Conversie verbetering

Door Bas van de Haterd op 29-04-2010 08:03.

Momenteel ben ik als projectleider bezig met een nieuwe recruitmentsite. Eén van de belangrijke vragen die we steeds opnieuw ons afvragen: hoe krijgen we de geschikte kandidaat zo ver dat hij/zij solliciteert?

Ik geloof zelf sterk in over duidelijk zijn op je site. In lijn met dit artikel van webanalisten.

Met name punten 1 en 3 uit dat artikel zijn heel erg goed toe te passen in recruitment, maar worden nog wel eens vergeten. Ben niet subtiel en maak het verdomd logisch.

Hoe pas je dat toe bij recruitment? Zorg dat het verdomd duidelijk is waar en hoe je moet solliciteren. Te vaak is het zoeken geblazen naar de sollicitatieknop. Leuk, die vacature, maar waar solliciteer ik nu?

Een voorbeeld van… matig.

Ben je helemaal naar beneden gescrollend in deze vacature (en dat is een eind) staat er onderaan enkel: terug naar vacatures. Geen ‘solliciteer nu’ link. Sterker nog, in de tekst staat ‘solliciteer direct’ en die link is dus niet klikbaar.

De solliciteer link staat wel rechts als 3e blokje (blijkbaar is het doorsturen belangrijker dan het solliciteren), maar valt daar nog niet op ook niet. Een typisch geval waar heel subtiel wordt gewezen (subtiliteit werkt niet op websites) en ook het MIRBO principe (Make It Really Bloody Obvious) niet wordt toegepast.

Bij Deloitte hebben ze dat dan al weer een stuk beter begrepen. Daar staat zowel bovenaan de vacatures,

als onderaan de vacatures een hele duidelijke ‘call to action. 

Een solliciteer knop, in een andere kleur, die er duidelijk uit springt, op meerdere plekken rondom de vacature.

Advies

Mijn advies aan wervingssites: zorg dat er altijd meer dan één call to action is om te solliciteren. Eén knop is niet genoeg, want je hebt gewoon meerdere type mensen. Elke persoon is anders en verwacht op een andere plek een button. Dit is overigens met A/B testing natuurlijk gewoon te testen waar de button(s) uiteindelijk het meeste rendement opleveren, maar ik zou nooit kiezen voor maar één solliciteer knop.

Een tweede advies: zorg dat hij er uit springt. Zorg dat hij meer dan duidelijk is. De sollicitatie is belangrijker dan de rest van de buttons op de site als het goed is. Hoewel dit soms vanuit huisstijl oogpunt misschien niet mooi is, is het belangrijk om de solliciteer knop duidelijk eruit te laten springen.

Bij de klus waar ik nu projectleider ben zitten meerdere knoppen. De knop ‘in het rijtje’ is gewoon dezelfde kleur, vanwege het feit dat er zoveel ‘calls to action’ zijn naar dezelfde actie dat de verwachting is dat dit niet heel veel uit maakt. Testen is straks echter de enige manier om erachter te komen of die assumptie klopt.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.040 views | Reageer (2 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Conversie verbetering | RecTec -- Topsy.com()

  • marcelvandermeer

    Kleine toevoeging maar o zo belangrijk. Op de site van delloite is de knop blauw. Kleur is ook van groot belang. Oranje is de best converterende kleur blijkt uit verschillende onderzoeken. Hou ook rekening met de plaats van de knoppen.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën