Nieuwe wet: groot probleem

Door Bas van de Haterd op 10-05-2010 07:53.

Al eerder schreven we hier over het feit dat de veranderde SPAM wetgeving een groot probleem was voor veel recruiters. In de praktijk trekken ze zich er geen bal van aan, maar officieel zijn heel wat recruiters tegenwoordig strafbaar bezig. Immers, je mag iemand niet benaderen zonder expliciete toestemming, wat een vervelende zaak is. Nu is er weer een stukje wetgeving dat aangepast gaat worden wat ook zeer grote gevolgen heeft voor de hele internetbranche en ook de recruitmentsector: de ‘cookie wetgeving’.

Marco Derksen schreef hierover al een goede blog met de inhoud van de verandering. Kort samengevat: je mag geen cookie meer plaatsen op iemands computer zonder expliciete toestemming. Dus elke keer dat je een cookie wilt plaatsen moet je officieel vragen: wil je dit? Nu vraagt u zich misschien af: wat is een cookie? Dat hebben wij toch niet met onze site? Bijna zeker van wel.

Wat is een cookie?

Een cookie is een heel klein bestandje dat je op een lokale computer plaatst om te herkennen dat deze persoon ergens al eerder is geweest. Dat lijkt misschien niet zo nuttig, maar je gebruikt bijvoorbeeld cookies als iemand meerdere schermen doorloopt. Of je inlogt of niet, als je van de ene naar de andere pagina gaat moet je weten dat het nog steeds dezelfde persoon is. Dat doe je door middel van een cookie.

Gebruikt uw site: deze vacatures heeft u eerder bekeken? Of heeft u een inschrijf- of sollicitatieformulier van meerdere pagina’s? Dan gebruik je cookies.

De implicatie

Als de wet doorgaat zoals hij er nu ligt moet je officieel bij elke cookie dus vragen: mogen we deze plaatsen? Waarbij de tekst ondubbelzinnig moet zijn (alsof een gebruiker begrijpt wat je doet) en er expliciet toestemming gegeven moet worden (dus door middel van een kruisje zetten). Dat laatste maakt het natuurlijk extreem onvriendelijk, immers, je moet steeds opnieuw, op elke site, aangeven dat je toestemming geeft.

Dit zal zonder meer tot gevolg hebben dat veel mensen afhaken, het niet begrijpen en stoppen met solliciteren. Ook is intelligente doelgroepbenadering, op basis van eerder gedrag, bijna niet meer werkbaar.

Natuurlijk wordt er ook her en der misbruik gemaakt van cookies, ik loop ze op mijn site wel eens door en zie dan sites cookies geven die echt niet nodig zijn. Echter is in dit geval vrouwe Justitia vrees ik erg blind voor de gevolgen. Laten we hopen dat de online branche dit wetsvoorstel aan weet te passen, anders mag elke recruiters in 2011 zijn website aanpassen met een hoop pop ups waarin toestemming wordt gevraagd.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


499 views | Reageer (1 reacties)
  • In dit stadium gaat het nog om een wetsvoorstel. Ik mag hopen dat het niet doorgaat!


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08landmacht_tram_03landmacht_tram_06

Categoriën