Deeltijdwerk

Door Bas van de Haterd op 11-05-2010 08:05.

Deeltijdwerk, het blijft een heet hangijzer. Job Cohen stelde recent dat vrouwen meer en mannen minder moeten gaan werken. Leuke theorie (zoals wel vaker bij politici), maar in de praktijk blijkt dat deeltijdwerk niet leidt tot betere werk-privé verhoudingen.

Interessant in deze discussie is dan ook dat de belangrijkste reden om zelfstandig te worden voor de meeste mensen de flexibiliteit is. Het feit dat je zelf je werkuren kan bepalen. Velen werken vaak wel meer, maar hebben ook een betere werk-privé balans. Hoewel daarbij eerlijkheidshalve natuurlijk gesteld moet worden dat bij net zoveel mensen het ook weer doorslaat naar werk, omdat ze nu bang zijn voor hun inkomen.

De oplossing? Een grote mentaliteitsverandering die we Het Nieuwe Werken noemen. Afrekenen op basis van afspraken en niet o basis van gewerkte uren. Bij de Rabobank zien ze bijvoorbeeld mensen een uur meer werken en een uur meer vrije tijd hebben omdat ze gewoon twee uur minder reistijd hebben de dagen dat ze niet per sé op kantoor hoeven te zijn.

Voor recruiters is het belangrijk om te weten hoe de mentaliteit van het bedrijf nu echt is rondom deeltijd werk. Immers, iemand part-time aannemen zonder dat de mentaliteit is dat iemand echt part-time kan werken werkt meestal averechts.

Twee cases die ik recent hoorde. Bij één bedrijf (een groot IT adviesconcern) zei de sollicitant dat hij vier dagen wilde werken een pappa-dag wilde. De recruiter stelde dat dat best kon, maar dat hij dan 80% betaald kreeg en dezelfde eisen gesteld kreeg als de rest. Men was daar gewoon niet op ingericht. Door hier eerlijk over te zijn kon de man een eerlijke afweging maken, hij koost wel voor het bedrijf en heeft, toen het mogelijk was een dag extra kinderopvang te regelen, vervolgens gewoon vijf dagen gewerkt.

Een tweede bedrijf (een grote accountant) liepen sollicitant en recruiter door het pand. Tijdens het lopen vroeg de sollicitant of het eigenlijk mogelijk was om een mamma-dag te hebben. Volgens de recruiter wel, maar ze hoorde ondertussen ook een potentieel toekomstig collega zeggen: ‘oh, daar heb je d’r weer zo één’. De dame heeft niet voor het bedrijf gekozen, want ze geloofde niet dat het dus echt geaccepteerd was.

In Nederland moet het algemeen geaccepteerd zijn en er is veel vraag naar, maar in de praktijk zien we het nog maar heel beperkt dat het echt kan en bedrijven ook hun eisen verlagen aan mensen die minder werken. Openheid en eerlijkheid hierover zijn volgens mij belangrijker dan toch proberen iemand binnen te halen. Immers zijn de kosten voor een snel vertrek van een medewerker veel hoger dan het niet binnenhalen van een medewerker.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


301 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën