Kan ik objectief een boekrecensie schrijven over Connect! van Menno Lanting? Het is immers een boek dat op een aantal gebieden raakvlakken heeft met mijn eigen boek: Werken Nieuwe Stijl, hoewel het werkveld dat Lanting beschrijft breder is. Om die reden heb ik ook mijn mening over Dik Bijl’s Aan de slag met het nieuwe werken en Roland Hameteman’s klein receptenboek voor mij gehouden. Immers, elke kritiek zal worden afgedaan als ‘de concurrent afzeiken’ en een geen enkel boek is zo goed dat het kritiekloos is. Het is immers een boek, geen op maat geschreven adviestraject.

Het was echter Menno Lanting zelf die mij de vrijheid gaf om het wel te schrijven, toen hij stelde: het is bijna onmogelijk om, zeker over deze onderwerpen, een neutrale goede recensie te schrijven. Dus bij deze ga ik proberen om zo objectief mogelijk (dus volledig subjectief) een recensie van Connect! te schrijven.

De bedoeling

Laat ik beginnen te stellen dat ik vind dat je een recensie moet schrijven vanuit de bedoeling van de auteur. De verwachting die een auteur op basis van wat hij of zij stelt in de ondertitel en het voorwoord moet het uitgangspunt zijn van je recensie. Kritieken als ‘het is niet visionair genoeg’ als in het voorwoord staat dat de auteur een beeld wil scheppen van de huidige ontwikkelingen gaan wat mij betreft altijd hun doel voorbij.

Lanting geeft in de ondertitel van het boek aan: de impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap. Verder geeft Lanting in zijn inleiding aan dat het boek niet bedoeld is voor de doorgewinterde gebruiker in sociale media (waar ik mezelf toe reken), maar de professional, manager, leider en ondernemer die kansen ziet, maar nog niet weet hoe. Ik moet dus niet mijzelf als meetlat nemen, wat lastig is, maar wel het uitgangspunt moet zijn.

De cases

Het boek heeft een vergelijkbare vorm als Werken Nieuwe Stijl, namelijk gebaseerd op cases en interviews, maar geen boek vol met cases en interviews. Wat ik bedoel is dat Lanting, net als mij, de stijl heeft aangehouden waar ik Malcom Gladwell heer en meester in vind. Hij heeft op basis van informatie, onderzoeken en interviews een boek geschreven. Geen verzameling van die informatie, maar uit die informatie een verhaal gehaald dat ondersteund wordt met interviews, met quotes en met onderzoeken. Een stijl waar ik, aangezien Gladwell mijn favoriete managementauteur is en ik zelf deze stijl dus ook gekozen heb, erg gelukkig mee ben.

Opvallend is wel dat de meeste cases in het boek grotere organisaties zijn. Dit terwijl Lanting zelf aangeeft dat de kleinere organisaties eigenlijk in een betere positie zijn om optimaal gebruik te maken van sociale netwerken. Wat mij betreft is het laatste waar en het feit dat er relatief weinig cases vanuit het MKB in zitten verwerkt een gemiste kans dus.

De impact van sociale netwerken

Lanting geeft in Connect! goed weer wat de impact van sociale netwerken op de verschillende aspecten van het bedrijfsleven zijn. Hij stelt dat niet alleen recruitment en HR veranderen, zelfs niet alleen marketing, maar ook organisatiestructuren en business modellen. Ik betoog al jaren dat men naar het totaalplaatje moet kijken, dus ik kan het hier enkel mee eens zijn.

Wel valt het op dat de verschillende cases doorgaans slechts over één onderdeel gaan. Zo komt Deloitte aan het woord over hun recruitment strategie, maar het businessmodel aldaar of de organisatiestructuur is nog geheel traditioneel. UPC praat over webcare, maar hun HR en recruitmentbeleid is nog zeer traditioneel. Aegon bank komt aan het woord over klantenservice, maar ook enkel over dat stukje klantenservice.

De enige organisaties die breder zijn, zijn vaak de start-ups die er specifiek op gericht zijn. Het is opvallend hoe veel van deze organisaties zichzelf dus best goed vinden, maar als je het boek van Lanting als geheel neemt dus eigenlijk gewoon helemaal niet zo geweldig bezig zijn.

Tussen de regels door is ook goed te lezen dat Lanting lijkt te geloven dat veel grotere organisaties het zwaar zullen krijgen of om zullen vallen. Hoewel hij het niet met zoveel woorden zegt, geeft hij wel duidelijk aan dat kleinere bedrijven van nature een betere binding hebben met klanten, iets dat essentieel is in een Connected!wereld.

Leiderschap

De veranderingen van organisaties, organisatiestructuren, business modellen en daarmee dus ook HR en recruitment komt duidelijk naar voren in het boek. Voor mij tegenvallend was de leiderschapscomponent. Hoewel nieuw en ander leiderschap nodig is, zo betoogd hij, komt het niet veel verder dan dat er meer leiders nodig zijn. Dit viel mij tegen omdat ik in mijn research voor Werken Nieuwe Stijl ook niet verder kwam dan: er is leiderschap nodig, echt leiderschap…. en daar hield het een beetje op. Ik had dus, gezien de ondertitel, de hoop uit dit boek meer inzicht te halen hoe dit leiderschap te verwoorden. Ongetwijfeld ziet Lanting net als mij wel welke kant het op gaat, maar dit onder woorden brengen is mij in ieder geval nog nooit goed gelukt.

Gelukkig heb ik al vernomen dat het volgende boek van Lanting wel veel meer in in zal gaan op de leiderschapscomponent in deze nieuwe wereld.

Conclusie

Het boek is zeker voor de doelgroep het lezen waard. Een breed beeld van alle facetten rondom sociale media, weergeven op een prettig leesbare en goed onderbouwde manier. Het boek zit een beetje tussen het handboek communities van Erwin Blom en Werken Nieuwe Stijl in qua werkveld. Voor wie meer inzicht wil in het leiderschapsgebeuren in sociale media kan beter wachten op het volgende boek van Lanting, voor wie nu vast wil weten wat de impact is op de business is Connect! een aanrader.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl

891 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën