Google is god, tenminste, als het gaat om verkeer naar een website. Al heel vaak wordt gezegd dat Google de dood zou zijn van de grote jobboards, immers, als iemand direct van Google naar een bedrijfssite gaat, waarom post je je vacature dan nog op Monsterboard bijvoorbeeld? Het aantal zoekopdrachten via Google in Nederland naar vacatures is inmiddels enorm, begin dit jaar 15.000.000 per maand.

Ter vergelijking: dit blog krijgt ongeveer 1/3 van zijn verkeer via Google. Alles volledig organisch, want ik adverteer niet voor RecTec. Hoe zou dat bij de grote jobboards zitten vroeg ik me af. Dus ik heb hen gevraagd wat het percentage Google verkeer is t.o.v. het totaal en…. antwoord gekregen.

De drie partijen die ik heb gevraagd zijn Monsterboard, Nationale Vacaturebank en StepStone. Dat ik deze drie heb gevraagd heeft niets te maken met gedegen onderzoek of zo, maar eenvoudigweg met het feit dat dergelijke cijfers doorgaans niet zomaar worden vrijgegeven. Vandaar dat ik bij de drie boards navraag heb gedaan waar ik mensen kende die bereid waren deze met mij te delen.

De cijfers tussen deze drie boards verschillen nogal. Het gaat hierbij, in alle drie de gevallen, om de hele SEM (Search Engine Marketing). Dus zowel de organische resultaten als de Google Adwords.

  • Monsterboard: ongeveer 30% van de totale traffic.
  • Nationale Vacaturebank: tussen de 12% en 15% van de totale traffic.
  • StepStone: ‘een 1 cijferig getal’, dus onder de 10%.

Opvallend is dat Monsterboard dus ongeveer 1/3 van het verkeer uit Google haalt, terwijl het relatief ook al heel erg veel direct verkeer heeft. Toch lijkt dit niet geheel onlogisch als ik b.v. zoek op Vacature Account Manager Amsterdam (de eerste functie die in me opkwam).

Op plek 7 staat monsterboard in de organische resultaten, op plaats 3 in de betaalde resultaten. NVB en StepSetone stana niet in de top 10. Opvallend is wel de geweldige SEO die Reed Business heeft weten te bewerkstelligen, maar dat is iets voor een ander artikel denk ik.

Vacature developer Utrecht dan: Monsterboard 5e organisch en 4e betaald (bedrijf eFocus op een 7e plek). Vacature online marketeer: Intermediair op 1, Monsterboard op 2 en 3 organisch, niemand in de betaalde resultaten (Bedrijf Tribal op een 4e plek).

Conclusie

Search Engine Marketing is zeker voor NVB en Monsterboard een hele belangrijke bron van traffic. Hoewel NVB aangeeft dat het de laatste 3 tot 5 jaar wel relatief iets minder is geworden, waarschijnlijk doordat men nu meer aan branding doet. Monsterboard lijkt het meest te profiteren van Google en heeft, ondanks zijn hoge naambekendheid toch relatief heel veel Google verkeer. Daarvan zal echter ook een behoorlijk deel via de betaalde resultaten komen, want ook daar investeert Monsterboard nog steeds goed in gezien de positie van de adwords op de bovengenoemde zoekopdrachten.

In alle drie de random zoekopdrachten stonden gewone bedrijven in de top 10 resultaten komen, wat aangeeft dat in tegenstelling tot een tijdje geleden veel bedrijven hier serieus mee bezig zijn. Tevens hebben bedrijven veel kansen door Google Social Search. Voorlopig is Google nog een goede vriend van de jobboards en bewijzen de boards die veel investeren in SEO het rendement hiervan. De toekomst zal uitwijzen of dit zo blijft.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


845 views | Reageer (8 reacties)
  • Edwin (ex-Google)

    Wat zegt dit? Het lijkt alsof jij het goed vindt dat Monsterboard zo'n hoog percentage van haar bezoek via Google krijgt. In mijn ogen gaat het om het absolute aantal bezoekers dat een site krijgt gecombineerd met een zo laag mogelijk percentage traffic via andere sites. Zoveel mogelijk bezoek dat zonder omwegen naar je winkeltje komt. Dat zegt wat over kracht. Google traffic is heroine waar duizenden sites van afhankelijk zijn en de enige die hier echt invloed op heeft is Google zelf.

  • Edwin, het feit dat je ex-google achter je naam zet doet mij vermoeden dat je wat issues met google hebt. Het feit dat je zo min mogelijk traffic van andere sites wilt vind ik heel, heel vreemd. Dat gaat volledig tegen alles van het internet in, namelijk interlinken. Dan zou je dus juist alles zelf moeten willen doen en volgens mij bewijst het internet (en google) dat je dat dus niet moet willen. Zoveel mogelijk direct verkeer? Ja, net als zoveel mogelijk via google, via sociale netwerken, etc. Volgens mij moet je gewoon optimaal gebruik maken van alle kanalen.

    Ik denk dat Monsterboard goed gebruik maakt van Google ja, net als NVB. Het percentage verschil verbaasd me, maar de één is niet beter dan de ander. Ik verwacht dat veel van het verschil komt uit de betaalde resultaten, maar dat kan ik niet staven. Ik geloof alleen absoluut niet dat je moet streven naar een zo laag mogelijk percentage van andere sites, dat zou het weggooien van traffic zijn.

  • Hallo Bas,

    in dit geval ben ik het voor een groot gedeelte met je eens. Zoveel mogelijk traffic naar je website halen, ongeacht waar het vandaan komt. Dat is inderdaad wat je wilt.

    Maar, is het zo dat je het wel overal vandaan wilt krijgen? Als ik mag kiezen tussen 1.000 bezoeken in totaal waarvan er bijv. 999 via Google komen OF tussen 1.000 bezoeken waarvan er 500 direct en 500 via Google, dan kies ik DIRECT de 1.000 bezoeken waarbij er 500 direct zijn gekomen.

    Ik denk ook dat dat is wat Edwin probeert te zeggen. Van het bezoek wat je krijgt, wil je een zo hoog mogelijk percentage direct verkeer. Dat betekent dat de bezoekers jou (als naam, icoon o.i.d.) al kennen, dat heeft mijn inziens zeker meerwaarde. Zou ik echter mogen kiezen tussen het volgende voorbeeld 10.000 bezoeken waarvan 8.000 via Google of 1.000 bezoeken waarvan 999 direct, dan kies ik natuurlijk ook de 10.000 bezoeken.

    Vraag is mijn inziens dan ook iets groter(of eigenlijk anders) dan alleen:”Hoeveel procent van het totale aantal bezoekers komt er via Google?”

  • Ook dat is een vraag. Want één van de belangrijkste zoektermen waarop men op rectec komt is… rectec of rectec.nl De meeste mensen weten bijvoorbeeld niet het verschil tussen de zoekbalk en de adresblak.

    Verder moet je je afvragen of direct verkeer zo handig is. Ik hoop de meeste mensen via mijn RSS feed of e-mail's te krijgen, die blijven namelijk makkelijker benaderbaar. Dus nee, ik zou niet zo snel kiezen voor direct verkeer. Ook zou je moeten doormeten welke bron het hoogste bounce percentage heeft (hoeveel klikken weg na de eerste pagina). Ik kan me goed indenken dat op een board een google bezoeker direct op een vacature komt en solliciteert of doorzoekt, terwijl een url intikker meteen wegklikt na de homepage als die niet meteen kan vinden wat hij/zij zoekt. Dus de assumpties dat bepaald verkeer beter is dan ander durf ik niet te maken zonder inzicht in de uitgebreide analytics van de boards.

  • martijnbetgem

    Leuk 'onderzoekje'! Het werd eens tijd dat 'gewone bedrijven' meer aandacht besteden aan SEO. Het is en blijft nog steeds de allergrootste provider, google.

    Het is gevonden of verslonden worden, het is en blijft werken. Telkens nieuwe tricks vinden om je concurrent te snel af te zijn.

    Fiscalio.nl heeft voornamelijk google bezoek en zo nu en dan een bezoeker via een partnersite.

  • marcelvandermeer

    @Bas ik mis een belangrijk punt in je conclusie. Het bewijst ook dat de kandidaat minder de jobboards rechtstreeks benaderd maar de zoekmachine gebruikt om zich te orienteren op de arbeidsmarkt. Bij klikwork hebben wij al deze stap ingezet wij adverteren niet meer op jobboards en krijgen zeer goede resultaten door SEM. Ook voor de werkenbij sites die we opzetten en beheren voor onze klanten werkt dit goed. Interessante ontwikkeling voor de toekomst en wat Google in petto heeft.

  • Pingback: Waarom onderzoeken niet werken | RecTec()

  • Het zo goed mogelijk kunnen zijn dat meer organisaties via SEM hun vacatures plaatsen en bijv Monsterboard en Stepstone links laten liggen. Dat hangt af in hoeverre de betreffende organisaties energie en middelen daarvoor willen inzetten en hoe sterk de positie blijft van de bovengenoemde vacature sites.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën