Linkedin biedt sinds kort een nieuwe functie: company follow. De mogelijkheid om ontwikkelingen te volgen bij een bedrijf zoals Linkedin die registreert.

Deze feature biedt zeer veel mogelijkheden, voor baanzoekers, maar ook voor bureaurecruiters en niet te vergeten corporate recruitment en HR.

Hoe werkt het?

Als eerste zoek je het bedrijfsprofiel van een bedrijf op, laten we zeggen: ING. Dat doe je via profielen van mensen (indien deze gelinkt zijn) of door in het zoeken ‘companies’ te selecteren en daar te zoeken op ING.

Vervolgens zie je rechts bovenin nu staan: follow company. Je volgt het bedrijf dan automatisch, maar mocht je je notificaties willen aanpassen kan je op ‘stop following’ klikken en kiezen voor ‘notification settings’. Dan krijg je het volgende scherm.

Zo zie je dus meteen wat voor updates je kan krijgen. Namelijk alle veranderingen in personeel (nieuw en vertrekkend), nieuwe banen en andere updates. Deze krijg je gewoon in je mail.

Wie volgt dit bedrijf?

Heel interessant is dat het mogelijk is om te kijken wie het bedrijf volgt. Momenteel heeft ING bijvoorbeeld 17 volgers, waaronder ikzelf. Je kan, mits je een pro account hebt, zien wie deze mensen zijn. Anders zie je enkel de mensen in je netwerk. Hier zullen natuurlijk veel eigen werknemers bij zitten, maar ook andere mensen met interesse in het bedrijf.

Implicatie voor corporate recruiter

Voor corporate recruiters heeft deze ontwikkeling een tweetal gevolgen. Ten eerste is het nu zeer verstandig om je vacatures te koppelen aan je corporate Linkedin profiel. Iets wat b.v. ING nog niet doet, hoewel Nationale Nederlanden (1 baan) en ING investment management (4 banen) dit wel sporadisch lijken te doen. Waarom is dit van belang? Omdat werkzoekende die interesse hebben in je bedrijf voortaan je bedrijf gaan volgen via Linkedin. Dit is dus vergelijkbaar met een job agent op je corporate recruitment site. Elke vacature (je mag ze immers gratis aan je profiel koppelen) zou daar per definitie op moeten staan.

Een tweede gevolg komt vanuit die ‘following’ groep. Dit zijn blijkbaar je professionele ‘Facebook fans’. Mits je matched en target en niet te spammerig over komt kan je deze mensen benaderen voor een baan als je die hebt. Op zijn minst zou je deze groep moeten doorlopen op interessante kandidaten en die kunnen benaderen met de vraag of ze je volgens omdat ze mogelijk een carrière bij je bedrijf ambiëren. Dit is een soort gratis talentpool die Linkedin voor je creëert.

Implicatie voor bureaurecruiter

Zorg dat je je goede klanten volgt. Waarom? Je kan onder andere zien welke functies nieuw vervuld worden, maar ook welke personen vertrekken en waar promoties plaatsvinden. In andere woorden: het is een perfecte manier om bij te houden wat er gebeurt binnen je grote klanten en daarop in te spelen. Ben je een financial recruiter en is ING je klant, hoe heerlijk is het je opdrachtgever te kunnen bellen en te zeggen: ik zie dat persoon X vertrokken is, ik heb nog wel een kandidaat, in plaats van koud te bellen van: goh, is er nog wat gaande?

Natuurlijk zal hier veel misbruik van gemaakt worden doordat ook partijen koude acquisitie gaan plegen. Het is in ieder geval een interessante tool om het personeelsverloop bij bedrijven in de gaten te houden.

Verder interessant

Wat ik altijd al interessant heb gevonden is de company informatie die het profiel biedt. Waar komen je nieuwe hires vandaan en aan wie verlies je ze? Wat is de gemiddelde leeftijd op Linkedin van je mensen en wat zijn de meest voorkomende functies? Die was echter informatie die al lang beschikbaar was.

Conclusie

Linkedin biedt met deze nieuwe functie een prachtige nieuwe tool voor recruiters.

Corporate recruiters hebben nu een gratis talent pool en moeten er voor zorgen dat al hun vacatures als de bliksem gekoppeld gaan worden aan hun Linkedin account.

Bureau recruiters hebben mogelijk interessante acquisitie kansen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.845 views | Reageer (5 reacties)
  • mariekekampschreur

    Klinkt interessant!

    Maar kan iemand mij vertellen hoe ik dan gratis een vacature aan mijn profiel kan koppelen? Als ik een vacature aan wil maken kost mij dat 195 dollar.

    Alvast bedankt!

  • Pingback: De gevolgen van “Company Follow” op LinkedIn voor werkgevers en werknemers « Ewout Kalkman's blog()

  • @marieke ik moet mijn excuus maken, ik zet het zo makkelijk in dit artikel omdat het zo ook werkt bij groepen, maar ik zie dat je alleen een link kan maken naar een job posting die je betaald op Linekdin hebt gezet. Dat had ik beter moeten checken, volgens mij kan het dus niet als ik het nu nog eens goed nazoek.

  • mariekekampschreur

    
    Beste lezer,

    Bedankt voor uw e-mail. Tot en met vrijdag 7 mei ben ik niet aanwezig. Voor dringende vragen en/of opmerkingen kunt u terecht bij mijn collega Loes Schotanus, te bereiken via telefoonnummer 030 602 37 60. Ook kunt u mailen naar werken@efocusgroep.nl.

    Uw bericht wordt niet gelezen of doorgestuurd. Na mijn afwezigheid zal ik zo spoedig mogelijk op uw bericht reageren.

    Met vriendelijke groet,

    Marieke Kampschreur
    Recruiter eFocus Groep

  • mariekekampschreur

    @ Bas, dat had ik inderdaad ook gezien 😉 jammer, was leuk geweest als het kon!


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën