functies die pas nuttig worden als de hel losbreekt. De beste crisis communicatie manager is er één die nooit op TV komt, omdat elke crisis vroegtijdig wordt afgewend.

Natuurlijk is het voor deze mensen belangrijk zichzelf soms toch te tonen, personal branding noemen we dat. Een twitter account (al dan niet intern) of blog (ook mogelijk intern) met zaken die iemand doet kunnen heel erg handig zijn om te informeren en draagvlak te bouwen. Opgepast moet echter worden voor de politieke valkuil om in de drang naar profileren achter elke media hype aan te lopen om je maar vooral te profileren.

Het feit dat iemand of een afdeling binnen het bedrijf onzichtbaar is, wil niet per definitie zeggen dat ze geen goed werk doen. Dat kan natuurlijk wel, maar dat is niet altijd zo. Dat wil niet zeggen dat het soms niet beter kan, zoals ook bij de waterschappen het geval is (er kan veel gestroomlijnd worden), maar ik ben blij dat ze niet achter elke hype aanlopen en hun werk goed doen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


566 views | Reageer (1 reacties)
  • Arno

    Duidelijk artikel van Trouw over waterschappen: http://www.trouw.nl/groen/article1898049.ece/Ve
    Wat mij betreft is er wel een discussie of waterschappen een eigen bestuurslaag moeten hebben (net als provincies). Alternatief is aansluiten bij een ministerie (Vrom).


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën