Op recruitmentmatters stond recent al een goed stuk over de vraag: waarom mobile recruitment? Iedereen valt over zich heen, mobile is hot, maar ook in recruitment? Ik heb al jaren mijn twijfels, niet over mobiel, wel over de recruitment toepassingen. Mobiel en recruitment worden pas een goede match in mijn optiek wanneer de mogelijkheden van mobiel de gebruiker op dit gebied gaan ondersteunen. Bijvoorbeeld door het in kaart te brengen van iemands reisgedrag en passende vacatures aan te bieden op basis daarvan. Dan moeten we wel eerst het hele systeem zoals het nu werkt herbouwen, voorlopig nog een stap te ver.

Toch experimenteren verschillende partijen met mobiel recruitment, waaronder Deloitte met de Shakeyourjob applicatie. Deze applicatie is sinds februari van dit jaar live, dus ik heb wat cijfers gevraagd over het succes.

In totaal is de Deloitte app zo’n 1.500 keer gedownload. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat geen slecht getal vind, aangezien hij enkel op de iPhone beschikbaar is (geen Android, geen Nokia), maar dat het getal op zich natuurlijk niet heel veel zegt. Immers gaat het er om hoeveel mensen daarvan doelgroep waren en hoeveel sollicitaties er waren.

Het aantal serieuze sollicitaties is nul. De ontvangen sollicitaties waren van geïnteresseerden uit de markt die de applicatie wilde testen.

Wel heeft deze move van Deloitte ze veel media aandacht opgeleverd, ook in de studenten doelgroep die voor hen erg belangrijk is. Vanuit die optiek is de actie dus geslaagd. Aangezien doorgaans enkel de first mover dergelijke aandacht krijgt lijkt het me voor de meeste andere partijen dus niet interessant er nu alsnog in te springen.

Mobiel recruitment? Voorlopig zou ik er dus niet aan beginnen. Zolang het geen toegevoegde waarde biedt voor de baanzoeker, en dat doet het voorlopig nog niet, zal het rendement bijzonder laag blijven vrees ik.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


462 views | Reageer (4 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën