Goed geschreven!

Door Bas van de Haterd op 19-05-2010 08:14.

Soms kom je zomaar een vacature, of in dit geval een stage, tegen waarvan je denkt: goed geschreven, goed gedaan. Zo kreeg ik deze stage social media & community management bij Sanoma op marketingfacts Jobs tegen.

Wat maakt deze tekst nu zo goed in mijn optiek?

Hij lijkt duidelijk opgesteld door ‘de lijn’, niet een recruiter. Hij staat niet bol van de standaard termen, maar hij spreekt. Het begint bij de titel, social media & community management. Hoewel misschien erg lang is het duidelijk wat de stage inhoud. Dat is altijd een pré in een titel voor mij.

Het begint heel kort en krachtig met uitleg over het bedrijf. Als je bedrijf niet heel bekend is (en Sanoma is dat niet, maar de Donald Duck, Libelle en Viva wel) zou ik daar mee beginnen. Bekende bedrijven kunnen daarmee eindigen. Goed is dat dit heel kort is uitgelegd, in één zin, geen lange verhalen.

Daarna is het een typische ‘geek’ advertentie, waarin b.v. zaken worden gebruikt als #durftevragen. Niet twitteraars weten niet wat dit is, maar een twitteraar weet dat hij niet met iemand te maken heeft die social media moet werven, maar er zelf niet aan doet.

Vervolgens puntsgewijs werkzaamheden. Voor een markteer ideaal, die willen dingen puntsgewijs (ooit een powerpoint van een marketeer gezien, dan weet je hoe bulletpoint verliefd de meeste zijn).

Info over de stage periode, helder, duidelijk, incl. vergoeding vermeld.

Tot slot: je stuurt je motivatie en Linkedin profiel ter sollicitatie. Leuke touch, hoewel ik moet toegeven dat veel studenten nog geen Linkedin profiel hebben. Echter, de studenten die serieus met social media bezig zijn hebben er één of maken er snel één aan. Met het Twitter account van de hiring manager erbij, helemaal goed.

De afsluiter mag er ook wezen: Geef duidelijk aan waarom jij de perfecte kandidaat bent en zorg dat je opvalt!

Het is duidelijk wat men zoekt, niet iedereen hoeft te reageren. Een goede vacaturetekst werft namelijk niet alleen, maar selecteert ook meteen. Wervend en selecterend schrijven in één tekst is heel lastig, maar is in dit geval wat mij betreft perfect gelukt. Ik ben benieuwd wat recruiters hiervan vinden.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


667 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën