ROI op Social Media III

Door Bas van de Haterd op 06-05-2010 08:14.

In de eerste posting over ROI op Social Media had ik het al over de vraag wat nu rendement is. Geet het nu om het aantal fans? Of om het aantal sollicitanten? Volgens mij het laatste.

Frank Meeuwsen, meer aan de consumenten marketing kant actief, schrijft hier ook een goede blog over. Hij haalt een onderzoek aan van Fastcompany dat een hele serie interessante cases naast elkaar zet.

Bijvoorbeeld de case Dunkin Donuts vs Starbucks. Dunkin Donuts heeft 80% minder volgers op Twitter en Facebook. De Dunkin Donuts fans zijn echter veel meer een echte fan en 35% meer geneigd om het merk positief aan te bevelen. Daardoor is de kans dat iemands niets hoort van DD 14%, tegen Starbucks 28%.

Ook de casus van Axe vs Clinique spreekt boekdelen. Axe wordt vaak geroemd om hun virals. De filmpjes zijn leuk, geweldige, worden verschrikkelijk veel bekeken in hele korte tijd. Dat levert veel gratis merkwaarde op. Clinique (een make-up merk) zet filmpjes op Youtube over het aanbrengen van Make-up. Minder sexy, minder vaak bekeken, maar 70% van de mensen praat over het merk tegen maar 21% van de mensen bij Axe. De educatieve insteek geeft een veel beter lange termijn effect.

Context

Iets anders dat in het onderzoek naar voren komt is het belang van context. We kennen het allemaal, maar in de arbeidsmarkt gebeurt er verdomd weinig mee.

Vaak vraag ik me af waarom een bedrijf over werk praat. Praten ze dat in de kantine ook? Tijdens de lunch? Natuurlijk is het belangrijk uit te dragen hoe het is ergens te werken, maar dat doe je juist niet door te vertellen hoe je dag was.

Het is belangrijk te praten over wat een bedrijf drijft. Sommige bedrijven worden gedreven door inhoud. Als je op zoek bent naar de inhoudelijk sterkste mensen is het goed om te praten over de inhoudelijke zaken waar je mee bezig bent. Dat is bijvoorbeeld de reden dat Sogyo ooit Software-Innovators heeft opgezet. Men praat op dat blog niet over: hoe geweldig was mijn werkdag, maar wat heb ik gemaakt, hoe ziet het eruit, hoe is het proces verlopen, wat is mijn visie op software ontwikkeling. Bij de start (ik ben betrokken geweest bij het opzetten van dit blog) was het doel kennis delen onder collega’s en vooral ook naar buiten laten zien waar we mee bezig zijn en wat de inhoudelijke visie is op software ontwikkeling.

Vergelijk dat met het platform van KPMG, waar van alles langskomt maar een startende accountant of fiscalist totaal geen inschatting kan maken over de kwaliteit van zijn of haar collega’s. Men drijft nu op de naam, maar voed deze niet.

Conclusie

Eigenlijk versterkt het de conclusie van het eerste blog: zorg dat je weet en meet wat het rendement is op basis van hires en cost-to-hire. Social media is niet zaligmakend, maar kan een heel nuttig kanaal zijn. Veel views en korte termijn resultaten bieden soms een tijdelijke boost, maar in de marketing blijkt dat de verkopen meer stijgen bij lange termijn investeringen die veel minder aandacht krijgen. De kans dat dit geldt voor arbeidsmarktcommunicatie is alleen maar groter, omdat een aankoopbeslissing voor een deo minder groot is dan het wisselen van baan.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


472 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn