Met grote regelmaat probeer ik uit te leggen wat social media voor mij betekend, waarom ik er zo actief in ben en waarom ik mijn werk kan doen zoals ik het doe, mede door social media. De kern van alles is voor mij serendipiteit. Het was Boris Veldhuizen van Zanten van wie ik voor het eerst hier over hoorde, wat voor mij, achteraf, veel puzzelstukjes in elkaar liet vallen.

Serendipiteit is op zoek gaan naar de speld in de hooiberg om eruit te rollen met de prachtige dochter van de boer. Serendipiteit is ervoor zorgen dat de kans dat toeval je vind zo groot is dat toeval je altijd zal vinden.

Eén van de manieren waarop ik dat doe is door personal branding, social media, netwerken. Dat is allemaal één voor mij. Veel gesprekken aan gaan, veel mogelijkheden creëren dat het toeval me kan vinden. Als ik de vraag krijg: wat levert dat je nu op, die blogs, die social media en ik kom met voorbeelden hoor ik zeer vaak: ja, maar dat was toeval. Daar kan je geen bedrijf op bouwen. Toch is dat exact wat ik doe: zorgen dat toeval je altijd wel zal vinden. Dat is dus ook precies zoals social media voor werving zou moeten werken.

Toeval

Toeval bestaat niet… of alles is toeval. Hoe je er ook naar kijkt, je kan de kans dat een toevallige positieve gebeurtenis je bereikt wel vergroten. Mensen met een groot netwerk die overal aanwezig zijn hebben een veel grotere kans gevraagd te worden voor een klus dan mensen die nooit ergens hun gezicht laten zien. Of dat netwerk digitaal of in de fysieke wereld is, is van secundair belang. Een combinatie tussen beide is vaak het meest ideaal.

Social media

Social media creëren serendipiteit. Door social media neemt de kans toe dat toeval je vind. In mijn stukken over ROI op social media heb ik veel gesproken over het meten van het rendement op social media, dat erg lastig is. Natuurlijk moet je dingen meten, maar daarbij hanteert men doorgaans nog steeds de definitie van social media als media. Het gaat met name om het gebruik als ‘advertentiekanaal’ en voor de beste als ‘advertentiekanaal +’. Dit terwijl social media de kans op toeval vergroot. De kans om toevallig het toptalent binnen te halen bijvoorbeeld. De kwaliteit van de hires is bijna niet meetbaar, maar ook die zal naar verwachting toenemen door social media.

Open staan

Waar echter alles rondom ROI en social media en recruitment nog aan voorbij gaat is het tweede deel van serendipiteit. Het ‘om er vandoor te gaan met de prachtige boerendochter’. Belangrijk aan serendipiteit is dat je niet altijd vind wat je zoekt, niet altijd die speld in de hooiberg vind, maar soms veel interessantere zaken die je niet verwacht had.

Heel veel van de business die ik doe is ontstaan zonder dat ik dat ooit wilde. Ik had nooit de ambitie om een boek te schrijven over personal branding, maar door social media (een blogpost) en een offline meeting kwam ik co-auteur Huub van Zwieten tegen en van het een kwam het ander en daar was Personal Brand.nl.

Dat is iets wat vooral in recruitment nog heel erg beperkt wordt toegepast. Het open staan voor andere oplossingen dan het vinden van die ene persoon. Hoeveel business kan je eruit halen doordat je als recruiter in social media zit? Kan je je personele problemen misschien niet anders oplossen, bijvoorbeeld door iets als geheel uit te besteden aan een betere partij of met zelfstandigen samen te werken? Dat kan soms nog veel rendabeler zijn, maar daarvoor moet je natuurlijk wel een totaalbeeld hebben van de totale kosten van het aannemen van een medewerker (over een langere periode, dus incl. training, vertrek, nieuwe werving, etc).

Social media is het meeste waard als je open staat voor het onverwachte toeval. Als werknemers zich aandienen waarvoor je een functie kan creëren omdat het toevallig een top talent is die veel waarde kan toevoegen aan je bedrijf. Omdat je misschien een deel van je organisatie heel anders kan inrichten. Dat deel van social media in recruitment is nog het meest onderbelicht, maar wel het meest waardevol.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


822 views | Reageer (3 reacties)
  • Dit vind ik nou echt een heel erg interessante post! Ik begin zelf steeds meer er in te geloven dat als je inzet, enthousiasme en energie combineert, er hele leuke dingen/uitdagingen 'toevallig' op je pad komen.

    Het concept 'serendipiteit' geeft hier goede inhoud aan, gaaf om te ontdekken!

  • Pingback: Human resources of social capital? | RecTec()

  • Ik weet al heel lang dat (on)geluk te STUREN is. Maar via de Wet van Murphy, die in 2004 door 3 wetenschappers ( zie wikipedia ) in een formule werd gegoten kan ik het ook VERKLAREN. Zie de pdf-file op de website. Doe er je voordeel mee. Het is gratis.
    Wat mij betreft is de ROI van social media zeer groot, maar dit moet wel vertaald worden naar meer productie in de echte wereld. Ik hoop dat de “fight for every Inch”-site een bijdrage levert aan de verhoging van de productie. De wereld heeft het nodig.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën