Social Media, we lezen er veel over, de nieuwe heilige graal, de huidige hype, een wereld veranderende ontwikkeling, de benamingen schieten te over. Veel voor- en tegenstanders, ook in de wereld van online recruitment.

De meeste mensen zien het inmiddels wel als een ‘game changer’. Laat ik mijn standpunt vooraf duidelijk maken: ik geloof dat de wereld fundamenteel veranderd door social media. De reden hiervoor is eenvoudig, historisch gezien zijn de laatste 50 jaar van massa media heel erg vreemd. Voor het eerst vertrouwen we mensen die we niet kennen (een advertentie op TV) meer dan mensen die we wel kennen. Dat is tegen onze natuur, maar het was makkelijk. Nu is de technologie zover dat we die boodschap over grote afstanden toch persoonlijk kunnen houden. Dat maakt social media zo belangrijk. Toch zijn veel bedrijven nog huiverig, want er zitten ook heel veel implicaties aan. Hoewel ik geloof dat als je nu nog moet beginnen met social media te omarmen je al achter loopt, is het ook niet zo dat die achterstand niet in te halen is. Een mogelijke eerste stap: begin intern.

Intern Social Media gebruik

Intern social media gebruik ligt dichter bij Het Nieuwe Werken dan bij recruitment, dat weet ik. Toch ga ik ook hier op RecTec over dit onderwerp spreken. De reden hiervoor is dat het ook voor recruitment doeleinden toegepast kan worden.

Een paar mooie cases over intern social media gebruik staan in deze blog van JungleMinds. Een aanvullende case die ik zelf enige tijd geleden tegen kwam was een Franse bank die door intern social media gebruik, in dit geval met name blogs, het interne e-mail verkeer met 80% had weten te reduceren.

Elke mail die namelijk naar meer dan 3 mensen ging werd voortaan als blog gepost. Er ging dan een notificatie naar de mensen die hem echt moesten lezen, maar geen CC’s meer. Elke persoon was zelf verantwoordelijk voor het op de hoogte blijven van de ontwikkelingen. Het was uiteraard mogelijk om alerts in te stellen op bepaalde termen (die werden b.v. ingezet op klantnamen of branches). Het voordeel: veel minder mail, veel betere discussies (geen reply to all onzin), geen informatie die in mailboxen gevangen zit en bij vertrek niet meer bereikbaar is en geen gedoe meer over mensen die zich ‘buitengesloten voelen’ omdat ze geen CC hebben gehad.

Social Media strategie

Zelf ben ik altijd benieuwd naar het interne social media gebruik als ik bij een bedrijf ben om een social media strategie op te zetten. Meestal is dit (bijna) nihil. Een gemiste kans want juist intern kan je mensen laten wennen aan het gebruik van deze technologieën en is het redelijk veilig experimenteren.

Daarnaast behoort intern social media gebruik wat mij betreft tot de social media strategie. Immers moeten alle medewerkers op de hoogte zijn van wat er gebeurt. Hoeveel handiger kan dat dan via social media. Wanneer deze ook nog eens afgeschermd zijn kan je helemaal veilig praten over zaken als ‘moeten we reageren op dit blog’ of ‘deze klant doet dit, wie stelt hem/haar op de hoogte’?

Recruitment implicaties

Op het gebied van recruitment zijn er denk ik een aantal implicaties. De eerste is het monitoren van de externe social media. Slechte reviews, slecht nieuws, klagende sollicitanten, vervelende ex-werknemers. Soms is het belangrijk om hier iets over te zeggen (soms ook niet, daar had Tim Ferris een goed verhaal over). Het is wel belangrijk om te weten wat er speelt. Eén persoon is echter niet in staat om alles bij te houden en dus kan je hier het beste gebruik maken van alle ogen en oren van het bedrijf. Natuurlijk ondersteund met tools als Clipit of Google Alerts.

Voor bureaus is het ook verstandig om bij te houden wat er bij klanten gebeurt. Ook dit is niet te doen voor enkele personen, maar ook hier kunnen we alle ogen en oren ingezet worden. Het signaleren van veranderingen, mensen die vertrekken, etc is vaak een heel belangrijk element bij werving. Dit proces verbeteren door intern het makkelijk te maken hier over te communiceren is dan zeer profijtelijk. Dat kan bijvoorbeeld met een tool als Yammer (een soort interne twitter). Kort en zakelijk met elkaar communiceren over klanten, relaties, vacatures, maar ook kandidaten.

Daar zit namelijk onderdeel drie: kandidaten. Hoe vaak spreken recruiters (zowel corporate als bureau) niet een goede kandidaat waar net geen goede functie voor is. In de meeste bedrijven die wat groter zijn is het promoten van een dergelijke kandidaat een crime. Zo iemand intern ‘aanbieden’ aan je collega’s kan via Social Media veel makkelijker. Interne vacatures is daarvan natuurlijk de omgekeerde variant. Zeker wanneer ook gewone werknemers (dus niet recruiters) op het interne sociale netwerk zitten kan je hier veel profijt van hebben. Dergelijke eenvoudige systemen werken vaak veel beter dan de huidige trage en logge systemen.

Tot slot, wederom meer voor bureauzijde, is het communiceren van vacatures en het vragen om kandidaten. Natuurlijk hebben de meeste bureaus hier nu ook systemen voor, maar zelden zie ik een organisatie van binnen waar daadwerkelijk veel gedaan wordt met de talentpools die zijn aangelegd. Natuurlijk moet het beloningssysteem hier ook op worden aangepast, daar zit nog vaker de bottleneck, maar kort en makkelijk met elkaar communiceren via tools die iedereen begrijpt en vooral prettig vind om mee te werken (we zouden ons niet dood hyven als we het vervelend vonden) stimuleert het delen van kennis alleen maar.

Daarnaast is het een hele prettige en veilige manier om medewerkers te laten wennen aan social media, waardoor ze beter beslagen ten ijs komen als ze de externe social media tegemoet treden.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.326 views | Reageer (1 reacties)
  • Kees Froeling

    Andere posting over dit onderwerp staat nu op HNWBlog. Ik denk dat er twee heel belangrijk items zijn om het succesvol te maken:
    1. maak het eenvoudig: mensen moeten niet speciaal naar een omgeving gaan en inloggen om er gebruik van te kunnen maken, maar het moet aanwezig zijn op die plekken die ze eigenlijk dagelijks al bezoeken, zoals hun emailomgeving of een veelgebruikt intranet.
    2. maak het van de mensen zelf: nog te vaak wordt gedacht vanuit broadcasting en het top-down communiceren, terwijl dit bij uitstek een manier is om echt interactie te hebben en bottom-up te weten wat er echt speelt. De afdeling communicatie zal in het begin dus ook juist niet mee moeten doen.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën