Universum onderzoekt al een aantal jaar de favoriete werkgevers onder verschillende groepen studenten in Nederland. Vandaag werden de prijzen wederom uitgereikt, helaas vanwege de recessie via een webcast en geen live event. Dit onderzoek, uitgevoerd onder 6.400 studenten, geeft inzicht in de bedrijven die studenten momenteel als meest attractief zien. Tevens geeft het inzicht in de veranderende voorkeuren qua arbeidsvoorwaarden en internationale verschillen. Daarover in een ander blog meer, maar nu de meest attractieve werkgevers van Nederland.

Economie studenten

In de categorie ‘business / commerce’ (economie studenten zullen we maar zeggen) is de grote winnaar dit jaar: Google!

Ze waren al nummer één wereldwijd, maar zijn nu in Nederland gestegen van plek 5 naar plek 1. Unilever is van plek 8 naar 2 en Heineken van 4 naar 3 gegaan. De hele top drie is dus veranderd, mogelijk mede ingegeven door de crisis. De oud nummer 1 (KLM) vinden we terug op plek 4. De Rabobank is van 2 naar 6 gegaan en de oud nummer 3 Shell is gedaald naar positie 11.

Hoge nieuwkomers in de top 50 zijn Endemol (13), BMW (14) en Adidas (15).

Financiële wereld

Opvallend is dat de banken die vorig jaar klappen kregen, Fortis (van 41 naar 86) en ABN AMRO (van 12 naar 24) dit jaar weer stijgen (naar respectievelijk 66 en 19). Rabobank, vorig jaar de stabiele partij onder de banken, daalt dus in aanzien onder studenten. ING daalt dit jaar van 12 naar 18.

Techniek studenten

Bij studenten techniek (engineering en IT) blijft Philips net als vorig jaar op 1. Een keurige tweede plek is er voor het rijk (zowel ministeries als uitvoeringsorganen), gevolgd door Google. Het rijk komt van plek vijf en Google van zeven. De oud nummer 2 (Shell) en 3 (TNO) zijn terug te vinden op plek 5 en 4.

Grote stijger is Microsoft, dat van 26 naar 10 gaat. Opvallend omdat Microsoft zelf stelt dat het in Nederland puur een marketing en sales organisatie is en geen techniek. Hoge nieuwe binnenkomers zijn BMW op 12 en het Wereld Natuurfonds op 14, Frieslandcampina op 22 en de Politie op 25.

De rabobank (van 47 naar 28) en Nestlé (van van 46 naar 29) zijn grote stijgers, DSM (van 4 naar 11) is een grote daler.

HR, Juridisch en kunst studenten

Eigenlijk de categorie overige studenten, maar dat staat zo lullig. Dus de juridische, ‘menselijke’ en vrije kunst studenten vallen onder deze categorie. Het Rijk heeft hier de eerste plek, na vorig jaar 2e geworden te zijn. De KLM is van plek 3 naar 2 gegaan en nieuw binnen op 3 is Endemol. Het Wereld Natuur Fonds is nieuw binnen op 4 en de politie heeft een keurige 9e plek gevonden, ook nieuw in de ranglijst. Hierbij moet wel gesteld worden dat de nummers 1 en 6 van vorig jaar twee ministeries waren, die nu allemaal zijn opgegaan in ‘het rijk’.

Grote dalers zijn L’Oreal (van 7 naar 14), Heineken (van 10 naar 17) en Nike (van 13 naar 22). Drie consumentenmerken dus.

De hele ranglijsten zijn hier te bekijken.

Opvallende zaken

Als ik nog verder door de ranglijsten loop zijn andere opvallende zaken (waarbij ik met name heb gekeken naar relatief kleine en onbekende partijen in die top 100):

  • IT bedrijf Ronald Berger op plek 55 bij business studenten
  • VODW op plek 73 bij business studenten (wel dalende)
  • Talent & Pro op plek 89 bij business studenten
  • Bijzonder genoeg geen enkel klein IT bedrijf in de top 100 bij techniek studenten (maar Ronald Berger dus wel bij business studenten)
  • Talent & Pro 41e bij de overige studenten
  • VODW 62e bij overige studenten

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


519 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën