ROI op Social Media II

Door Bas van de Haterd op 04-05-2010 07:32.

Aangezien de vorige post over de ROI op social media veel bekeken is leeft het onderwerp blijkbaar. Via Jeroen Kneppers werd ik gewezen op deze posting over Google analytics uitbreidingen rondom Social Media. Erg interessant.

Google Analytics geeft dus over webpagina’s heen hoeveel tweets, diggs, del.icio.us bookmarks en Facebook shares, likes en comments. Dat is interessante extra informatie om te zien waarom b.v. een bepaald artikel zo populair is. Het kan natuurlijk ook toegepast worden op andere pagina’s, zoals vacatures of video’s van medewerkers.

Dit zit er dan in Google Analytics als volgt uit. Bijvoorbeeld voor de post: social media in Nederland in cijfers

Deze post heeft dus, zoals alle postings, een hele grote piek de eerste dag, nog redelijk wat bezoekers de dag erna en daarna blijft het doorkabbelen. Ook staan er voor deze post 4 tweets en is hij twee keer gebookmarkt op del.icio.us. Het is dus blijkbaar een posting met ‘eeuwigheidswaarde’.

Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de posting over de Google apps recruitment software.

Deze blog is meer gelezen, veel meer ook getweet, maar niet opgeslagen in del.icio.us bijvoorbeeld.

Het zijn interessante aanvullende statistieken, waarvoor je wel de Google Chrome browser moet gebruiken aangezien hij gebruikt maakt van een plugin.

Conclusie

Natuurlijk is het niet uitputtend genoeg voor de Nederlandse markt. Immers gebruiken wij in Nederland bijna geen Digg, maar heel veel nujij en dat zit er nu net niet in. Net zo min als het eveneens in Nederland populairdere eKudos. Facebook groeit in Nederland, maar Hyves zit er ook niet in en is nog steeds veel groter.

Het zijn dus leuke aanvullende cijfers, maar niet iets waar je je blind op moet staren. Wel kan je hier in je recruitmentsite van bepaalde items kijken hoe dit verspreid wordt. Zitten er Facebook likes op als je het doorzet naar je Facebook pagina? Worden vacatures geretweet? Het zijn allemaal erg leuke extra features die je helpen met het meten van je ROI op Social Media.

Laten we echter vooral niet vergeten dat het uiteindelijk om het rendement gaat. De vraag of men uiteindelijke solliciteert in het geval van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


696 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08landmacht_tram_03landmacht_tram_06

Categoriën