Recent kreeg ik van een journalist de vraag welke bedrijven ik zou omschrijven als zeer succesvol met recruitment via social media. In eerste instantie denk je meteen aan de grote partijen die iets doen, zoals bijvoorbeeld Deloitte vanwege hun site. De vraag is, hoe succesvol is het. Immers gaf Deloitte maanden na dato aan op een congres nog geen hire via Twitter gerealiseerd te hebben.

Dat in tegenstelling tot b.v. Energize die in no time alle vacatures vervulden met hun Twilliciteren op Twacatures actie. Hetzelfde geldt voor Multiscope die een vergelijkbare actie heeft (zoals John Kivit (directeur Multiscope) zelf zegt, goed gejat van Energize). Ook daar was het rendement direct duidelijk.

Tevens heeft de wervingsactie van de politie duidelijk succes gehad. Ook een voorbeeld hoe het kan, maar in het geval van de politie met inzet van offline middelen (posters op scholen).

Een andere partij die zeer veel haalt uit de netwerken van medewerkers, met name omdat ze zo actief zijn in social media, is Efocus. Ook een niet al te groot bedrijf (geen corporate in ieder geval) dat werving organisatie breed heeft opgepakt.

Niet te vergeten is natuurlijk Rhinofly, HET social media bureau van Nederland met een arbeidsmarktspecialisatie, die bij zichzelf laten zien hoe succesvol het is. Niet dat elke functie automatisch vervuld wordt, maar ze halen wel heel erg veel goede mensen uit hun eigen netwerk, keer op keer op keer.

Kleine organisaties in het voordeel

Hoewel de journalist het natuurlijk vervelend vond dat ik het zei, zijn de kleine organisaties in het voordeel als het gaat om werven via sociale media. Dat zijn geen klinkende namen om in de krant te zetten, maar de positieve effecten zijn daar veel duidelijker. Dat wil niet zeggen dat grote bedrijven er niets mee kunnen, zo bewees b.v. Dirk van der Broek ook afgelopen zomer, maar als ik alle succesverhalen analyseer is de conclusie voor mij wel duidelijk. Kleine bedrijven zijn in het voordeel.

De reden hiervan is denk ik omdat bij kleinere bedrijven het meer in de genen zit. Er zitten daar minder mensen die zich willen verstoppen, zoals bij grote organisaties. Men is ook minder angstig om zich te begeven op social media, want er zijn veel minder regels en procedures. De kern van social media is natuurlijk sociaal zijn, anders is het gewoon media. Sociaal kan je niet zijn met regels en procedures, sociaal ben je als mens.

Daarnaast is de vraag: wie willen mensen nu eigenlijk volgen op Twitter. Is dat de recruiter van een bedrijf of zijn dat de vakgenoten? In veel gevallen gebruiken de rercuiters inmiddels de social media wel, maar er zijn nog niet zoveel Twitterende partners van accountants- of advocatenkantoren. Dat zijn echter de mensen die studenten willen volgen. Er zijn nog niet zo heel veel CEO’s van grote bedrijven, of business directeuren op twitter, maar ook dat zijn de mensen die men wil volgen.

Organisatie breed

Door social media wordt het steeds belangrijker dat werving organisatie breed wordt opgepakt. Kleine organisaties zijn hierbij in het voordeel, maar dat wil niet zeggen dat de grotere partijen het niet ook zouden kunnen. Echter is het wel belangrijk dat het dus in de volle breedte wordt opgepakt. Een designer wil communiceren met andere designers, indien niet van jouw reclamebureau, dan wel van een ander. Een account manager is benieuwd naar andere vakgenoten, indien niet bij jouw bedrijf, dan wel bij een ander. Hogere directie functies zijn bijna altijd wel interessant, maar de recruiter is enkel interessant als je op zoek bent naar werk of voor andere recruiters. Met social media zou je juist ook de mensen willen bereiken die misschien niet nu al op zoek zijn, maar wel open staan voor een nieuwe baan. Werving is dus iets dat door de hele organisatie geleefd moet worden, aangezien mensen nog steeds het verschil maken in bedrijven.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


2.601 views | Reageer (2 reacties)
  • Inmiddels zijn er wel hires via Twitter binnen De reden waarom wij (oa…) een Twitterstream op onze site hebben is dat we transparant willen zijn en willen laten zien waar we intern mee bezig zijn. Daarmee hebben we gelukkig wel veel succes.
    Waarom vond de journalist het vervelend dat je zei dat kleinere organisaties succesvoller zijn?

  • Dank je voor je reactie. Elke journalist wil liever grote namen, dat verkoopt beter, daar kunnen ze een beeld bij vormen. Elke journalist kent een sterk merk, de kleinere niche merken zoals Rhinofly, Energize en Multiscope zijn vele minder bekend, dus minder bemind. Waarom denk je dat grote bedrijven 80% van de media beheersen qua artikelen? Heeft niets met de inhoud of kwaliteit te maken hoor.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn