Een leuke post van Vonq over wat resultaten die ze hebben gemeten bij Linkedin campagnes. Zelf geloof ik dat je Linkedin vooral goed kan inzetten voor hunting, veel minder voor adverteren. Het is echter wel mogelijk, maar nogmaals, ik geloof veel meer in het opbouwen van een goed netwerk en het actief benaderen van geschikte kandidaten. De reden om toch in Linkedin te adverteren? Het opbouwen van zo’n netwerk kost tijd en sommige bedrijven hebben relatief lage wervingsbehoeften en zijn nu eenmaal van nature niet zo sociaal.

Interessant is dat een partij als Vonq over verschillende bedrijven kan meten en daaruit leuke cijfers naar voren kan brengen. Zo kan men targetten op regio, opleidingsniveau en branche en ook op die gegevens meten wat het beste rendeert.

Zo is het interessant dat de meeste mensen verwachten dat Linkedin in de Randstad veel populairder is dan elders. Misschien is dat ook wel zo, maar de beste resultaten voor vacatures worden geboekt in Limburg:

De beste respons in clicks op de sollicitatiebutton door bezoekers vanuit LinkedIn is gemeten in Limburg waar de vacatures gemiddeld 75 clicks kregen. Het beste resultaat in clicks op de sollicitatiebutton binnen de Randstad is behaald in Noord-Holland. Daar krijgt een vacature gemiddeld meer dan 35 clicks via LinkedIn.

Het hoogste aantal sollicitaties per vacature is wederom in Limburg waargenomen. Daar ontvingen de vacatures gemiddeld zestien sollicitaties van kandidaten die de vacature vonden via LinkedIn. In de Randstad is het beste resultaat gemeten in Noord-Holland. Daar krijgt een vacature gemiddeld zeven sollicitaties binnen via LinkedIn. Twee meer dan het gemiddelde in Zuid-Holland.

Ook blijkt uit de posting dat HBO functies gemiddeld net iets beter renderen dan WO functies. De beste provincies zijn Noord-Brabant, Noord-Holland en Zuid-Holland:

Een vacature voor een functie op HBO niveau ontvangt in Noord-Brabant, Noord-Holland en Zuid-Holland een bovengemiddeld aantal clicks. Ongeveer 5 clicks meer dan het eerder genoemde landelijk gemiddelde. In Noord-Brabant en Noord-Holland ontvangen deze vacatures ook meer sollicitaties. De hoogste conversie in clicks is gemeten in Gelderland waar een gemiddelde van 45 clicks per vacature werd gemeten. Noord-Brabant overtreft de andere provincies in de conversie in sollicitaties voor HBO functies. In deze provincie werden gemiddeld bijna 7 sollicitaties per vacature ontvangen.

Per branche is natuurlijk lastig vergelijken omdat de ene branche nu eenmaal veel meer vacatures heeft en ook veel meer sollicitaties zal ontvangen. Toch is het interessant even te kijken waar het nu het meest voor ingezet wordt en wat het rendement er van is:

LinkedIn wordt het meest ingezet voor de branches Overheid / Non-profit, Techniek en Detailhandel / Groothandel. Maar ook voor de branches Horeca / Recreatie / Reizen, Financiƫle dienstverlening en Fast Moving Consumer Goods wordt LinkedIn regelmatig ingezet. De branches waarvoor LinkedIn het meest wordt ingezet scoren allemaal rond het landelijk gemiddelde van ongeveer dertig clicks en vijf tot zes sollicitaties per vacature.

Dit zijn allemaal leuke cijfers. Wat u hiermee kan als recruiter? Als kleine recruiter kan je zaken doen met partijen als Vonq of concurrenten als onrecruit. Deze kunnen op basis van hun gegevens een kleine recruiter helpen de media beter in te zetten. Als recruiter bij een organisatie die zelf veel meer werft kunt u (vanwege het inkoopvoordeel) natuurlijk ook met deze partijen zaken doen, maar is het vooral belangrijk om zelf door te meten wat werkt en wat niet. Hoe renderen verschillende campagnes in Linkedin voor verschillende regio’s of functie-gebieden bij uw bedrijf?

Full disclosure: ik heb geen enkele affiliatie met Vonq, maar ben wel lid van de Raad van Advies van onrecruit

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


976 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn